Panevėžyje pristatyta psichologinio atsparumo ugdymo programa

Renata Jankevičienė
,
Panevėžio rajono švietimo centro direktorės pavaduotoja

Panevėžio rajono švietimo centras (PRŠC), įgyvendindamas tarptautinį „Erasmus+“ KA3 projektą „MOV-UP“, bendradarbiauja su Maltos universitetu. Balandį seminaro „Socialinis emocinis ugdymas“ I dalį vedė šio universiteto profesorius Carmelis Cefay. Jis ikimokyklinio ir pradinio ugdymo mokytojams pristatė psichologinio atsparumo ugdymo programą „RESCUR. Skrodimas per bangas“ (angl. RESCUR Surfing The Waves: A Resilience Curriculum for Early Years and Primary Schools in Europe). Ši programa išversta į septynias Europos kalbas, testuota visose projekto šalyse. Profesorius C. Cefay jau yra pristatęs programą daugelyje pasaulio šalių, o šią vasarą su programos idėjomis supažindins Jungtinių Amerikos Valstijų mokytojus.

 

Psichologinio atsparumo ugdymo programos „RESCUR. Skrodimas per bangas“ tikslinė grupė – 4–11 metų vaikai. Programą sudaro penkios knygos (vadovai): ankstyvasis ugdymas, ankstyvasis pradinis ugdymas, vėlyvasis pradinis ugdymas, vadovas tėvams, vadovas mokytojams. Sukurtos ir papildomos priemonės, kurių prireiks įgyvendinant programą: atvirukų rinkinys (mes mąstome pozityviai ir jaučiamės laimingi; mes įveiksime sunkumus; mes klausomės ir suprantame ir kt.); istorijose dalyvaujančių žvėrelių kortelės; pirštų lėlyčių pavyzdžiai; dėmesingumo ugdymo garso įrašai; muzikiniai įrašai; filmukas). Programos rengėjai teigia, kad ji skirta turintiems mokymosi negalią, specialiųjų ugdymosi poreikių ir patiriantiems kitokių sunkumų, tautinių mažumų ir pabėgėlių šeimų vaikams, bet profesoriaus C. Cefay nuomone, programa tinka visiems ikimokyklinio ir pradinio ugdymo pakopose besimokantiems vaikams. PRŠC įgyvendinamo „MOV-UP“ projekto ekspertai, detaliai susipažinę su programa, teigia, kad vėlyvojo pradinio ugdymo programa pagal Lietuvos švietimo sistemos skirstymą į pakopas aktuali ir penktokams, pereinantiems iš vienos mokymosi pakopos į kitą ir išgyvenantiems adaptacijos sunkumus.

 

Seminarą puikiai įvertino beveik visi dalyviai, šiuo metu jie išbando profesoriaus pristatytą metodiką Panevėžio rajono ikimokyklinio ir pradinio ugdymo įstaigose. Seminare dalyvavę anglų kalbos mokytojai planuoja ją išbandyti penktoje klasėje. Po trečiosios seminaro dalies, kai mokytojai pristatys savo patirtį ir įvertins metodikos taikymo galimybes Lietuvos mokyklose, pasidalysime jų įspūdžiais.

Džiaugiamės PRŠC projekto „MOV-UP“ ekspertų bendradarbiavimu su profesoriumi C. Cefay. Jis jau du kartus lankėsi Švietimo centre, o atsisveikindamas vėl žadėjo sugrįžti. Kitas ekspertų susitikimas su profesoriumi birželio mėnesį vyks Maltos universitete. Tiek ekspertus, tiek seminarų dalyvius kaskart iš naujo sužavi C. Cefay gebėjimas bendrauti, sukurti bendradarbiavimu grįstą aplinką, nuoširdumas ir profesionalumas. Džiugu ir tai, kad profesorius maloniai sutiko, jog jo kartu su komanda parengta psichologinio atsparumo ugdymo programa būtų išversta į lietuvių kalbą. Jau turime I dalies vertimą, tikimės, kad tai bus puiki dovana seminaro „Socialinis emocinis ugdymas“ III dalies dalyviams.

 

Pristatome kitų šalių mokytojų ir mokinių refleksiją įgyvendinant psichologinio atsparumo ugdymo programą „RESCUR. Skrodimas per bangas“.

Mokytojų refleksija: „Netikėjau, kad vaikų elgesio pokyčiai bus matomi vos po kelių užsiėmimų“, „Kadangi mokėmės kūrybiškai spręsti problemas, vaikai turėjo galimybę natūraliai kalbėti apie savo bendruomenės problemas, apie patyčias ir net smurtą, šios mokymosi sesijos sustiprino jų tarpusavio santykius klasėse“, „RESCUR programa pristato realų ir lengvai panaudojamą kursą, stiprinantį visos mokyklos bendruomenės psichologinį atsparumą“, „Matau skirtumus: jie ėmė jaustis saugiau“, „Ypač naudingi buvo dėmesingumo ugdymo pratimai, mokiniai išlaisvėjo ir tapo empatiški“, „Man labai patiko ši programa, nes ji padėjo pačiai pasijausti stipresnei“, „Mačiau pokyčius savo klasėje, dalyvaudami veiklose vaikai susidraugavo. Ši programa privalo būti tęsiama visus metus“ ir pan.

 

Vaikų refleksija: „Aš išmokau pasijusti kito kailyje ir padėti kitiems“, „Jei esi pesimistas, tau nenutiks gerų dalykų, bet jei esi optimistas, pamatysi daug gražių dalykų aplink save“, „Mes negalime įveikti problemų be pasirengimo, mes negalime lengvai pasiduoti.“

Susidomėjusiems Psichologinio atsparumo ugdymo programa daugiau informacijos suteiks projekto koordinatorė ir ekspertė, PRŠC direktorė Jurgita Vaitiekūnienė ir aš, direktorės pavaduotoja, projekto ekspertė Renata Jankevičienė.

 

„Erasmus+“ KA3 projektas „Ankstyvasis ugdymas – tvarios motyvacijos ir gyvenimiškų vertybių kūrimas“ (angl. „Early Childhood Education – Building Sustainable Motivation and Value Paradigm for Life“, „MOV-UP“) finansuojamas remiant Europos Komisijai.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.