Atradimo džiaugsmas, grįstas STEAM veiklų praktika

Rasa Valčiukienė
,
Kelmės „Kūlverstuko“ l.-d. vyresnioji mokytoja, dirbanti pagal ikimokyklinio ugdymo programą
Irina Paradnikaitė-Abromavičienė
,
projektų vadovė

Sausio mėnesį įgyvendinant 2019–2020 m. „Erasmus+“ projekte „4 elementai – STEAM ankstyvajame ugdyme“ („4 elements – STEAM in early education“) numatytas veiklas, Kelmės „Kūlverstuko“ lopšelio-darželio „Zuikučių“, „Kačiukų“, „Bitučių“ ir „Meškučių“ grupėse virė darbas. Paskatinti auklėtojų ugdytiniai trumpam tapo tyrinėtojais, mažaisiais menininkais, gamtosaugininkais.

 

Ugdydami vaikų ekologinę kultūrą, aiškinomės apie neatsakingai išmetamų atliekų žalą žmogaus sveikatai ir aplinkai. Žiūrėdami vaizdo medžiagą, vaikai sužinojo, kodėl svarbu tausoti ir saugoti gamtą ir kokiais būdais tai galima padaryti. Daug dėmesio skirta atliekų rūšiavimui: dirbdami grupelėse, vaikai rūšiavo įvairias atliekas pagal medžiagą, iš kurios jos pagamintos, ir dėjo į atitinkamos spalvos konteinerį taip ugdydami savo rūšiavimo įgūdžius, plėtodami sveikos gyvensenos žinias. Pažiūrėję vaizdo medžiagą apie atliekų perdirbimą ir savarankiškai padarę barškučius iš panaudotų plastikinių šaukštelių, ugdytiniai įsitikino, kad didžioji dalis surūšiuotų medžiagų po perdirbimo yra prikeliama „antram gyvenimui“.

 

Užsiėmimų dalyviams įdomios buvo eksperimentinės-kūrybinės veiklos su oru, vandeniu ir ugnimi: išbandyta, kaip oras gali padėti „piešti“ (dažų pūtimas šiaudeliu), aiškintasi, kodėl apvertus stiklinę su vandeniu, uždengtą popieriumi, vanduo neišsilieja, stebėta, kaip gėlė, pamerkta į spalvotą vandenį, po kurio laiko pakeičia spalvą. Spėliota, kodėl, užvožus stiklinę, žvakutė užgęsta, o balionai, užmauti ant butelio, į kurį įpilta sumaišyta soda su actu, išsipučia. Ieškodami atsakymų į jiems kilusius klausimus, vaikai ne tik įgijo naujų žinių apie įvairius reiškinius ir patobulino savo kompetencijas, bet ir praplėtė savo žodyną.

 

Be bandymų ir eksperimentų projekte dalyvaujančių grupių ugdytiniai domėjosi žmonėmis, garsinusiais ar tebegarsinančiais mūsų šalį. Vaikai aptarė sąvoką „įžymus“, diskutavo, ką reiškia būti žymiu, bandė įvardyti, kokius žymius mokslo, meno ir kitų sričių žmones jie žino. Kiekviena projekte dalyvaujanti grupė pasirinko skirtingą asmenybę, rinko apie ją medžiagą, darė įvairius su tuo žmogumi susijusius darbelius ir, įtvirtindami įgytas žinias, padarė plakatą apie pasirinktą iškilią asmenybę. Taip vaikai sužinojo, kuo įžymūs ir nusipelnę Lietuvai yra Selemonas Paltanavičius, Ričardas Kazlauskas, Bronislovas Balčytis, Algimantas Jonas Marcinkevičius ir Mikalojus Konstantinas Čiurlionis. Muzikos salėje buvo organizuota plakatų paroda, kur ugdytiniai su savo auklėtojomis galėjo susipažinti su kitų, projekte dalyvaujančių grupių, pasirinktu žymiu Lietuvos žmogumi. Pristatant Lietuvai svarbias asmenybes, buvo orientuojamasi į vaiko vertybinių nuostatų, gebėjimų, žinių ir supratimo visuminį ugdymą(si).

 

Įgyvendindami projektines veiklas, siekiame skatinti ugdytinių smalsumą, loginį mąstymą, aktyvų dalyvavimą ir saviraišką užsiėmimuose, mokyti juos sieti teorines žinias su praktine veikla. Vaikams sudarytos sąlygos domėtis, abejoti, bandyti ir atrasti atsakymus į jiems rūpimus klausimus ir formuoti(s) pamatus tolesniam  kritinės ekologinės savimonės, vertybinių prioritetų ugdymui(si) nuo mažų dienų.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.