Respublikinė konferencija „Šiuolaikinės mokyklos iššūkiai ugdytiniams ir ugdytojams“

Zita Bartkevičienė
,
Trakų r. Rūdiškių gimnazijos lietuvių kalbos mokytoja metodininkė

„Gera mokykla – tiltas tarp minties ir veiksmo, tiesos ir vertybės.“ (Leonidas Donskis)

 

Spalio 30 d. Trakų r. Rūdiškių gimnazijoje vyko respublikinė metodinė-praktinė konferencija „Šiuolaikinės mokyklos iššūkiai ugdytiniams ir ugdytojams“. Per ją diskutuota apie šiuolaikinės mokyklos aktualijas, pasidalyta idėjomis, patirtimi ir praktinėmis įžvalgomis, kartu ieškota būdų ir galimybių, padedančių spręsti ugdymo(si) uždavinius. Konferencijos dalyviai – per 100 Lietuvos bendrojo ugdymo mokyklų mokytojų, ikimokyklinio ugdymo pedagogų, socialinių pedagogų ir švietimo pagalbos specialistų. Susirinkusiuosius sveikino Trakų r. Rūdiškių gimnazijos direktorė Jelena Ignatovič, Trakų r. savivaldybės administracijos švietimo skyriaus vedėja Dalia Dzigienė ir Trakų švietimo centro direktorė Nijolė Lisevičienė, kvietusios konferencijos dalyvius ne tik pasidalyti gerąja ugdymo(si) patirtimi, aptarti esamas bei naujai diegiamas priemones, bet ir ieškoti veiksmingų būdų, atspindinčių skirtingų galimybių mokinių poreikius ir gerinančių mokymo(si) kokybę.

Pirmojoje konferencijos dalyje Vilniaus universiteto profesorė Vilija Targamadzė savo pranešime „(Ne)atrastoji naujoji karta: didaktinis naratyvas“ apibūdino Z mokinių kartą, augančią skaitmeninių ryšių pasaulyje. Šios kartos vaikai pasižymi ne tik kūrybingumu, novatoriškumu, bet ir aukštu nerimo lygiu, todėl yra linkę atsiriboti nuo aplinkos ir panirti į virtualią erdvę. Tai skatina socialinį autizmą – negebėjimą užmegzti emocinių ir socialinių ryšių. Profesorė pabrėžė, kad būtent todėl su šia karta dirbantys ugdytojai turėtų ieškoti būdų, padedančių nuo tikrovės atitrūkusiems vaikams atsigręžti į realią aplinką, taikyti bendravimą ir bendradarbiavimą skatinančius metodus. Socialinės politikos ekspertė ir socialinė darbuotoja Gabrielė Tervidytė pristatė vaiko raidos sutrikimų terapijos ir konsultacijų centro „Penki pojūčiai“ veiklą, papasakojo apie naujas technologijas, taikomas dirbant su socialinių ir emocinių sutrikimų bei mokymosi sunkumų turinčiais vaikais ir jų šeimomis. Pojūčius aktyvinančios ar slopinančios terapinės priemonės yra naudingos mažinant vaikų patiriamą nerimą, padedant jiems susikaupti ir atsipalaiduoti. Trakų r. Rūdiškių gimnazijos mokytoja Zita Bartkevičienė, remdamasi 2019 m. atliktu kokybiniu tyrimu, atskleidė pačių mokinių požiūrį į mokymosi motyvaciją ir veiksnius, padedančius siekti asmeninės mokymosi pažangos. Jaunesniojo amžiaus mokinius geriau mokytis skatina mokytojų ir visos šeimos pastangos bei paskatos, o vyresnieji mokiniai asmeninės pažangos siekia tada, kai patys išsikelia tikslus ir siekia užsibrėžto rezultato.

 

Darbo grupėse pranešimus skaitė Vilniaus kolegijos lektorė, Trakų, Marijampolės ir Vilniaus rajonų pradinio bei bendrojo ugdymo dalykų mokytojai, logopedai, logoterapeutai, specialieji ir socialiniai pedagogai. Įvairių dalykų mokytojų darbo grupėje diskutuota, kokius mokymo(si) metodus ir integracijos būdus naudoti įžengus į antrąjį Lietuvos šimtmetį, svarstyta, kaip, derinant praktinę veiklą ir kūrybingumą, ugdyti(s) aukštesniuosius gebėjimus, mokytis be vadovėlio, kokiu tikslu per pamokas ir neformalioje veikloje pasitelkti išmaniąsias technologijas, kaip didinti mokinių motyvaciją fizinio ugdymo pamokose ir gamtamokslėje veikloje, kokius projektinės veiklos elementus ir mąstymo įrankius taikyti šiuolaikinėje pamokoje. Pradinio ugdymo darbo grupėje dalytasi multisensorinio mokymo, projekto metodo, gamtamokslės spintos priemonių, teatrinio ugdymo principų taikymo galimybėmis ir praktine patirtimi. Nagrinėta, kaip, atsižvelgiant į individualius gebėjimus, įtraukiant tėvus, padėti vaikui pajusti mokymosi sėkmę. Pagalbos mokiniui specialistų darbo grupėje analizuota, kokie fonetinės grafikos pratimai, žaidimai yra veiksmingiausi padedant įveikti mokymosi sunkumus, kaip fonologinio suvokimo ugdymas padeda siekti mokymosi pažangos, aptarta, kokią naudą mokinių ugdymui(si) bei socialinei ir emocinei brandai turi projektinė veikla ir individualizuotos prieigos.

 

Konferencijos pranešėjų ir dalyvių nuomone, atspindint šiuolaikinės mokyklos iššūkius, svarbu įvairiais būdais tradicinėje ir netradicinėje aplinkoje žadinti skaitmeninės kartos vaikų kūrybiškumą, atsižvelgti į individualius poreikius ir galimybes, skatinti pozityvią socializaciją, o vaizdines, garsines mokymo priemones, mąstymo įrankius, projektinės veiklos, kūrybinės raiškos elementus ir išmaniąsias technologijas naudoti kaip bendrųjų kompetencijų ir aukštesniųjų gebėjimų ugdymo priemones. Šiuolaikinės mokyklos ugdytojo užduotis – kurti minties ir veiksmo vienovę, padėti ugdytiniui prasmingai ir sėkmingai mokytis. „Mokykloje svarbus kiekvienas vaikas, todėl ugdytojai turi būti kantrūs ir išradingi ieškodami būdų, padedančių kiekvienam pajusti mokymosi sėkmę“, – konferencijos dalyvių įžvalgas apibendrino Rūdiškių gimnazijos pavaduotoja ugdymui Rima Kazlauskienė.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.