Kodėl prasminga vaikus ugdyti pusiau lauko darželyje?

Laura Tamošaitienė

Pastaruoju metu Lietuvoje, ne išimtis ir Vilnius, absoliuti dauguma veikiančių vaikų lopšelių-darželių savo pagrindinę veiklą vykdo uždarose patalpose. Išimtis – negausūs lauko darželiai, bet kuriuo metų laiku ir bet kuriomis oro sąlygomis veikiantys lauke. Lauko darželiai dėl savo išskirtinumo sulaukia daug pagyrų, bet, nepaisant vis augančio darželių skaičiaus, jie iki šiol Lietuvoje reta išimtis. Tokiam netradiciniam darželiui steigti reikalingos tinkamos sąlygos: didelė lauko erdvė su kitokiu nei tradicinių darželių inventoriumi, puikiai lauko pedagogiką išmanantys darželio darbuotojai ir tėvų geranoriškas pasiryžimas savo atžalas nebijoti atvesti į netradicinę ugdymo įstaigą. Negausus lauko darželių skaičius patvirtina žodžius, kad tokio darželio įsteigimas yra didelis iššūkis. Jį pasiryžusi priimti gana nedidelė dalis darželio steigėjų. Antra vertus, sostinėje taip pat stinga ir pusiau lauko darželių, kurie, kaip matysime, turi daug privalumų.

 

Šiame straipsnyje siekiama pasidalyti Vilniuje veikiančio vaikų pusiau lauko darželio „Atradimų skrynia“ gerąja patirtimi.

 

Pusiau lauko darželis „Atradimų skrynia“

 

2019 m. prie parodų rūmų „Litexpo“ naujame nuosavame name veiklą pradėjo dviem savininkėms priklausęs vaikų lopšelis-darželis „Mįsliaus dirbtuvės“. Šių metų pradžioje „Mįsliaus dirbtuvės“ persikėlė į Karoliniškes. Didelei daliai tėvų nesutikus vaikus leisti į naują mikrorajoną, Lazdynuose liko veikti darželis, tik nauju pavadinimu „Atradimų skrynia“. Darželio steigėjas – buvęs „Mįsliaus dirbtuvių“ vienas iš bendrasavininkų ir ugdymą kuravęs asmuo. Apsispręsta perorientuoti ir pakeisti darželio ugdymo kryptį, pirmenybę teikiant lauko pedagogikai. Tam įtakos turėjo gera „Atradimų skrynios“ geografinė aplinka. Darželis yra įsikūręs laukinės gamtos apsuptyje, 300 metrų šalia Neries, netoli Plikakalnio atodangos Karoliniškių draustinyje. Didelį kiemą turinčiame darželyje veikia mišri ugdymo sistema. Ugdymas ir laisvalaikis vykdomas laiką padalijus pusiau: dalis veiklų vykdoma patalpoje, o kita dalis – lauke. Vadovaujantis šia filosofija darželyje „nėra blogo oro“: kiekvienu metų laiku stengiamasi proporcingai paskirstyti laiką. Išimtis daroma atskirais atvejais ir tai susiję su gamtos stichiniais reiškiniais (audra, perkūnija, didelis šaltis lauke ir pan.). Jeigu dėl objektyvių priežasčių vieną dieną daugiau laiko praleidžiama patalpoje, kitą dieną stengiamasi kompensuoti prarastą laiką, t. y. su vaikais daugiau būti lauke. Nusistovėjusi darželio tvarka nekelia abejonių jo personalui ir vaikų tėvams. Pavasarį, vasarą, rudenį (maždaug nuo balandžio iki spalio vidurio) dažniausiai pusiau lauko darželis virsta kone lauko darželiu: vaikai visą dieną atlikdami įvairaus pobūdžio veiklas ir laisvalaikiu būna lauke. Patalpoje tik miegama ir valgoma.

 

Pagrindas – lauko pedagogika ir natūralios medžiagos

 

Darželis daug dėmesio skiria laukui. Įstaigos kieme rasime erdvę, skirtą vaikų stambiajai motorikai ugdyti. Medžiuose yra statoma saugių laipynių trasa. Už jos yra didelė smėlio erdvė, kurioje vaikai atlieka įvairiausius kasinėjimus ir kuria pačius įdomiausius žaidimus. Kieme stovi didelė virtuvė, kur mažieji tyrinėtojai gamina savo įvairiausius šedevrus. Žinoma, lauko tyrinėjimų erdvėje neapsieiname ir be medinių molbertų, kur vaikai sukuria pačių netikėčiausių meninių kūrinių. Pasivaikščioję po kiemą rasime konstravimų, gamtos pažinimo erdves. Vaikai mokomi auginti įvairias daržoves, augaliukus, jais rūpintis ir prižiūrėti.

