Pandemija išryškino atskirties mažinimo švietime svarbą – tai gali padėti spręsti iniciatyvūs mokytojai

Iš Joniškio kilusi Ieva Garnytė dar mokyklos suole žinojo, kad užaugusi norėtų dirbti mokytoja, o šiandien mergina džiaugiasi, kad šių savo norų ir užaugusi neišsižadėjo. Dalyvaudama programoje „Renkuosi mokyti!“ ir Vilniaus rajono Pagirių gimnazijoje prieš šešerius metus kūno kultūros mokytoja pradėjusi dirbti Ieva sako, kad mokykla – puiki vieta savirealizacijai, įvairioms iniciatyvoms įgyvendinti ir bendruomenei burti, o turint motyvacijos bei noro galima nuveikti išties prasmingų dalykų. 

 

Siekia stiprinti mokyklos bendruomenę

 

Ievai netrukdo net tai, kad gyvendama sostinėje kasdien turi keliauti į Vilniaus rajone esantį Pagirių miestelį, kurio gimnazijoje ir veda kūno kultūros pamokas. „Gavau pasiūlymą dirbti būtent Pagiriuose ir sutikau. Tikrai nesigailiu – mokyklos bendruomenė šauni, jaučiu, kad mano pastangos čia vertinamos ir reikalingos. Dėl to, baigusi dviejų metų trukmės „Renkuosi mokyti!“ programą, likau čia dirbti, o visai neseniai įgijau ir vyresniosios mokytojos kvalifikaciją“, – pasakoja I. Garnytė.

 

Ieva sako, kad, nors pradžioje iššūkių netrūko, mokykloje ji labai greitai apsiprato ir ėmėsi įgyvendinti savas iniciatyvas – nuo įvairių žaidimų ir jogos užsiėmimų organizavimo iki naujų poilsio ir bendravimo erdvių įrengimo. Visų šių pastangų tikslas – stiprinti mokyklos bendruomenę ir padėti kurti įtraukią mokymosi aplinką.

 

„Man mokykla – tai, visų pirma, bendruomenė, kurią norisi kuo labiau burti ir stiprinti. Manau, kad viena iš mokyklos užduočių, būtent jaunų žmonių bendruomeniškumo ugdymas. Tuo pačiu, jei mokyklos bendruomenė stipri, o jos nariai vieni kitus palaiko, turi bendrų tikslų, tuomet mokiniai daug noriau eina į pamokas, aktyviau dalyvauja, įsitraukia į ugdymosi procesą ir užklasines veiklas. Tai leidžia pasiekti ir geresnių mokymosi rezultatų, padeda ugdyti visapuses asmenybes, o procesas tampa smagesnis ir įdomesnis tiek mokiniams, tiek mokytojams“, – įsitikinusi I. Garnytė.

Galimybių savirealizacijai netrūksta

 

Ievos manymu, mokytojo profesiją dar supa nemažai visuomenėje gajų stereotipų – neva darbo sąlygos mokyklose visuomet blogos, trūksta galimybių, o švietimo sistema nepakankamai šiuolaikiška. Tačiau jaunos mokytojos teigimu, viskas tikrai ne taip blogai, o pastaraisiais metais galima matyti ir nemažai teigiamų pokyčių. Dar svarbiau – tokius pokyčius paskatinti ir prie jų prisidėti gali patys mokytojai.

 

„Nežinau kaip kitose mokyklose, tačiau mūsiškėje pedagogų iniciatyva labai vertinama, jų idėjos palaikomos. Dėl to manau, kad savirealizacijos galimybių požiūriu mokytojo darbas išties dėkingas. Be abejo, kaip ir kiekvienoje srityje, dirbant mokykloje pasitaiko ir tam tikrų sunkumų, mažiau džiaugsmo teikiančių darbų. Man asmeniškai sunkiausia darbo dalis – popierizmas, kurio mokykloje tikrai netrūksta. Vis dėlto, tai neužgožia kitų mokytojos darbo aspektų, kurie tikrai motyvuoja ir leidžia į mokyklą keliauti džiaugsmingai nusiteikus“, – sako I. Garnytė.

 

Tiesa, nemažai šio džiaugsmo šiuo metu atima pandemija, dėl kurios net ir kūno kultūros pamokos vyksta prie kompiuterių ekranų. „Manau, kad nuotoliniu mokymosi būdu per daug nesidžiaugia didžioji dauguma. Visą dieną dalyvauti pamokose nuotoliniu būdu sunku ir moksleiviams, ir mokytojams. Dėl to per kūno kultūros pamokas siekiame rasti būdų, kaip fizine veikla užsiimti ne tik priešais kompiuterio ekraną, bet ir lauke. Pavyzdžiui, sugalvojome tokį vaikščiojimo iššūkį: per kūno kultūros pamoką moksleiviai įsijungia specialią programėlę telefone ir eina į lauką pasivaikščioti. Tuomet palyginame, kas daugiausiai nuėjo, kiek nužingsniavo. Bandome suktis iš padėties ir ieškoti kūrybingų sprendimų“, – sako I. Garnytė.

