Šiaulių lopšelyje-darželyje „Pasaka“ – skrydis į Kosmoso platybes

Jei vaikų paklaustume, kokios temos juos domina labiausiai, turbūt neretai sulauktume atsakymo – KOSMOSAS! Tai puiki tema, į kurią galima integruoti STEAM dalykus, naudoti projektinės veiklos metodą, kai ugdymas yra vedamas labiau vaikų nei pedagogo. Neretai ugdytiniai apie kosmosą žino daugiau nei mokytojas, todėl puiki proga išnaudoti šią temą ir panagrinėti giliau.

 

Šiaulių lopšelio-darželio „Pasaka“ „Ežiukų“ ir priešmokyklinio ugdymo grupės „Bitutės“ ugdytiniai į šią temą gilinosi visą sausio mėnesį. Grupėje buvo pastatyta palapinė, naudojant juodą plėvelę, naudotos lemputės ir kitos dekoracijos, skirtos imituoti kosmosui. Tai ne tik puiki erdvė vaikams nurimti, pabūti ir pavartyti knygelę, bet ir gera vieta ugdymui, tekstams apie kosmosą ar mėnulį skaityti. Ši vieta buvo viena mėgstamiausių vaikų, kurie šią erdvę naudojo ir žaidimams, imitavo namus ar kitokius situacinius žaidimus. Ši vieta pasiteisino ir vaikams, turintiems specialiųjų ugdymosi poreikių, nuraminti savo emocijas. Tai buvo tarsi sensorinis kambarys, o mokytojai, dirbantys šiose grupėse, nuolat girdėdavo: „Gal galime nueiti į kosmosą?“.

 

Taip pat į ugdymą integravome ir IKT. Naudodamiesi planšetėmis, vaikai gilino žinias apie saulės sistemos planetas ir mokėsi jas dėlioti iš eilės. Taip pat internete apstu vaizdo medžiagos įvairiomis kosmoso temomis, todėl ugdytiniai žiūrėjo įvairius filmukus, kaip atrodo mėnulis, kokios yra saulės sistemos planetos, susipažino ir su NASA vaizdo turiniu, kuriame galima pažiūrėti, ką veikia astronautai kosmoso stotyse, kaip miega ar valgo. Ugdytiniams buvo nepaprastai įdomu pažiūrėti, kaip paleidžiamas kosminis erdvėlaivis į kosmosą. Taip pat vaikai susipažino ir su astronauto profesija, matavosi šalmą, pirštines, išbandė teleskopą.

 

Kalbant kosmoso tema, ugdytinius sudomino mėnulis. Kas jis toks yra? Ar jis priklauso saulės sistemos planetoms? Tada ugdytiniai susipažino su mėnulio fazėmis, naudodami miltus ir pipetę su vandeniu, lėkštėje lašindami ant miltų vandens lašus, padarydavo „mėnulio kraterius“. Vaikams buvo įdomu, nes krateriai turi savo pavadinimus, taigi ugdytiniai domėjosi pavadinimais. Kraterius kūrėme ir ant rutuliuko, pagaminto iš plastilino, vaikai su pupelėmis ir akmenukais, įsivaizduodami, kad jų rankose yra meteoritai, skriejo į Mėnulį ir jame paliko duobutes.

 

Ugdytiniai „Kosminėje“ stotyje tyrinėjo, rūšiavo ir skaičiavo mėnulio akmenis, kalbėjo apie Žemės dirbtinį ir gamtinį palydovus. Iš antrinių žaliavų, naudodami kontekstinio ugdymo metodą, ugdytiniai konstravo palydovus. Su kreida ant juodo popieriaus gamino paukščių taką, įvairius kitus meninius darbelius iš spalvoto popieriaus, guašo, su skutimosi putomis ir dažais gamino planetas.

 

Taip pat vaikai domėjosi žvaigždynais, atliktas eksperimentas su raketa-balionu, kaip toli jis gali skristi, vaikai bandė samprotauti, ką būtų galima padaryti kitaip, kad raketa-balionas skristų toliau. Aptarėme, kas yra žvaigždynai, bandėme juos sukurti. Vaikai norėjo plačiau sužinoti apie Jupiterio planetą, jiems buvo smalsu, kodėl planeta dryžuota ir ar joje būtų įmanoma gyventi. Išsiaiškinome, kokiais prietaisais galime stebėti žvaigždes ir kokiu paros metu geriausiai jas galime matyti. Saulę ugdytiniai lygino su kitomis planetomis.

 

Šiaulių lopšelyje-darželyje „Pasaka“ ugdymas remiasi ir Mąstymo mokyklos (angl. Thinking school) principais. Todėl į šią temą integravome ir įvairius metodus, skatinančius mąstyti. Ugdytiniai kūrė mąstymo „apskritimo“ žemėlapį „Kosmosas“. Tai puiki priemonė, padedanti pradedant temą sužinoti, ką ugdytiniai jau žino, tiek vaikai, tiek pedagogas gali numatyti, ką būtų galima dar išmokti. Taip pat ugdytiniai naudojosi mąstymo „abėcėlės“ raktu, kuriame rašė įvairius žodžius, susijusius su tema „Kosmosas“, iš įvairių abėcėlės raidžių. Vaikams buvo keliami ir aukštesnio lygio klausimai – tokie kaip „Kas būtų, jei mėnulyje būtų galima gyventi?“, „Kuo panašios ir kuo skiriasi planetos nuo mėnulio?“, „Kas atsitiktų, jei saulė išnyktų?“.

 

Įstaigoje taip pat yra įsikūręs STEAM centras, kuris prisideda prie kokybiškesnio ugdymo. Ugdytiniai STEAM centre kūrė kosmoso erdvėlaivius iš lego kaladėlių ir juos pristatė draugams. Taip pat grupėse iš įvairių konstruktorių konstravo raketas, palydovus, kapsules ir kt. prietaisus, daiktus, susijusius su kosmoso tema.

 

Ugdomąsias veiklas organizavo ikimokyklinio ugdymo mokytojos: Justina Norkienė, Jolita Jasulaitytė, Laura Bielskytė ir Augustė Vilimaitė.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.