Ką kalba pasakų veikėjai?

Laura Stasiulienė
,
Telšių l.-d. „Berželis“ logopedė metodininkė

Pasaka – neabejotinai viena vertingiausių dovanų vaikams. Pasakos vaikystėje ima už rankelių mažuosius ir veda, augina, brandina kaip asmenybes. Bėgant laikui, įgyjama vis naujos patirties, tačiau pamėgti pasakų personažai, išgyventi siužetai, gėrio ir blogio skyrimo pradžiamokslis, emocinis džiaugsmas širdyse taip ir neužgęsta… Tampa mūsų savastimi.

 

Valstybinei lietuvių kalbos komisijai vasario 16 d. – kovo 11 d. paskelbus Lietuvių kalbos dienomis ir minint Atkurtos Lietuvos 100-metį, jau antrus metus Telšių lopšelyje-darželyje „Berželis“ organizuojamas projektas „Kalbos savaitėlė darželyje“. Atrasdami lietuvių kalbos stebuklus, kultūrinio-tautinio paveldo išliekamąją vertę, siekiame, kad ši veikla įstaigoje būtų ne epizodinė, o sistemingai ir nuosekliai integruojama į ugdymo procesą.

 

Siekdama įtraukti vaikus į 2017–2018 m. m. darželio bendruomenės vykdomo projekto „Augame su pasaka“ veiklas, vasario 19–23 d. logopedė metodininkė Laura Stasiulienė ikimokyklinio, priešmokyklinio ugdymo grupėse ir logopediniame kabinete organizavo viktorinas „Ką kalba pasakų herojai?“. Pagrindinis tokios veiklos tikslas – suteikti vaikams emocinį ir socialinį džiaugsmą, įsijaučiant į pasakų personažų vaidmenis, lavinti kritinį ir kūrybinį mąstymą, formuoti sklandžios ir rišlios kalbos įgūdžius. Priešmokyklinių grupių ugdytiniai išradingai sugalvojo pavadinimus savo komandoms: „Laimingieji“, „Stiprieji“, „Žvaigždelės“, „Gėlytės“. Viktorinoje visi klausimai buvo siejami su pasakomis. „Berželio“ ugdytiniai išbandė dėmesio reikalaujančias klausymo užduotis: naudodamiesi multimedija, atidžiai klausėsi profesionalių skaitovų pasakų ištraukų, personažų apibūdinimų, kuriuos reikėjo įspėti, įvardyti pasakų pavadinimus. Daug išminties reikėjo traukiant „Stebuklingojo maišelio“ paveikslėlius, frazes ar žodžius, kurie kvietė prisiminti pamėgtus personažus. Pasukti galveles ir priimti problemų sprendimus pasakose teko analizuojant parinktas atitinkamas siužetų vietas. Daug džiugių emocijų dalyviams, naudojant magnetinę meškerę, suteikė žuvelių „žvejyba“ (metodinė priemonė) iš lietuvių liaudies pasakos „Muštas nemuštą neša“. Artikuliacinio kvėpavimo ir į lūpų treniruotę vaikus pakvietė pasakos „Jaučio trobelė“ personažai (kalbos ugdymo metodinės pūtimo priemonės). Na, o užmegzti tikrą draugystę su pasakomis ugdytinius ragino kūrybinės-teatrinės improvizacijos: pasigamintos pirštukinės lėlės pasakoms „Katinėlis ir gaidelis“, „Ropė“.

 

Kalbos savaitės uždarymą vainikavo padėka visą pusmetį (rugsėjo–vasario mėnesiais) vaikus lydėjusiems pasakų personažams (pirštukų žaidimas „Padalinkim apelsiną“) ir „Varliukų“ grupės pasakos „Jaučio trobelė“ inscenizacija įstaigos bendruomenei (vyriausioji auklėtoja Stanislava Balčiūnienė).

 

Lietuvių kalbos dienų proga solidi „Berželio“ komanda Telšių r. savivaldybėje surengtame skaitymo maratone „Simonas Daukantas ir Justinas Staugaitis. Jie svajojo ir kūrė Lietuvą“ skaitė S. Daukanto kūrinio „Būdas senovės lietuvių, kalnėnų ir žemaičių“ tekstų ištraukas apie girias. Džiaugiamės talentingais mažaisiais skaitovais: Roku Vaitiekaičiu ir Gabija Žebrauskaite (priešmokyklinio ugdymo pedagogė Aušra Jonkienė).

Įstaigos vardu esame dėkingi lietuvių kalbos puoselėtojams, ypač Telšių r. savivaldybės kalbos tvarkytojai Birutei Žulkutei. Jaučiamės pakylėti, kad galime prisidėti prie žymių mūsų tautai žmonių kūrybos, svajonių, pilietiškos meilės, būti Lietuvos dalimi ir kurti jos ateitį kartu.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.