Žiema įkvepia judėti, tyrinėti, kurti 

Renata Rudžionienė
,
Kauno l.-d. „Žilvitis“ ikimokyklinio ugdymo vyr. mokytoja

Kauno lopšelio-darželio „Žilvitis“ grupės „Bitutės“ trimečiai ir aš, jų mokytoja Renata, vykdydami projektą „Šaltukas ir Varvekliukas“, visą savaitę siautėme su žiema. Pasirodo, moderniosios technikos amžiaus vaikams patinka eksperimentuoti ir tyrinėti. Labiausiai ankstyvojo amžiaus vaikus domina tos veiklos, kai jie gali atsiskleisti, kurti savarankiškai, atrasti naujų dalykų. O mums, mokytojams, labai svarbu nuo pat mažens padėti jiems atskleisti kūrybiškumą, iš pradžių veiklas inspiruojant, pasakant vieną ar kitą mintį, vėliau skatinant imtis bei plėtoti veiklas savarankiškai. Trimečių daug mokyti nereikia, ugdytiniai labai smalsūs, noriai įsitraukia ir dalyvauja, kartais net reikia pristabdyti dėl atsargumo.

 

Patirtis parodė, kad veiklos lauke, tyrinėjimai, eksperimentai leidžia atrasti naujų idėjų, įdomių sprendimų, dar nematytų vaikams rezultatų. Trimečiams šių metų sniegas yra ir pirmasis jų gyvenime, kai vaikai jau gali pradėti suprasti jo savybes, džiaugtis šaltuko pramogomis, įgyti naujų gyvenimo įgūdžių. Tad nenuostabu, kad kiekviena projekto diena vaikams atnešė naujų iššūkių ir spėlionių, noro dirbti savarankiškai bei padėti draugui, dalintis.

 

Žiemos stebuklų projektas įrodė, kad ankstyvojo amžiaus asmenybei svarbu formuoti gebėjimus, kompetencijas: gebėjimą aiškiai komunikuoti, mokytis dirbti komandoje bei logiškai mąstyti, priimti sau palankius sprendimus, mokytis žaisti, kelti klausimus, tyrinėti, rinktis dominančius veiklos būdus bei priemones.

 

Savaitės projektą pradėjome sniego tyrinėjimu: „Sniege, tu baltas, bet ar švarus“, „Viru viru košę“, „Sniego dailininkai“. Ištyrinėję sniegą, ėmėmės ledukų: „Spalvotieji ledukai“, „Varveklių šalis“, „Žaisliukų gimimas“. Tyrinėdami ir eksperimentuodami vaikai po truputį ima vartoti jiems dar naujus žodžius, tokius kaip: aukštai, žemai, šąla, užšąla, tirpsta, ritasi, didesnis, mažesnis, bokštas, sargybinis ir daugelį kitokių, kurie mums atrodo įprasti, kasdieniai. Mažieji smalsuoliai stebėjo ir aiškinosi žiemą vykstančius reiškinius: sninga, tirpsta, lyja, šąla, pusto…

 

Tyrinėdami sniegą ugdytiniai stebėjo, ar tikrai sniegas baltas ir švarus, koks atrodo. Išvydę, kuo pavirsta ištirpęs, mažieji nusprendė, kad ir kaip gražiai atrodo – valgyti negalima. Bet jei negalima sniego valgyti, tai gal galima pamėginti ant jo piešti arba išvirti sniego košę, „pagardintą“ dažais? Taip! Vaikai ir piešė, ir virė košę, mokėsi kantriai išlaukti savo eilės, dalintis šaukštu bei kibiru, ieškojo jau žinomų spalvų bei stebėjo spalvų virsmą kitomis.

 

Nuklydę į Ledynmečio periodą ieškojome kiaušiniuose užšalusių žaislų, stebėjome, kaip tirpsta kiaušiniai. Atlikome bandymų su karštu vandeniu ir muilo burbulais šalčiausiomis dienomis. Pavirtę piratais sniege ieškojome spalvotų lobių. Įdėmiai apžiūrėję žiemos „naujieną“ – varveklius, juos matavome, palyginome, net pamėginome jais rašyti. Kieme statėme sniego bokštus, nulipdėme tų bokštų prižiūrėtoją. Smagiai žaisdami po truputį panirome į matematikos pasaulį. Juk reikėjo ne tik palyginti daiktus, bet ir suskaičiuoti bokštus bei varveklius, prisiminti ir atpažinti jau išmoktas geometrines formas.

 

Eksperimentai trimečius tikrai žavi, leidžia atsipalaiduoti, moko susikaupti. Tad nepraleidome progos grupėje pažaisti spalvotais ledukais: vardijome ledukų spalvas, stebėjome, kaip jie tirpsta suliedami spalvos, piešėme jais piešinius, rodėme draug ms, žinoma, laukdami pritarimo… Juk iš tiesų gražu!.. Kurti skatinančios veiklos lauke ir grupėje padėjo vaikams atskleisti gebėjimus bei silpnybes, suvokti, kad jie gali tobulėti, pažinti, patirti, išmokti bei pritaikyti jau įgytas žinias.

 

Savo tyrinėjimais ir jų rezultatais dalijamės dalyvaudami tarptautiniuose projektuose „eTwinning“ platformoje „Mažasis dizaineris“ (angl. „The little designer“) ir „Žaidžiu, kuriu, pasaulį atrandu“ (angl. „I play, create and discover the world“).

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.

Vienas komentaras