Be galo įdomi specialybė

Dovilė Šileikytė
,
„Švietimo naujienų“ korespondentė

„Be galo įdomi specialybė“ – taip apie pradinių klasių mokytojo profesiją kalbėta gegužės pradžioje Vytauto Didžiojo universiteto Švietimo akademijos (VDU ŠA) organizuotame internetiniame seminare „#LiekuLietuvoje. Tikslas – pradinių klasių mokytojo profesija“. Susitikimo metu pristatyta šios aukštosios mokyklos vykdoma pradinio ugdymo pedagogikos ir ankstyvojo užsienio kalbos mokymo bakalauro programa, diskutuota apie pradinio ugdymo pedagogiką; savo sėkmės istorijas pasakojo dėstytojai, studentai, mokytojai, mokyklų vadovai.

Savo studijų įspūdžius papasakojo Fausta Bagdonaitė, pradinio ugdymo pedagogikos IV kurso studentė, Vilniaus Maironio progimnazijos pradinių klasių mokytoja. Pasak jos, viskas prasideda nuo studijų  – vėliau į darbą „atsinešame“ tai, ką įgijome universitete: žinias, patirtis, nuostatas ir įspūdžius. „Įdomūs dėstytojai ir įdomios patirtys, – taip mergina apibūdina studijas. – Viskas, ką veikėme, buvo pagrįsta patirtimi, veikla bei galimybe atsiskleisti ir išbandyti.“ Ji rodė įvairių nuotraukų iš renginių Vilniaus mokyklose, veiklų su vaikais, apsilankymą su kurso draugėmis ir dėstytoja Marcinkonyse…

Paskaitų metu F. Bagdonaitė teigia įgijusi daug įdomios patirties, o trečiame kurse jautėsi galinti dirbti. Išsiuntusi keletą CV, iš mokyklų, ieškančių pradinių klasių mokytojo, sulaukė kvietimų dirbti, rinkosi artimesnę mokyklą, taip pradėjo darbą Vilniaus Maironio progimnazijoje.

Pedagogė rodė nuotraukų iš šių metų mokyklos renginių ir veiklų, kuriuos „atsinešė“ iš universiteto, dėstytojų pateiktų idėjų. Pavyzdžiui, Kalėdų renginiui ji ruošėsi su vaikais ir tėvais. „Nors tėvai dabar labiau įsitraukę, reiklesni, bet su jais labai šaunu dirbti, jei moki bendradarbiauti. Jie turi be galo daug idėjų, padeda įgyvendinti mano sumanymus, ko viena galbūt nepadaryčiau. Tėvų įsitraukimas mane skatina, motyvuoja, padeda pasiekti daug geresnių rezultatų, surengti įdomesnių veiklų“, – patirtimi dalijosi mokytoja.

 

Vilniaus Tuskulėnų gimnazijos direktorė Daiva Pilukienė pasidalijo patirtimi, kaip pradėjo karjerą būdama pradinių klasių mokytoja, vėliau tapo ugdymo įstaigos vadove. Baigusi mokyklą ji įstojo į tuometį Vilniaus pedagoginį universitetą: „Be galo įdomūs buvo studijų metai, nuo pirmo kurso įsidarbinau dabartinėje Simono Stanevičiaus progimnazijoje folkloro būrelio vadove, nes lankiau universiteto folkloro ansamblį „Poringės“, ir kelis vakarus per savaitę savo hobį bandžiau paversti darbu. Ketvirtame kurse atlikau praktiką tuo metu Tuskulėnų vidurinėje mokykloje, ten likau dirbti pradinių klasių mokytoja, derinau darbą su socialinės pedagogikos studijomis, tad vėliau prisidėjo ir šios pareigos.

Po dešimties metų darbo direktorius pasiūlė tapti jo pavaduotoja ir kuruoti pradinį ugdymą. 12 metų vadovavau Vilniaus miesto pradinių klasių metodiniam būreliui, 11 metų dirbau direktoriaus pavaduotoja, vėliau tapau direktore. Kaip sakė direktorius: „Buvai geras karys, nuo eilinio atėjai iki generolo“. Tokia mano istorija ir studentėms norėčiau pasakyti, kad ji nėra ypatinga. Kiekvienas galėtų nueiti tokį kelią“.