 

 

Praktika parodė, kad daug laiko praleisdami lauke darželio vaikai pirmiausia patiria tiesioginį ryšį su žeme, augalais, vandeniu. Tai pagerina jų savijautą, sustiprina imunitetą, sumažina galimybes susirgti. Gamtos prisijaukinimas leidžia geriau orientuotis lauko sąlygomis, atsiranda didesnis savarankiškumas, pasitikėjimas savimi. Vaikai drąsiau priima iššūkius, nebijo prisiimti atsakomybės, ypatingas dėmesys skiriamas ekologijai, sustiprėja natūralumo pojūtis. Lauko pedagogika leidžia vaikams, žaidžiant skirtingomis oro sąlygomis, patirti didesnius išbandymus, o kartu ir džiaugsmą.

 

Darželyje stengiamasi nenaudoti plastiko ir tradicinių žaislų. Mokslininkų įrodyta, kad su specialios paskirties žaislais vaikai ilgai nežaidžia, o iš įvairių priemonių, kurios dažnai neturi jokios tikslios paskirties, atsiranda patys įdomiausi ir netikėčiausi žaidimai. Dauguma natūralių medžiagų vaikai suranda gamtoje. Jos skatina vaizduotę ir prisideda prie kūrybiškumo ugdymo. Tarkime, lauke surastas pagaliukas vieną dieną vaikui gali atstoti kaip gelbėjimo įrankis, kitą dieną – kaip mašinos detalė, trečią dieną – kaip stalo įrankis ar pan. Patirtis rodo, kad vaikų kūrybiškumui lauke ribų nėra. Natūralios priemonės vaikams leidžia patiems surasti ryšį su juos supančia gamta, išmokta ją saugoti, mylėti ir rūpintis.

 

Netradicinis ugdymas

 

Darželio grupės yra suskirstytos į skirtingus edukacinius centrus, kurie ugdo skirtingus vaikų intelektus ir kompetencijas. Patalpoje mažieji „Atradimų skrynios“ vaikai taip pat neras tradicinių žaislų. Pravėrus skrynią iš jos vaikai ištrauks galbūt močiutės seną skarą, kuri turės savo užmirštą istoriją. Už tos skaros tyliai pasislėpę lauks įvairūs kostiumai, skrybėlaitės, senoviški papuošaliukai, porcelianinės lėlytės, knygos apie madą, kulinariją, architektūrą, gyvūnus ir t. t. Begalę įdomių ir įvairių formų, medinių detalių galima rasti užsukus į konstravimo erdvę. Čia atsiranda patys netikėčiausi architektūriniai kūriniai. Mažieji „Atradimų skrynios“ tyrinėtojai labai mėgsta suktis virtuvėje ir gaminti įvairiausius savo kūrybos patiekalus. Šioje erdvėje niekada nepritrūksta įvairiausių kruopų, daržovių, vaisių, prieskonių. Apsilankius dailės ir technologijų studijoje galima rasti molbertų, daugybę dažų, molio, smėlio, šviesos stalą ir lempų, įvairiausių priemonių, skirtų rankdarbiams (medžiagos, sagos, siūlai, rėmeliai, pagaliukai, segtukai ir kt.). Įkurtoje redakcijoje vaikai pažindinami su raidelėmis ir skaičiais. Šioje vietoje sukuriamos pačios netikėčiausios istorijos.

 

Aprašyta netradicinė aplinka, priemonės ir ugdymas vaikams pusiau lauko darželyje leidžia patiems prisilieti, atrasti, pajausti, išbandyti ar eksperimentuoti, siekiant pažinti gamtinius reiškinius, juos supančią aplinką. Per praktinę veiklą, atliekant įvairius eksperimentus, bandymus, ugdant įvairias vaikų kompetencijas, pasiekiami užsibrėžti rezultatai. Taip „Atradimų skrynioje“ suteikiamas visapusiškas ugdymas. O straipsnį norisi baigti Julietos Robertson išsakyta mintimi: „Tie, kas galvoja, kad tik saulės spinduliai teikia džiaugsmą, niekada nešoka lietuje.“

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.

Komentarai (5)

  • Voldemaras

    Miesto vaikui – ugdymas lauke titras stebuklas! Pasirodo dar yra pusiau lauko darželių! Nuostabu!

  • Judita

    Mano dukra sėkmingai lanko šį darželį. Galiu patvirtinti, kad straipsnyje apie „Atradimų skrynia” parašyta visiška tiesa. Drąsiai rekomenduoju tėvelius vesti savo atžalas į šį pusiau lauko darželį!

  • Jūratė

    Tik patys geriausia atsiliepimai apie „Atradimų skrynią”. Labai profesionalus kolektyvas, sugebantis pasiekti pačių aukščiausių rezultatų su savo mažaisiais auklėtiniais. Mano vaikui ten labai patinka. Reiškiu didelę pagarbą šiai įstaigai!!!

  • Silvijos mama Joana

    Dievinu lauką!

  • Adelė

    Prasmingos mintys. Vaikams lauko nauda akivaizdi! Didelis privalumas – lauke daromos tikrai išsiskiriančios veiklos. Kuo daugiau tokių vaikų darželių!