Mokyklas gelbsti pakaitinėmis mokytojomis dirbančios mamos

Mokytojų trūkumas tampa globalia problema: Vakarų šalyse kuriami nauji ir tobulinami seni jos sprendimo receptai, bet nebūtinai viskas klostosi sėkmingai. Atlyginimų didinimas šiek tiek padeda, bet visgi, remiantis pedagogų apklausomis, tai nėra lemiantis pasirinkimo likti dirbti mokykloje prioritetas. Statistikos duomenimis, 2022–2023 mokslo metų pradžioje 45 proc. vidurinių mokyklų Jungtinėse Amerikos Valstijose (JAV) trūko mokytojų. Į laisvas jų vietas niekas nesiveržia, priešingai – mokytojų vis mažėja. Palyginti su ikipandeminiais metais, paliekančiųjų darbą mokyklose pedagogų skaičius išaugo beveik 2 proc. Didele problema išlieka ir mokytojų kaita: atėjusieji dirbti ilgai neužsibūna. Pedagogų kaita Amerikos mokyklose dabar yra didžiausia per 5 praėjusius metus.

 

Dienraščio „San Francisco Examiner“ teigimu, su ypatingu mokytojų trūkumu susiduria net ir turtingiausia Amerikos valstija – Kalifornija. Pernai valstijos mokyklose buvo daugiau nei 10 tūkstančių laisvų mokytojų darbo vietų. Tiesa, palyginti su nacionaline statistika, šis skaičius gal ir neatrodo didelis – juk kiekvieną dieną JAV mokyklose reikia bent 250 tūkstančių trūkstamus pedagogus pakeisti galinčių pakaitinių mokytojų.

Pasak JAV spaudos, vis mažėjantis jaunimo noras rinktis mokytojo profesiją ir pedagogų traukimosi iš mokyklų tendencija lėmė, kad, pasak sparnuotos frazės, skęstančiųjų gelbėjimas tapo pačių skęstančiųjų reikalu. Amerikos mokyklas vis dažniau gelbsti pakaitinėmis mokytojomis dirbti sutinkančios mamos, kurių vaikai neretai mokosi tose pačiose mokyklose, kur ir jos pačios kelis kartus per savaitę veda pamokas. Pakaitinės mokytojos padeda mokyklų administracijai bent iš dalies spręsti mokytojų trūkumo problemą ir subalansuoti mokytojų kaitos išderintą ugdymo procesą. Be to, į mokyklas dirbti ateinančios mamos atlieka ir kur kas svarbesnę misiją: padeda išlaikyti moksleivių pažangumą.

 

JAV darbo statistikos biuras ne kartą yra perspėjęs apie pavojus, kuriuos kelia mokytojų trūkumas mokyklose. Šių metų pradžioje biuro atstovai visuomenės dėmesį atkreipė į tai, kad dėl pedagogų stygiaus gerokai kenčia mokinių pažangumas. Esą mokyklų administracijos bando pedagogų trūkumo problemą spręsti perkeldamos moksleivius į kitas klases, pasitelkdamos trūkstamus mokytojus, galinčius laikinai pavaduoti jų kolegas. O dabar, matydami, kad situacija įžvelgiamoje ateityje nepasikeis, daugelis mokyklų vadovų ėmėsi aktyviai ieškoti pakaitinių mokytojų tarp tinkamą išsilavinimą turinčių namų šeimininkių. Mokyklas lankančių vaikų mamos paprastai nėra kietaširdės: matydamos, su kokiomis problemomis dėl mokytojų trūkumo susiduria jų pačių vaikai ar jų bendraamžiai, dažnai atsiliepia į mokyklų vadovų kvietimus užimti laisvus mokytojų etatus už gana menką atlyginimą. Galima sakyti, kad šiuo atveju mokyklas gelbsti mamų kaltės jausmas – jos negali atsisakyti padėti vaikams, jeigu jaučia tokią pareigą ir turi galimybę.

 

Vietinė valdžia, sunerimusi dėl mokytojų trūkumo mokyklose, imasi teisinių priemonių, kad padėtų mokytojais padirbėti sutinkantiems moterims ir vyrams (dažniausiai, žinoma, moterims, nes vyrus pakaitinis mokytojo darbas menkai tedomina). Antai Kalifornijos valstijos senatoriai ir asamblėjos nariai užpernai priėmė įstatymą, padedantį pakaitiniams mokytojams gauti laikiną leidimą mokyti. Dabar iš kandidatų reikalaujama turėti bakalauro laipsnį ir įsipareigoti dirbti mokytoju bent vieną dieną per savaitę arba mažiausiai 36 dienas per vienerius mokslo metus. Anksčiau norintieji padirbėti pakaitiniais mokytojais turėjo išlaikyti specialų egzaminą arba atlikti kursinį darbą, patvirtinantį mokytojui būtinus skaitymo, rašymo ir matematikos gebėjimus. Taip pat reikėjo išlaikyti anglų kalbos ir literatūros bei geometrijos kursus.

 

Pasak „San Francisco Examiner“, naujoji tvarka pasiteisino: įsigaliojus minėtam įstatymui buvo išduota daugiau laikinų leidimų mokyti. Iki pandemijos teisė dirbti pakaitiniais pedagogais buvo suteikta maždaug 15 tūkstančių kandidatų per metus. O 2021–2022 mokslo metais išduotų leidimų skaičius išaugo 191 proc. Bėda ta, kad įstatymas galioja tik laikinai, artimiausiais metais reikalavimai pakaitiniams mokytojams vėl taps didesni.

 

Ar į mokyklas atskubėjusios pareigos jausmo vedamos mamos, sutikusios padirbėti pakaitinėmis mokytojomis, padės išspręsti pedagogų trūkumo problemą? Kažin, svarsto „San Francisco Examiner“. Ji pernelyg didelė ir įvairiapusė. Tačiau esą galima tikėtis, kad bent dalis jų „užsikabins“ mokykloje, nutars siekti didesnių pedagoginių kompetencijų ir pasiliks akis į akį su savo klase nebe dieną kitą per savaitę, o kur kas dažniau.

 

Parengta pagal užsienio spaudą

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.