Vynuogė skęsta, o melionas plūduriuoja

Laura Bajoriūnė
,
Šiaulių l.-d. „Pasaka“ socialinė pedagogė metodininkė
Mireta Visockienė
,
vyr. ikimokyklinio ugdymo pedagogė

Ikimokyklinio ugdymo metodinėse rekomendacijose (2015) teigiama, kad pasiektų numatytų vaikų grupės ir kiekvieno vaiko ugdymosi rezultatų, ikimokyklinio ugdymo auklėtojas kuria patirtinio ugdymosi situacijas, t. y. sudaro sąlygas pamatyti, išgirsti, išgyventi, apmąstyti, įgyti įvairios patirties pačiam aktyviai veikiant, dalyvaujant, kuriant kartu su kitais vaikais ir suaugusiaisiais. Taip pat priduriama, kad ikimokyklinio ugdymo auklėtojas organizuoja veiklą, kuri vaikui įdomi ir naudinga. Šiaulių lopšelio-darželio „Pasaka“ ikimokyklinio ugdymo pedagogai, siekdami atliepti Ikimokyklinio ugdymo metodinėse rekomendacijose iškeltus reikalavimus, nuo 2018 m. rugsėjo į ugdymo procesą integruoja bandymų ir tyrinėjimų ugdymo metodą, naudodami knygą „PYKŠT ir POKŠT eksperimentai“, ir taip sukuria patirtinio ugdymo(si) sąlygas.

Kas atsitiks, jeigu bėgsiu prieš vėją aukštai iškėlęs plastikinį maišelį? Kas bus, jeigu į vandenį pūsiu šiaudeliu? Kas pirmas nukris ant žemės: popieriaus lapas, šaka, akmuo ar balionas, jeigu juos mesiu vienu metu iš aukštai? Kas skęs, o kas plūduriuos: vynuogė, obuolys, apelsinas, melionas, kriaušė? Kokią spalvą gausiu, jeigu sumaišysiu geltoną su raudona arba mėlyną su geltona? Į šiuos ir daugelį kitų klausimų darželio ugdytiniai rado atsakymus, tyrinėdami su „PYKŠT ir POKŠT eksperimentais“. Vaikai knygoje žymėjo savo spėjimą, kaip vienas ar kitas eksperimentas baigsis, o jam pasibaigus, žymėjo tikruosius eksperimento rezultatus. Vaikai atliko net dvylika bandymų ir eksperimentų su spalvomis, vandeniu, ledu, vėju ir patyrė ne tik atradimo džiaugsmą, bet ir stiprino pasitikėjimą savimi, tobulino kūrybiškumo, kritinio mąstymo, problemų sprendimo įgūdžius.

 

Kad „PYKŠT ir POKŠT eksperimentai“ neliktų užmarštyje, kovo mėnesį vaikai ir tėvai buvo pakviesti į renginį „Eksperimentuok su tėčiu ir mama“, per kurį šeimos demonstravo parengtus eksperimentus, kūrė pasirinkto eksperimento plakatą. Renginio pabaigoje vaikai su tėvais vertino renginį – kūrė žodžių žemėlapį „Apibūdink vakarą dviem žodžiais“. Per refleksiją vaikai dalijosi įspūdžiais: labiausiai patiko maišyti spalvas, leisti balioną, rodyti eksperimentą su tėčiu ir mama, kurti plakatą, sužinoti ir parodyti tėveliams naujų eksperimentų.

 

Atliekant bandymus, eksperimentuojant, įtraukiant tėvus į bandymų parengimo, pristatymo procesą, ne tik plečiamos vaiko žinios apie jį supantį pasaulį, bet ir stiprinamas vaiko bei tėvų bendravimo ryšys, smagiai leidžiamas laikas kartu.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.