Kaip svarbu vaikus mokyti saugoti gamtą

Viktorija Karmazaitė, Gintarė Laurinėnaitė
,
ikimokyklinio ugdymo mokytojos

Ekologija ir žmogus yra du vienas su kitu glaudžiai susiję veiksniai. Tyrimai rodo, kad ankstyvoji vaikystė yra svarbus laikotarpis, siekiant vaiką supažindinti su ekologija ir aplinkosauga. Vilniaus lopšelis-darželis „Šnekutis“ dėl šių priežasčių visa tai aktyviai integruoja į savo ugdymo programą ir planus. Liepą „Šnekutyje“ pradėtas įgyvendinti visuomenės aplinkosauginio švietimo projektas „Tapu tapu, aš einu, ekologiniu taku“, kuris apima gausybę veiklų, skatinančių informuoti, parodyti pavyzdį ir išmokyti ne tik savo darželio bendruomenę ir vaikus, bet ir visuomenę, esančią už darželio ribų. Projekto pabaiga numatoma lapkritį, ikimokyklinio ugdymo įstaigų konferencijoje „Aplinkosauginių minčių lietus“, kurioje ne tik mūsų darželio, bet ir kitų Vilniaus miesto ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų pedagogai pasidalys savo gerąja darbo patirtimi ir sėkmingiausiomis veiklomis.

 

Viena iš šio projekto dalių – ekologinė savaitė darželyje – vyko rugsėjo pabaigoje. Pedagogai kartu su vaikais intensyviai kalbėjosi, žiūrėjo mokomuosius filmukus apie ekologiją ir aplinkosaugą, kiekviena darželio grupė savitai prisidėjo ir papildė šią savaitę savo idėjomis ir veiklomis. Patys mažiausieji – „Viščiukų“ ir „Meškučių“ grupių vaikai – su auklėtojomis darželio teritorijoje sodino tėvų padovanotus tulpių svogūnėlius. „Boružėlių“ grupės vaikai su auklėtojomis pasinėrė į eksperimentus ir stebėjo susikurtą vandens apytakos ratą. Tyrinėjo, kaip įvairios cheminės priemonės veikia mūsų gamtą, pamerkdami rudeninius lapus į audinių baliklį. „Drugelių“ grupės vaikai su auklėtojomis parengė darželio teritorijoje esančias lysves žiemai. Surinko per vasarą užaugintas žoleles ir vietoje jų pasodino žiemos šalčių nebijančius augalus ir iš sėklos užaugintą obels daigelį. „Kačiukų“ grupės vaikai ir auklėtojos sėjo morkas, ruošėsi morkų dienoms darželyje. Kadangi šioje grupėje labai daug dėmesio skiriama etnokultūrai puoselėti, vaikai sėjo lietuviškas prieskonines žoles: čiobrelius, ramunėles, mėtas. Na, o patys vyriausieji darželio vaikai – „Pelėdžiukų“ grupė – kartu su auklėtojomis ir tėvais iš antrinių žaliavų pasigamino kostiumus, kurie ne tik stebino visus kūrybinės medžiagos gausumu ir įvairumu, bet ir idėjomis, tokiomis kaip „antrinių žaliavų betmenas“, antrinių žaliavų „robotas kosmonautas“ ar „vaikas traktoriuje“, pagamintame iš kartoninės dėžės. Tėvų kūrybiškumas pranoko visus lūkesčius.

 

Taip pat kalbėtasi ir apie rūšiavimą, nepanaudotų maisto atliekų tolesnį panaudojimą, siekiant išmokyti vaikus išmesti kuo mažiau maisto. „Boružėlių“ grupėje buvo stebima, kaip nesudėtingai galima atgaivinti pasenusius agurkus, pamerkus į vandenį su ledukais, taip iš nuvytusios, neskaniai atrodančios daržovės vėl gauti prekinę išvaizdą, gundančią mūsų pilvukus.

Savaitės pabaigoje organizuotas edukacinis renginys „Rūšiuoji, vadinasi, galvoji“, kurio tikslas – sėkmingai ir smagiai užbaigti ekologijos savaitę darželyje ir įtvirtinti įgytas žinias. Renginio siužetas: nerūšiuojanti, šiukšlinanti mama ir į jos namus atklydęs superdidvyris Rūšiuotukas, kuris ir mamai, ir vaikams parodė, kodėl taip svarbu rūšiuoti ir saugoti mūsų planetą, kokiu būdu tai daryti. Edukacijos pabaigoje vaikai gavo progą patys išmėginti rūšiavimą ir už puikiai atliktą darbą buvo apdovanoti skaniomis traškiomis morkytėmis.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.