Standartizuoto testo pažymys – kaip elgtis?

Paskelbę „Švietimo naujienose“ straipsnį apie nacionalinį mokinių pasiekimų patikrinimą, savo „Facebook“ paskyroje sulaukėme skaitytojos žinutės: „Šeštokės mokytoja lituanistė informavo mokinius, kad „mokyklos pavaduotoja leido standartizuoto testo pažymį rašyti į dienyną kaip pažymį“. Ar mokykla gali taip daryti? Vaikams tai kelia stresą. Juk šio testo tikslas tik diagnostinis?“

Ben Mullins (unsplash.com) nuotr.

Situaciją komentuoja Pranas Gudynas, Nacionalinio egzamino centro direktorės pavaduotojas:

 

Pagal bendrųjų ugdymo planų 54 punktą, rašyti pažymių lyg ir negalima, nors tiesiai taip ir nepasakyta. Cituoju: „Mokinio pasiekimų rezultatai neįskaičiuojami į ugdymo laikotarpio (trimestro, pusmečio) įvertinimą“. Tačiau švietimo bendruomenė šiuo klausimu yra susiskaldžiusi ir labai poliarizuota. Vieni mano, kad pažymių rašyti negalima, nes tai sukelia daliai mokinių stresą ir verčia specialiai rengtis testavimui. Kiti mano, kad vaikai nesistengia ir yra nemotyvuoti gerai atlikti nacionalinio mokinių pasiekimų patikrinimo (NMPP) testo, jei už tai negauna pažymio. Jų nuomone, be pažymio NMPP netenka dalies savo prasmės, kad NMPP yra pats normaliausias mokyklos kontrolinis darbas, nors jo užduotis parengta ir ne mokykloje.

 

Abi nuomonės turi savo įtikinamus argumentus. Bėda ta, kad Lietuvoje trūksta susitarimo šiuo klausimu, nes neužtenka gana dviprasmiškų įrašų reglamentuojančiuose dokumentuose. Žinome, kad įstatymai gerai veikia tik tada, kai dauguma visuomenės narių mano, jog jie teisingi, jiems pritaria. Galiausiai galima pažymio ir neįrašyti, tačiau dėl blogų NMPP įvertinimų sukelti didelį stresą mokiniams, pavyzdžiui, netinkamai išviešinant NMPP įvertinimus. Mokykloje, kurios kultūra orientuota į kaltųjų paiešką ir baudimą, jokie šiuolaikiniai vertinimo metodai gerai neveiks ir jokios šiuolaikinės individualios pažangos stebėsenos negali būti.

 

Mano pasiūlymas mokykloms – diskutuoti ir susitarti. Prieš NMPP būtina susitikti su tėvais susirinkimuose, jiems paaiškinti situaciją ir pasiūlyti sprendimus. Jei tėvai pritaria pažymių rašymui, tada sunku rasti argumentų, kodėl jie galėtų būti nerašomi. Teko ne vienerius metus iš arti stebėti vienos geros mokyklos darbą. Šeštokams jie pažymius už NMPP rašydavo, nes tėvai tam pritarė, tačiau aštuntokams tėvų prašymu buvo sutarę pažymių nerašyti, kad nesugadintų mokiniams pažymių stojant į Vilniaus gimnazijas.

 

Parengė Dovilė Šileikytė, „Švietimo naujienų“ korespondentė

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.

Komentarai (5)

  • L

    Tai galiu informaciją perduoti mokyklos vadovams? Man atrodo parašyta aiškiai „neįskaičiuojami” Kaip aiškiau gali būti?

  • Aušra

    Tėvų niekas neklausia dėl pažymių rašymo. Viskas dėl mokyklos rezultatų. Negi ministerija negali išleisti kažkokio potvarkio? Juk ji testų iniciatorė ir nuleidžia mokykloms taisykles! O kai jau slidus reikalas, tai mokykla su bendruomene turi spęsti. Prisiimkit atsakomybę iki galo.
    Tiksliai žinau, kad po dvejų metų savo vaiko neleisiu į mokyklą laikyti testų. Vaikas taip stresuoja, jokie argumentai nepadeda. Rašo prieš testą: „Mama, man dantys kalena”. Ar reikia to šeštokui? Po to sakom – savižudžių tauta. Daugiau streso nuo mažų dienų varykim, bus dar geriau.

  • Regina

    Viskas labai stipriai sujaukta. Kam tikrinti, jei nevertini. Koks tikslas vaikui stengtis? Dėl mokyklos? Ką tuomet tikrina?
    Kitas klausimas – raštingumo pervertinimas. Žinome situaciją, kai mokiniai moka taisykles, bet rašydami jų netaiko, nes jiems tai neįprasta kasdienybėje. Vertinimo sistema neatitinka pačios situacijos. O raštingumas nulemia viso testo rezultatus. Kam mažai raštingam iš viso stengtis rašyti, jei jo darbo turinys, forma lieka beverčiai tik dėl to, kad nesudeda taškų ant i arba atvirkščiai?

  • Vilija

    Manau būtų teisinga jei atsirastų atskiras įvertinimas šalia metinio.Per keletą metų matytume vaiko pažangą. Kai nerašome įvertinimo dalis mokinių nesivargina atlikti.O kam vargti?.

  • VU

    labai konkretus atsakymas. Kaip ir visa švietimo sistema. Paprasta – arba rašyti ir tai apibrėžti, arba nerašyti – ir vėl tai apibrėžti. Politikavimo daugiau nei tiesos