Paskelbta geriausia Lietuvos mokinių bendrovė!

Žygimantas Mitkus
,
„Lietuvos Junior Achievement“ komunikacijos ir renginių koordinatorius

Penktadienį Simono Daukanto aikštėje Vilniuje vyko tikra kūrybiškų jauno verslo idėjų fiesta. Visuomenei atviroje Nacionalinėje moksleivių bendrovių, startuolių mugėje-konkurse savo kuriamus produktus ir paslaugas pristatyti susirinko daugiau nei 170 mokinių iš 44 geriausių šiais mokslo metais įkurtų jaunųjų bendrovių.

 

Nacionalinė mokinių kuriamų verslų mugė – tai baigiamasis mokinių ekonominio švietimo ir verslumo ugdymo organizacijos „Lietuvos Junior Achievement“ programos „Mokomosios mokinių bendrovės“ renginys, vainikuojantis besibaigiančius mokslo metus. Per parodą mokiniai parduoda savo kuriamus gaminius, pristato plėtojamas paslaugas ir dalijasi dar mokyklos suole sukaupta patirtimi.

Kartu tai vieta jaunuoliams įsivertinti per mokinių bendrovės kūrimo laikotarpį padarytą pažangą ir jaunus verslus vertinantiems bei nominacijų ir trijų pirmųjų vietų nugalėtojus išrenkantiems komisijos nariams-verslo savanoriams parodyti per praktines verslumo pamokas įgytus įgūdžius ir kompetencijas, pademonstruoti orientaciją ekonominėje aplinkoje ir įgytas finansinio raštingumo žinias.

 

Onės Mikulskytės nuotraukos

„2018 m. rugsėjį pradėti pirmieji mokinių žingsniai verslumo link, verslininkų pažinimas, problemų analizė, idėjų paieška, jų prototipavimas, testavimas rinkoje. Sėkmės ir nesėkmės tapo verslių mokinių kasdienybe, kuri padeda pažinti save, savo stiprybes ir silpnybes, atrasti, kur esi gabiausias ir kas sekasi natūraliai, kokį karjeros kelią norėtumei pasirinkti. Net 78 proc. Lietuvos gyventojų norėtų kurti savo verslą, bet retas imasi šios rizikos, nes trūksta žinių, kaip tai daryti, trūksta įgūdžių ir dažnai drąsos. Kuo anksčiau supažindinsime jaunuolius su iniciatyvumu ir galimybe kurti patiems, tuo greičiau jie įpras rizikuoti ir kurti ne tik verslus, bet ir kitas asmenines iniciatyvas organizacijų viduje, – įžvalgomis apie šiais mokslo metais jaunuolių kuriamus verslus dalijosi organizacijos „Lietuvos Junior Achievement“ direktorė Andželika Rusteikienė. – Jaunosios bendrovės kuria ateitį, kuri bus apsupta technologijų. Šiemet matome, kad technologiniai sprendimai yra jaunosios kartos kasdienybė – įrankiai kurti ir keisti savo aplinką, kasdienius įpročius. Nuo programėlės, kuri gerina vaikų ir tėvų santykius, iki stresą malšinančių virtualios realybės akinių – tai pavyzdžiai, kurie yra šiųmetinė kasdienybė, sujungianti žmogų ir technologijas darnesniam gyvenimui. Nemenka mokomųjų bendrovių dalis atsigręžia į gamtą ir ekologiją – darnaus vystymosi tema yra integrali jų kūrimo procese“, – teigė įstaigos vadovė.

 

„Nacionalinės mokinių verslų mugės dalyviai šiemet paaugo kone dvigubai. Be žinių, įgytų pamokose ir skaitant vadovėlius, jų bagažą papildė neįkainojama patirtis žengiant pirmuosius verslo kūrėjų žingsnius. Kiekviena komanda šiandien turėtų savimi didžiuotis – per devynis mėnesius mokiniai sugebėjo ne vien tik mokytis, bet ir sukurti naujas paslaugas ar produktus, kuriais jau naudojasi kiti žmonės. Kita vertus, tai tik kelionės pradžia, atverianti naujas perspektyvas ir atskleidžianti daugybę galimybių. Džiaugiamės matydami augančią jaunųjų verslininkų kartą, kuri, spręsdama šiuolaikines problemas, ateityje garsins Lietuvą pasauliniu mastu“, – sakė SEB banko valdybos narys, Mažmeninės bankininkystės tarnybos direktorius Vaidas Žagūnis.

