Projektas „Raštingumas ateičiai“

R. Raižienė, K. Andriukevičienė

2020–2023 m. VDU Ugnės Karvelis gimnazija dalyvavo „Erasmus+“ projekte „Raštingumas ateičiai“ (Literacy for the future) , kuriame dalyvavo 150 mokiniai ir 26 mokytojų iš 5 šalių (Turkijos, Vengrijos, Italijos, Lenkijos ir Lietuvos).

 

Projekto „Literacy for the future“ tikslas buvo padidinti dalyvių susidomėjimą skaitymu, supažindinti juos su tekstų kūrimo, aiškinimo ir iliustravimo procesu kuriant ir pristatant inovacinę veiklą, kuri leis jiems išsakyti nuomonę, sklandžiai pateikti idėjas ir mintis, suformuluoti savo istorijas ir jas publikuoti naudojantis interneto teikiamomis galimybėmis. Projekto veikla grindžiama mokinių tekstų rašymu, kur remtasi iš anksto apibrėžtomis pagrindinėmis istorijomis, bendrais istoriniais šalių partnerių santykiais, garsiais literatūros kūriniais ir dalyvaujančių šalių kultūrinėmis vertybėmis.

 

Vengrijoje veiklos vyko Hatvan mieste. Mokiniai pristatė žymius savo šalių rašytojus, mėgstamiausius autorius ir Vengrijos istorinius ryšius su kitomis projekto šalimis dalyvėmis. Taip pat visų šalių atstovai atvežė parengę vaizdo įrašus, kuriuose vaidino interviu su žymiu rašytoju. Kiekvieną dieną vyko vengrų kalbos pamokos. Pagrindinė veikla – kiekvienos šalies liaudies dainų atlikimas kartu su mokyklos choru. Paskutinę projekto dieną buvo surengtas pasirodymas mokyklos bendruomenei. Vyko ekskursijos į sostinę Budapeštą ir baroko stiliaus miestelį Egerį.

 

Lenkijoje projekto dalyviai svečiavosi Rzeszow mieste ir jo mokykloje. Vyko lenkų kalbos pamokos, kiekvienas mokinys turėjo išmokti prisistatyti lenkiškai. Mokiniai pristatė knygas, pakeitusias jų gyvenimus, ir filmukus „Kodėl verta skaityti knygas?” Projekto dalyviai mokėsi šokti tautinius šokius ir jų pristatymu baigė programą Lenkijoje. Taip pat lankėsi Krokuvos pilyje ir Lenkijos žydų gelbėjimo muziejuje.

 

 

Turkijoje veiklos vyko Sivas mieste. Dalyviai praėjo turkų kalbos mokymosi kursą, dalyvavo šalies šokių ir istorijos pamokose. Namų užduotis, kurią turėjo pristatyti kiekviena šalis – sukurtas jumoristinis filmukas apie įdomius prietarus. Taip pat mokėsi visų šalių greitakalbių. Kiekviena šalis pristatė žymius rašytojus ir knygas, o turkai pasakojo apie Turkijos sąsajas su kitomis šalimis. Projekto dalyviai aplankė daug istorinių vietų, mečečių, apsilankė Kapadokijos gyvenvietėje.

 

Italijoje mokiniai lankėsi Vico del Gargano miestelyje, Apulijos regione. Projekto dalyviai pristatė šiuolaikinių šalių rašytojų knygas, mokėsi tautinių italų šokių, gamino tradicinius itališkus patiekalus. Visi projekto dalyviai turėjo užduotį nufilmuoti žinomą pasaką, kurios siužetas būtų pakeistas, pritaikytas šiems laikams. Mokiniai daug sužinojo apie projekte dalyvaujančių šalių legendas ir liaudies pasakas. Buvo aplankytos žymios regiono gamtos vietos ir nacionaliniai parkai.

 

Lietuvoje – baigiamasis susitikimas. Pristatėme žymius autorius, mėgstamas knygas, Lietuvos istorinius ryšius su Vengrija, Lenkija, Turkija ir Italija. Mokėme užsieniečius lietuvių kalbos, filmavome jų prisistatymus lietuvių kalba. Pagrindinė projekto užduotis – sukurti spektaklį pagal visiems gerai žinomus filmus. Dalyviai demonstravo savo kūrybiškumą, patys susirado ir sukūrė kostiumus. Paskutinę dieną vyko spektaklių premjera. Visą savaitę taip pat vyko žymių Lietuvos vietų lankymas – Nida, Vilnius, Trakai ir Kauno miestas.

 

Mokiniai iš projekto veiklų išsinešė daug naujos patirties, žinių. Jie praplėtė savo akiratį, susipažino su kitų šalių istorija, tradicijomis, papročiais ir šokiais, susipažino su garsiais rašytojais ir kūriniais. Projekto veiklos – vaidinimas, dainavimas, filmavimas – paskatino mokinių kūrybinį mąstymą. Dalyvavimas projekte padėjo susirasti daug draugų iš kitų šalių ir pagilino anglų kalbos žinias.

Taip pat džiugino ir kitos su projektu susijusios veiklos, kuriose dalyvavo mūsų gimnazijos mokiniai: skaitymo savaitės, konkursas „Odė mėgstamiausiam knygos herojui“, tradiciniais tapę metų knygų rinkimai, Varėnos rajono savivaldybės viešosios bibliotekos respublikinio moksleivių meninės kūrybos konkursas „Susitikimas ežio dvare“, veikla – „Naujas poeto eilėraštis“, bibliotekoje vykusi su lietuvių kalba integruota pamoka – „Knyga mano gyvenime“ (5f kl.), ketureilio – mįslės kūrimas apie gimnazijos aplinkos vietas. Visos veiklos skatino tobulėti, plėsti akiratį, turtinti žodyną, o viso to didžioji dalis ateina per knygas, jų skaitymą.

 

Šis straipsnis atspindi tik autoriaus nuomonę, todėl Nacionalinė agentūra ir Europos Komisija negali būti laikomos atsakingomis už jame pateiktą informaciją.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.