Pradinių klasių mokytojo specialybė, anot D. Pilukienės, yra be galo įdomi ir šilta – kiekvieną dieną mokytoją pasitinka 40 šiltų akių, todėl direktorė ne tik vadovauja mokyklai, bet ir 5 kartus per savaitę veda šokio ir muzikos pamokas, nes tai suteikia daug gerų emocijų. „Svarbiausia – nebijoti dirbti. Visa tai, ką mes darome, darome sau, tai yra mūsų patirtis, žinių bagažas. Kartais tenka padaryti daugiau be jokio uždarbio, bet įsisąmonini, kad anksčiau ar vėliau tai bus reikalinga, kažkur tas žinias panaudosiu“, – savo nuomonę išsakė mokyklos vadovė. Pasak jos, rasti gerą pradinių klasių mokytoją mokyklų direktoriams iš tikrųjų labai sunku, todėl studentai gali naudotis proga, nes yra reikalingi ir laukiami mokyklose. Geri vadovai tikrai sudaro sąlygas derinti darbą su mokslais. Žinoma, svarbus ir atlygio klausimas, tačiau nė vienas žmogus, kur bedirbtų, nepradeda nuo didžiulio atlyginimo – jis kyla įgijus daugiau patirties.

 

Jolita Kudinovienė, VDU ŠA docentė, dirbanti su būsimais pradinio ugdymo pedagogais, pasidalijo patirtimi iš dėstytojo pozicijos. Prieš trejus metus, pradėdama dirbti su būsimaisiais pradinio ugdymo pedagogais, dėstytoja patyrė didelį malonumą ir mėgaujasi juo iki šiol, nes studentai labai kūrybingi, įvairiapusiai, žaismingi. „Su studentais orientuojamės į teorijos ir praktikos dermę, daug ką darome pasitelkdami patyrimus, įvairius aktyviuosius metodus, ir sprendžiame įvairius, net ir probleminius klausimus. Dirbu ir su meninio ugdymo studentais, todėl galiu palyginti ir pasakyti, kad būsimi pradinių klasių mokytojai – nepaprastai smalsūs, imlūs kiekvienam naujam faktui ir patirčiai, todėl smagu dirbti. Paskaitos vyksta ne tik universitete, tiriamųjų veiklų imamės ir lauko erdvėse – mokomės tyrinėti, prisimindami, kaip tai darėme būdami vaikai“, – pasakojo dėstytoja.

 

VDU ŠA Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo grupės vadovas doc. dr. Linas Jašinauskas teigia, jog čia rengiami pedagogai, pasiruošę dirbti šiuolaikinėje, atsinaujinančioje, inovatyvioje mokykloje, o VDU ŠA pagrįstai gali didžiuotis ilgamete pedagogų rengimo patirtimi, nuoseklumu, tęstinumu. Svarbu ne tik tai, kad mokytojas padėtų vaikui įgyti tam tikro dalyko žinių, bet būtų tyrėjas ir mokslininkas, kartu su mokiniais kurtų pažinimo kelią, sugebėtų ir pažinti mokinius, ir įvertinti savo veiklą, o atlikdamas užduotis studijų metu, surinktą informaciją panaudotų praktiškai, tobulėdamas ir ieškodamas svarbių sprendimų. Šios studijos suteikia nemažai erdvės kūrybiškumui, idėjų įgyvendinimui. Žinoma, kiekvienas darbas reikalauja ir pastangų bei rutininės veiklos, bet šiame darbe reikia priimti unikalius sprendimus, kurie padėtų mokiniui mokytis, o mokytojui – siekti savo tikslų. To mokomasi studijų ir praktikų metu. Studentai turi galimybę atlikti tyrimus, vėliau savo patirtis pristatyti, dalytis jomis seminaruose, konferencijose.

 

Nerijus Žeronas, VDU Marketingo ir komunikacijos departamento vyr. specialistas aptarė būsimiems studentams aktualius klausimus: papasakojo apie stipendijas, bendrabučius, studijų derinimą su darbu ir pan. Kadangi dabar itin trūksta mokytojų, trečio (kai kurie ir antro) kurso studentai – pradeda dirbti. Dėstytojai į tai atsižvelgia, paskaitų laikas dažniausiai popietinis. Studijų programa Pradinio ugdymo pedagogika ir ankstyvasis užsienio kalbos mokymas bus vykdoma Vilniuje ir Kaune. Jos absolventai galės dėstyti anglų kalbą vaikams nuo ikimokyklinio amžiaus iki 5–6 klasės.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.