Savo produktus „Lietuvos Junior Achievement“ mokinių bendrovių mugėje lankytojams siūlę jaunuoliai stebino technologiniais sugebėjimais, pristatė tobulesnius rinkoje siūlomų produktų techninius sprendimus, siūlomų paslaugų teikimo modelius. Jaunieji verslininkai taip pat pasiūlė daug įvairias socialines ir bendraamžių problemas sprendžiančių, aplinkosaugą skatinančių ir tvarumą pabrėžiančių verslo idėjų.

Susirinkusiuosius mugėje sveikino Lietuvos Respublikos Prezidentė Dalia Grybauskaitė ir Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministras Algirdas Monkevičius.

 

Klaipėdos „Baltijos“ gimnazijos mokinių komanda „Kulnas“ į mugę atsivežė išties kūrybišką produktą – moterų avimų aukštakulnių nusidėvėjimui vairuojant automobilį sumažinti skirtas apsaugas, gaminamas iš Ispanijos atkeliavusių jachtų burinių medžiagų (antrinių žaliavų).

Bendrovės kūrėjos savo mūza įvardija norą įkvėpti kitus kurti žmonėms. „Verslus žmogus – tai kurti ir savo kūrybos parodyti nebijanti asmenybė. Juk inovacijos, mūsų visų kuriami produktai ar siūlomos paslaugos yra tai, kas aktualu kiekvienam žmogui“, – sakė klaipėdietės.

„Plėtodamos moksleiviškos bendrovės veiklą ir dalyvaudamos „Lietuvos Junior Achievement“ programoje įgijome kūrybiškumo ir bendradarbiavimo kompetencijų, turėtas ir praplėstas ekonomines žinias galėjome išbandyti praktikoje, – mintimis dalijosi komanda „Kulnas“. – Labiausiai norėtume pabrėžti sukauptą patirtį, nes tik bandydamas ir klysdamas gali pasiekti savo svajonę. Nebijokime klaidų – mums tai padeda augti ir kurti verslią bei išradingą Lietuvą“, – patarė jaunosios verslininkės.

 

Vytauto Didžiojo universiteto „Rasos“ gimnazijos auklėtinių bendrovė „Home Industries“ sukūrė mobiliąją programėlę, kurioje skelbiama mokiniui naudingiausia, vos per akimirką prieinama informacija – tvarkaraščiai, formulės, naujienos ir mokyklos bendruomenės kontaktai. „Greitai pasiekiama, veikianti ir be interneto ryšio, visada mokinio kišenėje“, – programėlės savybes vardijo mokiniai.

Anot jaunųjų verslininkų, programėlė sprendžia tiek mažas, tiek dideles problemas. „Kaip pritaikoma? Pavyzdžiui, mokinys, į pamoką pamiršęs atsinešti formulyną, keliais paspaudimais šią informaciją gali rasti mūsų programėlėje. Iš dalies taip užkertamas kelias mokinių vėlavimui, nes tai dažnai nutinka užmiršus pamokų tvarkaraštį, kurį taip pat lengvai gali rasti mūsų programėlėje. Bet svarbu ne tik tai. Mūsų tikslas – į mokyklos atmosferą įtraukti moderniąsias technologijas, mokiniui palengvinant mokymosi procesą, informacijos paiešką. Norime, kad mūsų vaikai būtų ugdomi modernioje aplinkoje“, – apie inovacijas kalba „Home Industries“ atstovai.

Pasak gimnazistų, iniciatyvai juos įkvepia pažanga ir nuolatinis tobulėjimas, asmenybės augimas, o dalyvavimas programoje išugdė komunikabilumo, viešojo kalbėjimo ir lyderystės įgūdžius, leido sėkmingai pritaikyti išmoktas ekonomikos pamokas ir praplėtė ateityje praversiančių pažinčių ratą.

 

Be kitų informacinių technologijų sprendimų, Nacionalinėje mugėje mobiliąsias programėles siūlė net 4 mokinių bendrovės. Kitą jų – Kauno technologijos universiteto gimnazijos mokinių bendrovė „Goatrip“.

Jaunieji antrepreneriai kuria inovatyvią turizmo programėlę, kurioje vartotojai galės rasti ne tik lankytinų vietų sąrašą, bet ir daugybę jau suplanuotų kelionių, ko dažniausiai nėra konkurentų programėlėse. „Programėlė orientuota į mažiau žinomas, dar neatrastas ir pačių vartotojų siūlomas vietas, joje taip pat pagal kiekvieno skirtingus interesus, hobius ar poreikius, renkantis iš siūlomų vietų, galima organizuoti ir asmenines, individualias keliones“, – pasakojo mokiniai. Jie pridūrė, kad tokį mobiliosios programėlės veikimo modelį pasirinko, kad net vietinis gyventojas galėtų rasti kažką nauja: „Taip siekiame skatinti žmones leisti daugiau laiko ne namuose.“

 

Komandos teigimu, Paryžiaus Eifelio bokštas taip pat būtų šios programėlės lankytinų vietų sąraše, tačiau kažkur sąrašo pabaigoje. Programėlė verčiau rekomenduotų šviežius kruasanus kepančią kepyklėlę šalia jo. Mobiliosios programėlės vartotojas į sąrašą gali pridėti ir savo mėgstamiausią vietą.