Regionams reikia skirti daugiau dėmesio

 

Tačiau pandemija ir karantinas lemia ne tik naujus kokybiško ugdymo proceso organizavimo iššūkius, bet ir išryškina sistemines problemas. Pokyčių į švietimo sistemą įnešti galinčių specialistų pritraukti siekiančios „Renkuosi mokyti!“ programos vadovės Agnės Motiejūnės teigimu, daugelyje šalių dėl pandemijos dar labiau ryškėja nelygybės ir socialinės atskirties problemos, kurios atsispindi ir švietimo sistemoje. Regionams Lietuvoje dažnai resursų taip pat tenka mažiau, o socialinė ekonominė situacija juose neretai prastesnė nei didmiesčiuose, tad aktyviai teigiamus pokyčius inicijuoti galinčių švietimo darbuotojų vaidmuo tampa dar svarbesnis.

 

„Vienas iš pagrindinių mūsų programos siekių – mažinti egzistuojantį atotrūkį tarp šalies didmiesčių ir regionų bei padėti atskleisti turimą pastarųjų potencialą. Kokybiškas švietimas ir palaikanti ugdymo aplinka – neabejotinai – viena iš būtinų, teigiamų pokyčių regionuose sąlygų, tačiau pokyčių pirmiausiai reikia švietimo srityje. Dėl to ieškome žmonių, kurie galėtų pokyčius skatinti ir paspartinti, o didelį dėmesį pirmiausiai skiriame mažesnių miestelių bei regionų mokykloms“, – sako A. Motiejūnė.

Mokytojai – svarbių pokyčių iniciatoriai

 

Anot A. Motiejūnės, į ugdymo sistemą įtraukiant tokius motyvuotus ir iniciatyvius mokytojus kaip Ieva, ruošiant juos, palaikant ir įgalinant pokyčiams, skatinamos ne tik atskirose mokyklose įgyvendinamos vietinės iniciatyvos, bet ir platesnės transformacijos. Tęsdami karjerą švietimo srityje, vis labiau į ją įsiliedami ir dirbdami įvairiuose jos lygmenyse, tokie specialistai, A. Motiejūnės įsitikinimu, neabejotinai gali paskatinti platesnius pokyčius.

 

„Iki 70 proc. mūsų programos dalyvių lieka dirbti švietimo srityje, padeda į ją įnešti naujų idėjų ir požiūrio. Galiausiai, tokie specialistai gali įsitraukti ir į švietimo politikos formavimo procesus, ir paskatinti tiek regionams, tiek visai šaliai reikalingus pokyčius. Dėl to pirmiausiai ieškome žmonių, kurie geba pamatyti problemas ir norėtų prisidėti prie jų sprendimo“, – sako programos „Renkuosi mokyti!“ vadovė.

 

Tuo metu Ieva sako jaučianti, kad jos pasirinktas kelias teisingas, o eidama juo ji gali nuveikti daug prasmingų darbų. Dėl to mergina savo ateitį sieja su mokykla. Ieva taip pat ragina ir kitus, svarstančius apie mokytojo profesiją, nebijoti ir ryžtis išmėginti šį iššūkių nestokojantį, tačiau labai įdomų ir prasmingą kelią. Jo pradžia gali tapti „Renkuosi mokyti!“ programos anketos užpildymas. Tai galima padaryti interneto svetainėje www.renkuosimokyti.lt.

 

Apie programą „Renkuosi mokyti!“

Programa „Renkuosi mokyti!“ buria švietimo bendruomenę – programos dalyvius ir alumnus, mokytojus, mokyklas – siekia į Lietuvos švietimą atnešti pozityvių pokyčių. Siekdama pokyčių, programa pritraukia motyvuotus, pagalbėti kitam orientuotus dalyvius, kurie mokyklose dirba dvejus metus. Baigę programą, iki 70 proc. dalyvių lieka švietimo lauke ir tęsia darbą, kaip mokytojai, mokyklų vadovai, akademinės bendruomenės ar švietimo politikos nariai. Prie pokyčių prisideda ir šalies mokyklos – kartu su programos dalyviais jos įgyvendina pokyčio projektus.

Programą inicijuoja VšĮ „Mokyklų tobulinimo centras“. Pokyčius padeda kurti pagrindinis programos partneris „Vilniaus prekybos“ paramos fondas „Dabar“.

 

„Renkuosi mokyti!“ komandos inf.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.