Darbo pamokoje metodų bankas

Vilma Vilkytė-Žemaitaitienė
,
Vilniaus lietuvių namai

Garsus britų pedagogas Alanas Beckley kalbėdamas apie gerą pamoką teigia, kad svarbu laiku suteikti grįžtamąją informaciją, individualizuoti ir diferencijuoti užduotis, naudoti praktinius pavyzdžius, žinias taikyti praktikoje. Toliau aptariami darbo pamokoje organizavimo metodai puikiai tinka tiek individualiam, savarankiškam mokinių darbui, tiek organizuojant darbą grupėmis ar poromis. Svarbu prisiminti – visi atsakymų variantai, visi analizavimo būdai yra geri, tik mokėkime interpretuoti!

 

Schematizavimo metodas – tai temos nagrinėjimas bendrais bruožais, supaprastinus medžiagą, ją perteikus vaizdžia, aiškiai iššifruojama forma.

Metodo panaudojimo galimybės:

  • nagrinėjant literatūros kūrinį;
  • sisteminant naują medžiagą;
  • kuriant savo mokymosi metodiką;
  • analizuojant bet kokį gamtos reiškinį;
  • analizuojant istorinį įvykį ar jo aplinkybes;
  • mokantis gramatikos taisyklių.

 

Užduoties pavyzdys

Integruota anglų ir lietuvių kalbos pamoka, skirta poetinei kalbai palyginti, kalbos žinioms gilinti ir žodingumui mokyti.

Gėlė, gėlės žiedas – tai įsivaizduojamas Viljamo Šekspyro sonetas. Perskaitykite sonetą anglų ir lietuvių kalbomis, žiedlapiuose surašykite sutampančius žodžius, frazes, menines raiškos priemones, taip pat išskirkite nesutampančius. Lyginkite tekstus, kalbėkite apie vertimą, teksto prasmę ir vertėjo interpretaciją.

 

From fairest creatures we desire increase,

That thereby beauty’s rose might never die,

But as the riper should by time decease,

His tender heir might bear his memory.

(V. Šekspyras, 1 sonetas)

 

Geidaujame, kad vaismedis kerotų

Ir leistų atžalas, ir viskas klotųs dailiai,

Tegu sau krinta žiedlapiai nuo rožių,

Bet ūgliai jas atsimena su meile.

(Sigito Gedos vertimas)

 

Dėlionės schema – kūrybinė schemos alternatyva. Tinka pamokos medžiagai kartoti ir / ar žinioms įtvirtinti. Lengviausia palikti trūkstamą grandį, elementą, mintį, datą ar idėją neužpildytą ir leisti mokiniams dirbant poromis ar grupėmis savarankiškai rasti trūkstamą detalę.

 

Šablonų taikymo metodas

Visi žinome, kad šablonas – pavyzdys, pagal kurį gaminami vienodi daiktai. Galbūt skamba keistai, tačiau kartais mokiniams labai reikalingi tokie šablonai, ypač tada, kai nesinori nieko nauja kurti, kai negali investuoti į kūrybą, kai reikia tiesiog įtvirtinti, išmokti ir įsiminti. Šablonas puikiai tinka tiksliųjų mokslų pamokose, bet dar įdomiau jį naudoti nagrinėjant literatūros kūrinį ar kultūros reiškinį. Ypač įdomu šablonus supriešinti kūrybiniams ieškojimams, tai kelia konfliktą, verčia diskutuoti ir atrasti naujus kelius ir būdus.

 

Metodo taikymo galimybės:

  • mokantis rašyti pastraipas;
  • mokantis spręsti uždavinius;
  • gilinant užsienio kalbos žinias.

 

Užduoties pavyzdys

Pateiktas rašinio pastraipos šablonas-planas.

7 žingsnių šablonas:

  1. Teiginys.
  2. Argumentai.
  3. Tolimasis kontekstas.
  4. Autoriaus biografinis kontekstas.
  5. Kūrinio pristatymas.
  6. Kūrinio analizė.
  7. Apibendrinimas.

Iškelkite probleminį klausimą pateiktai temai ir parašykite pastraipą, naudodamiesi šablonu-planu.

 

Pamokos turinys grindžiamas mokinių interesus ir polinkius atitinkančia aktualia veikla: vizualizacija, schematizavimu, lyginamąja analize, informacijos rinkimu ir panaudojimu. Įgūdžiai gali padėti ruošiant įvairius pristatymus ir projektus, ugdyti kritinį mąstymą.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.

Vienas komentaras