Kaip pasakoja gimnazistai, iš pradžių moksleiviškos bendrovės kūrimas jiems leido patirti, ką reiškia įkurti ir plėtoti verslą, kurti produktą: „Įsigilinę į visuomenėje vyraujančias bėdas ir radę mums itin svarbią bei aktualią temą, supratome, kad verslas ir turėtų būti platforma šioms problemoms spręsti – tai labai svarbu.“

„Goatrip“ kovoja su žmonių priklausomybe išmaniesiems, pasitelkdami problematikos šaltinį – telefoną. Suprasdami, kad mobilieji įrenginiai yra tapę fundamentalia mūsų gyvenimo dalimi, o jų naudojimas atneša daug gero, bet kartu daro ir daug žalos, tikime, kad dėl šios siūlomos paslaugos galime telefonų naudojimui sukurti pozityvesnę patirtį“, – įsitikinę bendrovės kūrėjai.

Mokiniai mano, kad verslumas – nėra tik verslo kūrimas. Anot jų, verslaus žmogaus pranašumas – pastebėti aplinką, potencialią inovaciją, verslą ar kokią nors su tuo susijusią veiklą. „Dalyvaudami „Lietuvos Junior Achievement“ programose įgijome daugybę naujų įgūdžių. Vienas jų – darbas komandoje. Juk gera komanda ir pasiryžimas – vieni svarbiausių verslo kūrimo komponentų. Taip pat išmokome greičiau ir veiksmingiau spręsti problemas ir konfliktus, sužinojome nemažai informacijos apie verslo kūrimą, supratome, kiek daug pastangų ir darbo tai reikalauja“, – išmoktomis pamokomis dalijosi jaunieji antrepreneriai.

 

Alytaus šv. Benedikto gimnazijos mokinių komanda „Lucid“ mugėje susirinkusiuosius stebino išskirtinio dizaino drabužiais, kuriuos, anot gimnazistų, nešioti išdrįstų ne kiekvienas. „Šie drabužiai suteikia galimybę perteikti savo nuotaiką, jausmus, išsiskirti iš nuobodžios kasdienybės ir atrodyti unikaliai – savo kuriama apranga siekiame padrąsinti žmones būti savimi. Mūsų drabužius dėvintis žmogus kaipmat bus pastebėtas ir paliks įspūdį kiekvienam“, – plėtojamą bendrovės idėją pristatė jaunieji kūrėjai.

Įspūdinga tai, kad mokinių siūloma produkcija jau pasiekia net JAV, Kanados ir Jungtinės Karalystės rinkas. „Esame šiuolaikiški, nebijome būti kitokie, išsiskirti iš minios. Keičiame žmonių supratimą apie madą – kasdienybę paverčiame nauju nuotykiu“, – pasakojo bendrovės steigėjai.

„Lucid“ atstovai teigė, kad dalyvavimas „Lietuvos Junior Achievement“ suteikė patirties valdant bendrovę ir dirbant komandinį darbą, išugdė viešojo kalbėjimo įgūdžius. „Apskritai jaunam žmogui yra svarbu būti versliam, kad sugebėtų išsisukti iš sudėtingų situacijų, mokėtų priimti sudėtingus sprendimus“, – mano jaunuoliai.

 

Be šių produktų ir paslaugų, mugės lankytojų smalsumą žadino ir kitos mokinių verslo idėjos: ekologiški, didaktiniai žaislai-gyvūnai mažiesiems, turintys savo istoriją, pasakojančią apie aplinkos taršos problemas, ekologiški, iš polisterio gaminami ir plastikiniams maišeliams pakeisti skirti daugkartinio naudojimo maišeliai, gertuvė su laikmačiu, primenančiu, kada išgerti vandens. Netgi stalo žaidimas, palengvinantis ir paįvairinantis pasiruošimą lietuvių kalbos brandos egzaminui. Viename stende mokiniai siūlė interaktyvų įrankį, leidžiantį pasitelkus virtualią realybę sumažinti stresą asmenims, dirbantiems biuruose.

