Integruotos pamokos skatina kūrybiškumą ir džiugina vaikų širdis

Donata Vaičiulienė, Ingrida Mereckaitė
,
Vilniaus Jono Basanavičiaus progimnazija

Patyrimas – tai pats seniausias pasaulio pažinimo būdas, todėl ugdydami vaikus sudarome geriausias sąlygas tyrinėti ir perprasti savuosius pojūčius, suvokti naują informaciją. Mokykloje dažnai taikome integruotas mokslo pažinimo ir kūrybines pamokas. Tokios veiklos praturtina kalbą, skatina socialinę raidą, lavina vaizduotę, padeda ugdyti kritinį ir kūrybinį mąstymą, paspartina kognityvinę raidą, tobulina socialinius įgūdžius ir smulkiąją motoriką. Integruotose pamokose būtina apibrėžti mokymosi rezultatą abiem integruojamiems dalykams, bet svarbiausias lieka pats vaikas: į kiekvieną reiškinį žvelgiama iš jo pozicijų, žiūrima jo akimis ir remiamasi jo patirtimi. Ugdymo turinys turi būti integralus ir atitikti vaiko amžiaus raidos ypatybes.

 

Integruotų pamokų pavyzdžiai

 

Ugdymo procese svarbios sąsajos su tikru gyvenimu, todėl šiais mokslo metais vedėme keletą integruotų prancūzų kalbos pamokų „Virtuvės mitų griovėjų“ (VMG) virtuvėje. Per tokias pamokas su mokiniais mokomės to, kas jiems svarbu, prasminga ir pritaikoma realiame gyvenime. Viena tokių pamokų – integruota gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, menų, matematikos (angl. Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics, STEAM) dalykų ir prancūzų kalbos pamoka su trečių klasių mokiniais. Per ją vaikai puikiai naudojo jiems žinomą maisto temos leksiką, mokėsi naujų žodžių, dainavo, žaidė, kūrė. Darbo stalas buvo nukrautas įvairiausiais maisto produktais, kurie turėjo prancūziškus užrašus. Padainavę vaisių salotų dainelę, surašę mąstymo žemėlapius, mokiniai žaismingai susiskirstė į komandas ir ėmėsi patys kurti savo receptus, juos užrašyti ir gaminti. Žinoma, smagiausia buvo ragauti savo kūrinius ir jais vaišinti kitus.

 

Dar vienas projektas, trukęs apie mėnesį, buvo integruota prancūzų kalbos ir technologijų pamoka. Iš pradžių prancūzų kalbos pamokose šeštokai susipažino su skirtingais pusryčių valgymo ypatumais, analizavo, ką valgo prancūzai pusryčiams, o technologijų pamokose gamino padėkliukus-polėkštes puodeliams. Šią temą vainikavo integruota pamoka, kuri vyko taip pat VMG virtuvėje. Pasiskirstę grupėmis mokiniai gamino ir paskui prancūziškai pristatė trijų tipų pusryčius: tradicinius prancūziškus, kaimiškus ir lengvus. Vienas stalas buvo skirtas pusryčių rūšims pristatyti, o kitas – degustacinis, prie kurio su mokiniais aptarėme švediško stalo taisykles. Žinoma, ant stalų puikavosi pačių mokinių pagaminti padėkliukai puodeliams.

 

Integruotų pamokų nauda ugdymo procese

 

Tokiose pamokose tobulinamos kalbinės kompetencijos ir mąstymo spontaniškumas. Mokiniai gali kūrybiškai vartoti kalbą skirtingais tikslais ir skirtingu metu. Tokie pratimai padeda formuotis vaizdo ir garso sintezei, kuri lemia sėkmingą mokymąsi! Vaikų pojūčius ypač lavina veiklos ne klasėse, o virtuvėje ir kitose netradicinėse erdvėse.

 

Šiose integruotose pamokose buvo taikomas integruotas kalbos, logikos ir inžinerinis ugdymas. Ar mokantis kalbos įmanoma išmokti matematikos? Mokslų karalienė logika yra visko pagrindimas. Tikime, kad žodžiai ir matematika yra be galo smagi, atpalaiduojanti, kūrybiška ir įdomi veikla! Vaikai skaičiuoja praktikoje aptinkamus reiškinius, matuoja, susipažįsta su formomis, mokosi sekų. Gamtoje nėra instrukcijų, surūšiuotų žaislų, tvarkingų lentynų. Natūralu, kad tokioje aplinkoje vaikai daug greičiau tampa savarankiški, o tai tiesiogiai susiję su pasitikėjimu savimi. Jie niekada nesėdi vietoje, o stebi, liečia, analizuoja aplinką. Vaikai nuolatos mokosi, jų smegenys aktyviai mąsto, taip jie kuria pasaulio vaizdinį. Čia vaikai mokosi atpažinti, aptarti ir spręsti problemas, eksperimentuoti, kelti hipotezes. Mokslininku gali būti kiekvienas!

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.