Žaidimai moko

Valentina Vidmantienė
,
Telšių l.-d. „Mastis“ logopedė

Žaidimas – pagrindinė ikimokyklinio amžiaus vaikų veikla. Žaisdami jie įgyja žinių, išmoksta bendrauti. Kiekvienas amžiaus tarpsnis išugdo įvairius gebėjimus, todėl labai svarbu parinkti ugdomuosius žaidimus, kurie atitiktų vaikų amžių. Veikla turi būti nei per lengva, nei per sunki.

 

Dirbdama su vaikais, turinčiais kalbos ir kalbėjimo sutrikimų, pastebėjau, kad jiems neretai būdingi erdvės, laiko, regimojo suvokimo sutrikimai, neišlavėję riešo, rankų pirštų judesiai. Tokie vaikai dažnai praleidžia svarbias ir nepastebi trūkstamų detalių, neranda skirtumų piešiniuose, neatpažįsta daiktų šešėlio ir t. t. Pasikeitus kūno padėčiai neretai sumaišo, kur yra viršus ir apačia, kairė ar dešinė, nepakankamai gerai orientuojasi popieriaus lape.

Norėdama padėti vaikams geriau orientuotis erdvėje ir laike mielai įsitraukiau į Kelmės psichologinės pedagoginės tarnybos organizuojamą respublikinį projektą „Žaidimai moko“. Veikla organizuojama atsižvelgiant į organizatorių sudarytą programą, individualius ugdytinių poreikius, gebėjimus ir galimybes. Per šias veiklas vaikai turėjo galimybę stebėti vienas kito darbą, galėjo pastebėti, ką kitas daro neteisingai. Ugdėme bendravimo ir bendradarbiavimo įgūdžius.

 

Daug emocijų sukėlė žaidimas su daržo plėvele: pirmiausia pūtėme įvairiaspalvius balionus, dėjome ant plėvelės, paskui kėlėme juos aukštyn, žemyn, įsivaizdavome audrą, jūros bangavimą. Pūtimo žaidimai ir pratimai lavina taisyklingo garsų tarimo, kalbėjimo įgūdžius. Vaikai su entuziazmu kirpo apskritimus ir darė apskritimų medį. Per žaidimą su skarele, kai ant jos dedami įvairūs daiktai pagal instrukcijas, kilo sąmyšis, nes pasikeitus sėdėjimo padėčiai skarelės atžvilgiu keičiasi dešinė, kairė, viršus, apačia. Vaikams tai sunku suvokti.

Ugdytiniai mielai atliko užduotį su geometrinėmis spalvotomis popierinėmis figūromis, klijavo jas nurodytose vietose ir pasirinktinai, pripiešė kūno dalis ir taip figūrai suteikė žmogaus kūną: „trikampiai“ –mergaitės, „kvadratai“ ir „stačiakampiai“ – berniukai. Vaikai iš įvairių geometrinių figūrų kūrė aplikacijas, panašių formų ieškojo aplinkoje. Iš trijų juostelių darėme snaiges, kurias vėliau mažyliai pūtė, lenktyniavo tarpusavyje, darė snaigių pūgą. Vaikams sunkiau sekėsi skirti sąvokas „pirmas“, „paskutinis“. Atliekant užduotį su juostele šešiamečiams gerai sekėsi skirti, kuris pirmas karoliukas, o kuris paskutinis, penkiamečiams –sunkiau. Užduotis su stiklinaitėmis buvo sunkesnė. Vieni vaikai sakė, kad pirma eilė yra ta, kuri ant stalo, o kiti – ta, kuri viršutinė. Stengiamės tokias užduotis atlikti kuo dažniau, kad ugdytiniai suvoktų ir ateityje nekiltų sunkumų. Geriausiai sekėsi lyginti ir rūšiuoti daiktus pagal požymius, spalvas, dydį, formą. Lankstyti popierių pavyko ne visiems, nes tai reikalauja tikslių rankos ir pirštų judesių, susikaupimo, pastabumo, kruopštumo.

Dalyvavimas šiame projekte parodė, į ką reikia atkreipti dėmesį, kokias užduotis parinkti. Naujomis užduotimis paįvairinau užsiėmimų turinį, o svarbiausia – vaikams buvo linksma.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.