 

Jaunuosius bendrovių steigėjus sveikino ir nominacijas renginyje teikė „Lietuvos Junior Achievement“ partneriai – verslininkai, visuomenės veikėjai, nevyriausybinių organizacijų ir valstybinio sektoriaus atstovai, privačios įmonės. Prieš mugės apdovanojimų ceremoniją interaktyvų pranešimą skaitė „enterTraining“ (ugdymo per žaidimą) ir komandinių renginių agentūros „Catalyst Baltic“ vadovas Darius Lomsargis, dronų virtuozas, „Lietuvos Junior Achievement“ bendruomenės narys Domantas Kancleris. Be 13 rėmėjų ir partnerių mokinių bendrovėms įteiktų nominacijų, taip pat mugėje apdovanotos trys geriausiai pasirodžiusios jaunųjų verslininkų komandos.

 

Pirmąją vietą mugės konkurse užėmė ir SEB banko įsteigtą prizą laimėjo Lietuvos sveikatos mokslų universiteto gimnazijos mokinių bendrovė „BIORAS“, kurianti ekologišką, blogus kvapus sugeriančią ir orą nuo kenksmingų medžiagų valančią priemonę, pagamintą iš natūralių, žmogui ir aplinkai nekenksmingų medžiagų. Anot jaunųjų antreprenerių, šios pagalvėlės puikiai pakeičia kvapą maskuojančius gaiviklius, nes pagrindinė sudedamoji produkto dalis (aktyvintoji anglis) sugeria blogus kvapus šaldytuve, automobilyje ar sportiniame krepšyje. Kadangi „BIORAS“ pagalvėlės yra pagamintos tik iš natūralių medžiagų, todėl pasibaigus galiojimo laikui jas galima panaudoti kaip trąšą augalams.

Šiai mokinių bendrovių konkursą laimėjusiai komandai taip pat atiteko kelialapis ir į Lilyje (Prancūziją) liepos 3–5 d. vyksiantį geriausių Europoje šiais mokslo metais sukurtų mokinių verslų konkursą, kur jaunuoliai atstovaus mūsų šaliai ir varžysis dėl versliausiųjų Europoje vardo.

 

Antrąją vietą pelnė Klaipėdos Vydūno gimnazijos mokinių komanda „Saponė“, gaminanti kietąjį šampūną. Mokiniai šampūnui sukonstravo ir specialų laikiklį: į šampūną įliejamas nedidelis magnetas, jį traukia prie metalinio dėklo. Šį dėklą galima vertikaliai pritvirtinti prie dušo sienelės. Jauniesiems verslininkams apdovanojimą steigė paketų pristatymo kompanija „UPS“.

Trečiąją vietą mugėje laimėjo Vilniaus privačios gimnazijos auklėtinių komanda „Colibri“. Gimnazistai įgarsina knygas, kurias skelbia „Spotify“, „iTunes“ ir „YouTube“. Jų planas – naudojantis šiomis platformomis surinkti klausytojų ratą, kurį vėliau ves į savo internetinę platformą. Internetinė knygų klausymo platforma klientams, anot jaunųjų verslininkų, bus apmokestinama, bet palyginti nedideliu mėnesiniu mokesčiu. Jaunuolius domina jų bendraamžiai, todėl taikosi į mokinių rinką, kuri, kaip pasakoja bendrovės kūrėjai, yra labai plati ir reikli garsinėms knygoms, pavyzdžiui, įgarsintiems jiems privalomų pagal mokymosi planą autorių kūriniams. Trečiosios vietos laimėtojus sveikino tarptautinė biuro baldų įmonė „Narbutas“.

 

Mokomosios mokinių bendrovės – tai „Lietuvos Junior Achievement“ programa, suteikianti 9–12 klasių mokiniams tikrą verslo patirtį dar mokyklos suole. Mokiniai, spręsdami vietos problemą, atsižvelgdami į rinkos poreikį arba tiesiog testuodami savo idėjas, kuria skirtingus verslus ir skleidžia verslumo dvasią. Ši programa nėra verslo simuliacija, tai realaus verslo kūrimo patirtis supažindinant, kaip verslas yra plėtojamas, valdomas, leidžiant mokiniams patiems priimti svarbiausius su jų verslu susijusius sprendimus.

„Lietuvos Junior Achievement“ (www.lja.lt) – nevyriausybinė organizacija, ekonominio švietimo ir verslumo ugdymo programų lyderis Lietuvoje. Organizacijos programas finansuoja privatūs rėmėjai ir fondai. Mecenatas – SEB bankas, strateginiai rėmėjai: „UPS“, „Coca-Cola HBC Lietuva“, „Narbutas“.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.