Vanduo, kaip įkvėpimo ir dialogo šaltinis

Kovo pabaigoje Horná Ždana pradinėje mokykloje Slovakijoje susitiko „Erasmus+“ programos projekto „Ekologinė ir kultūrinė upių svarba aplinkai“ (R.I.V.E.R.S.) dalyviai – mokytojai ir mokiniai iš Bulgarijos, Graikijos, Kroatijos, Lietuvos ir Portugalijos. Tai penktasis susitikimas, kurio metu toliau įgyvendinamos numatytos veiklos ir siekiama pažinti Slovakijos kultūrą ir tradicijas.

 

Jau pirmą susitikimo dieną mokyklos bendruomenė pristatė slovakų liaudies šokius ir dainas, o vėliau supažindino ir su šalies tradicijomis. Mokiniai labai išradingai pateikė Velykų tradicijas Slovakijoje, surengė jų teatralizuotą pristatymą. Sužinojome, kad lietuviškoji Morė ar Čiučela turi „giminaitę“ Moreną, kuri slovakų tradicijose taip pat simbolizuoja metų laikų kaitą. Kūrybinėse dirbtuvėse „Vanduo protėvių papročiuose“ kepėme imbierinę duoną, pynėme vytelių botagėlius, dekoravome velykinius margučius ir lyg būtų antra Velykų diena – ragavome tradicinius patiekalus, buvome švelniai išplakti ir aplaistyti vandeniu.

 

Pažintinė veikla puikiai derėjo su praktinėmis užduotimis. Praktinio užsiėmimo „Kaip mes rūpinamės savo aplinka?“ metu mokiniai cleanup.pictures programa redagavo savo šalyse fotografuotas nuotraukas. Naudojantis programėle galima panaikinti tai, kas mums nepatinka, tačiau nėra taip paprasta „ištrinti“ šiukšles, kurias žmonės palieka gamtoje. Mokiniai turėjo galimybę palyginti realias ir koreguotas nuotraukas, kritiškai pažiūrėti į savo aplinką ir pasirinkti, kokioje aplinkoje norėtų gyventi.

 

 

Šio projekto R.I.V.E.R.S. partnerių susitikimo pagrindinė tema – vanduo, kuri buvo aptariama, analizuojama, diskutuojama. Kūrybiniame užsiėmime mokiniai žiūrėjo videopasaką „Kaip vandenis Vrbecas padėjo žvejui“, analizavo ją ir pasakos motyvais dekoravo puodelius. Orientaciniame žaidime, ieškant pamesto projekto logotipo dalių, komandos daugiau sužinojo apie Horná Ždana kaimą ir per jį tekančia Prochotský Potok upę, nukeliavę iki Rakčių girios šaltinio degustavo įvairius mineralinius vandenis. Vėliau dalyvavome seminare „Vanduo virš žemės arba ar yra vandens visatoje?“ regioninėje žvaigždžių observatorijoje ir planetariume Žiar nad Hronom.

 

Seminaras „Požeminiai vandenys“ vyko į UNESCO kultūros paveldo sąrašą įtrauktame mieste Banská Štiavnica, kur lankėmės kalnakasybos muziejuje po atviru dangumi, o kad vanduo yra puikus architektas įsitikinome aplankę kitą unikalią Slovakijos vietą – Bystrijos urvą. Apsilankymas Sklené Teplice terminiame baseine tik patvirtino žinomą tiesą, kad terminis vanduo yra atsipalaidavimo šaltinis, turintis gydomąjį poveikį.

 

Buvo labai įdomu aplankyti Slovakijos sostinę Bratislavą, sužinoti jos istoriją, pamatyti svarbiausias įžymias vietas, suprasti, ką vietiniai žmonės vertina ir saugo.

 

Projekto partnerių susitikimo savaitė buvo ir įdomi, ir labai naudinga. Mokiniai įgijo kritinio mąstymo, naujų technologijų naudojimo įgūdžius. Projekto veiklos mums priminė, kad vanduo žmonėms visada buvo ir bus svarbus gyvybės, sveikatos ar pramogų šaltinis. Visi mokėmės kritiškai žvelgti į aplinką, pamatyti ir reaguoti į tai, koks žmonių elgesys gamtoje mums nepatinka. Įsitikinome, kad patys turime elgtis atsakingai ir savo veikla rodyti pavyzdį kitiems.

 

Susitikimas Slovakijoje baigėsi, tačiau jau birželio mėnesį susitiksime Kroatijoje. O apie nepamirštamus įspūdžius primins augančios liepos, kurias pasodinome prie Horma Ždanos pradinės mokyklos.

 

Kėdainių „Ryto“ progimnazijos „Erasmus+“ projekto R.I.V.E.R.S. komanda

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.