Kaip gimsta šalies patriotas?

Daiva Gerdzevičienė

Patriotiškumo ugdymas – neatsiejama Vilniaus vaikų darželio „Vaikystės takas“ ugdymo dalis. Indų istorikas Dushyant’as Chauhan’as pastebi, kad patriotiškumo ugdymas prasideda šeimoje. O šeima, bendradarbiaudama su ugdymo įstaiga, gali pasiekti nuostabių rezultatų. Kaip tai padaryti?

 

Pasakoti šalies istoriją

Pasakokite vaikams apie šalies didvyrius, karius, mokslininkus ir žymius žmones. Darželyje „Vaikystės takas“ Lietuvos istorija, žmonės, kultūra ir papročiai į ugdymo procesą integruojami visus metus. Šiemet apsilankęs karys vaikams pasakojo apie kario pareigas, kaip ginti valstybę, kad joje nebūtų priešų. Taip pat vaikus aplankė miškininkas ir papasakojo apie Lietuvos miškų ekologinę vertę. Sužinojome, kad medžio sodinimas, nuolatinė priežiūra ir domėjimasis jo augimu itin sustiprina vaikų ryšį su mus supančia gamta.

 

Tradicijos ir papročiai

Bendrai veiklai įtraukite skirtingas kartas. Apsilankę senjorų dienos centre, sužinojome, kaip šv. Kalėdas švęsdavo mūsų senoliai. Senjorai kartu su vaikais dainavo, žaidė ir pasakojo įsimintiniausius Kūčių minėjimo ritualus. Ar vaikai gali nepajusti ryšio su nuoširdžiu, laukiančiu ir norinčiu su juo praleisti bent dieną senoliu? Ir tradicinės šventės darželyje minimos kartu su tėveliais. O štai Kaziuko mugės šurmulys persikelia ir už darželio ribų – vaikai keliauja į tikrą turgų, kalbina prekiautojus, jiems padainuoja ir lieka apdovanoti riestainiais, medumi ir netgi verba.

 

Piešti ir kurti savo šalį

Kurkite Lietuvą kartu. Anot Jungtinių Amerikos Valstijų edukologės M. Beth Burns, aktyviose ugdymo įstaigose patriotiškumas skiepijamas ne tik vaikams, bet ir tėvams, įtraukiant juos į integruotas menines veiklas. Šeimų dalyvavimas darželio veiklose yra neatsiejama ir mus džiuginanti veikla. Mūsų darželyje tėvai kuria penktadienių ritualus: organizuoja ryto rato veiklą, kartu dainuoja, groja, gamina maistą. Skatiname tėvelius kartu su vaikais kurti paveikslus Lietuvai, spalvinti ir ieškoti dingusių objektų jau sukurtame Lietuvos paveiksle. Kuriame netradicines Gedimino pilis, o tėveliai dalijasi nuotraukomis, kur vaikai, mūvėdami savo kurtas trispalves kepures, švenčia Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo dieną.

 

Svarbiausios šalies vietos

Lankykite etnokultūros centrus. Vaikų apsilankymas etnokultūros centre suponavo mintį apie paprastumo svarbą. Vaikai prisiminė kaukus, laumes ir kitas mitologines būtybes, žaidė akmenėlių domino, piešė baltiškuosius raštus ir kūrė tradicines Užgavėnių kaukes. Viena svarbesnių vietų, kurią kiekvienais metais aplankome, – Lietuvos Respublikos Seimas. Prie Seimo keliaujame su patriotiška daina, Lietuvos ženkleliu ar trispalve gėle, kurią įteikiame žmonėms, mums besišypsantiems ir palaikantiems. Mokslo metus pradedame kartu su tėveliais iškeldami Lietuvos trispalvę vėliavą.

 

Skleisti pasididžiavimą tėvyne – ir už jos ribų

Pristatykite Lietuvą svetur. Dalyvaudami „eTwinning“ projekte „Creativity in the Classroom“ kartu su vaikais dainuojame lietuviškas dainas, mokome kitų šalių atstovus, kaip žaisti žaidimą „Jurgeli, meistreli“, ir pasakojame apie Lietuvą. Be to, skatiname Lietuvos pedagogus dalyvauti mūsų įstaigos vykdomame projekte – aktyviai ir kūrybiškai kurti pilį Gediminui. Vaikai myli savo šalį, todėl noriai dalyvauja ir kitų įstaigų organizuojamuose konkursuose: pristato Lietuvos regionus, upes, paukščius ir džiaugiasi tautiniu kostiumu.

 

Knygos apie Lietuvą

Domėkitės ir skaitykite knygas. Jungtinių Amerikos Valstijų psichologas dr. John’as S. Hutton’as pabrėžia bendro skaitymo svarbą kaip tarpusavio ryšio stiprinimą, gebėjimą ilgiau susikoncentruoti ir išlaikyti dėmesį. Mokslininkas teigia, kad vaikas, girdėdamas jam skaitomas knygas, ateityje nepatiria sunkumų, kai turi pereiti nuo girdimo skaitymo iki jo paties skaitymo proceso. Tad skaitymo ritualas darželyje „Vaikystės takas“ vyksta nuo ryto žinių iki vakaro rato. Knygų autorių apsilankymas mūsų įstaigoje džiugina visą darželio bendruomenę. Vieta, kurią lankome norėdami ne tik pagilinti žinias apie Lietuvą, bet ir apžiūrėti ekspozicijas, dalyvauti kino seansuose, – biblioteka. Joje mes jaučiamės kaip žuvys vandenyje: žinome mus labiausiai dominančias knygas, skaitome balsu, tyrinėjame iliustracijas, o grįžę – piešiame ir dalijamės įspūdžiais.

 

Tad dalyvaukime ugdymo procesuose kartu, kurkime Lietuvą savo vaikams ir džiaukimės jos vaisiais!

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.