Pozityvaus elgesio palaikymo asociacijos konferencija

Renata Greimaitė
,
SRVKS specialioji pedagogė metodininkė, Pozityvaus elgesio palaikymo ir intervencijų sistemos lavybininkė, Pozityvaus elgesio palaikymo Europos tinklo tarybos narė

Kovo 30 d.–balandžio 2 d. Jaksonvilyje, Jungtinėse Amerikos Valstijose, vyko 20-oji tarptautinė Pozityvaus elgesio palaikymo asociacijos (angl. APBS) organizuota konferencija. Konferencijoje dalyvavo daugiau kaip 1200 dalyvių ir pranešėjų iš Amerikos, Kanados, Europos, Azijos, Australijos, Korėjos, Japonijos. Dalyvių gausa ir geografinis pasiskirstymas pabrėžia pozityvaus elgesio palaikymo sistemos universalumą bei diegimo tarptautiniu lygiu aktualumą.

 

Prieš konferenciją vyko tarptautinis praktinis seminaras, kurio metu JAV mokyklos, kuriose jau ne pirmus metus įgyvendinama Pozityvaus elgesio palaikymo ir intervencijų sistema, dalinosi patirtimi, teikė rekomendacijas ir duomenimis grįstą informaciją, kaip efektyviau diegti šį modelį mokyklose.

 

Kaip ir kiekvienais metais konferencijos metu dalyviai rinkosi įvairias veiklos formas: nuo pranešimų, seminarų, bendradarbiavimo tinklų kūrimo sesijų iki stendinių pranešimų. Konferencijos metu buvo sudarytos galimybės bendrauti su kitais Pozityvaus elgesio palaikymo bendruomenės nariais ir ekspertais, aptarti visiems rūpimus klausimus.

 

20-ąją tarptautinę pozityvaus elgesio asociacijos organizuotą konferenciją įkvepiančiu pranešimu „Svajonė – tai širdies noras: troškimas priklausyti“ pradėjo Nikole Hollins-Sims, Pozityvaus elgesio palaikymo tinklo Hillside, IL atstovė. Jos pranešimo pagrindinė mintis – kaip svarbu, kad įtrauki bendruomenė skatintų ir plėtotų kiekvieno asmens priklausomybės bendruomenei pojūtį.

 

 

Pranešimų metu buvo dažnai analizuojama ir plėtojama tema apie tai, kaip Pozityvaus elgesio palaikymo ir intervencijų sistema gali prisidėti prie sėkmingesnio įtraukties proceso. Šios sistemos tikslas – kurti pozityvią, teisingą ir įtraukią mokyklų kultūrą, kur pagerėtų kiekvieno mokinio socialiniai, emociniai, elgesio ir akademiniai rezultatai (Horner ir kt., 2017 ). Dr. Kelsey Morris ir kiti pranešėjai savo pristatyme ,,Pagalba mokiniams, turintiems negalių, sutrikimų, taikant Pozityvaus elgesio ir palaikymo praktikas“ įvardijo dažnai pasitaikančias kliūtis įtraukčiai: dauguma mokinių, turinčių didelių specialiosios pagalbos poreikių, toliau mokosi atskirose specialiosiose klasėse, privačiose ar specialiosiose mokyklose, netinkamai suvokiama ar interpretuojama daugiapakopės sistemos teikiama parama mokiniams, turintiems intelekto sutrikimą, nes šiai mokinių grupei dažniausiai neužtenka I ar II pakopos paramos (Wehmeyer et al., 2021). Kaip neišnaudotas galimybes pranešėjai įvardijo mokytojų, specialistų bei tėvų bendradarbiavimą, mokinių vertinimą bei praktikas, susijusias su mokinių socialiniu, emociniu ugdymu ir tiesioginį elgesio mokymą. Pranešimo metu taip pat buvo pristatytas įrankis, padedantis apmąstyti bei įvertinti mokinio priklausymą grupėms (pvz., ar mokinys dalyvauja visose tose pačiose erdvėse ir veiklose kaip ir jo bendraamžiai). Šio įrankio pristatymas gražiai papildė konferencijos atidarymo metu Nikole Hollins-Sims išplėtotą temą apie tai, kaip svarbu kiekvienam asmeniui, nepriklausomai nuo jo amžiaus, lyties, sutrikimų ar negalių, patirti priklausymo  socialinėms grupėms pojūtį. Dr. Paul Palete pranešime „Į asmenį orientuotas planavimas: 1, 2 ir 3 pakopos intervencijos“ trumpai apžvelgė laiko juostą ir išryškino esminius laimėjimus kovoje už vaikų su negalia teises ir galimybes demokratinėje valstybėje, ypač akcentuodamas paradigmos pokytį pereinant nuo segregacijos prie stiprybe pagrįstų mokinių su specialiaisiais poreikiais profilių kūrimų, mokinių  įtraukimo į veiklas, į teigiamą elgesio palaikymą, į asmenį orientuotą planavimą. Būtent į asmenį orientuotas planavimas moko pastebėti  mokinį, o ne jo negalią ar sutrikimus, padeda išmokyti ir sutelkti dėmesį asmeniui įgyti kompetencijų kontroliuoti savo gyvenimą, įtraukia mokinio stipriąsias puses, pomėgius, padidina galimybę įsitraukti ir dalyvauti ir bendruomenės gyvenime bei komandos pastangomis sukurti planą, kuris padėtų mokinio svajones paversti realybe.

 

Dr. Rose Iovannone pranešime „Ar jūsų švietimo bendruomenės atlieka aukštos kokybės funkcinio elgesio vertinimą be rengia elgesio intervencijos planą?“ akcentavo, kad funkcinio elgesio vertinimas (FEV) bei elgesio intervencijos planas (EIP) yra moksliniais tyrimais pagrįstos metodikos, t.y. auksinis standartas, kuriuo daugiau kaip dvidešimt metų naudojasi JAV švietimo bendruomenės. Pranešime buvo akcentuojamos dažniausiai pasitaikančios sisteminės klaidos ar sunkumai, kaip antai; įgūdžių stoka atliekant FEV, pedagogų noras ir gebėjimas įsitraukti į procesą bei FEV taikymo lygis, intensyvumas siekiant rezultato. Labai svarbu pabrėžti, kad FEV laikomas konceptualiu pozityvaus elgesio palaikymo įrankiu, naudojamu daugiapakopėje sistemoje, o ne atskiru įrankiu.

 

Dr. Terrance Scott pranešime „Mokytojo inicijuotos strategijos darbui su mokinių netinkamo elgesio prevencija  bei mažinimu“ kalbėjo apie aktyvias strategijas, kurias taikydami mokytojai galėtų užkirsti kelią nuspėjamiems mokinių netinkamo elgesio tipams. Dr. Terrance Scott balandžio 25–30 d. dienomis lankysis Lietuvoje, dalyvaus II Tarptautinėje pozityvaus elgesio palaikymo ir intervencijų konferencijoje, lankysis mokyklose, įgyvendinančiose Pozityvaus elgesio palaikymo ir intervencijų sistemą.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.