Pilietiškumo ir tolerancijos ugdymas daugiatautėje aplinkoje

Aušra Gaidamavičienė
,
Vilniaus Aleksandro Puškino m-klos lietuvių kalbos vyr. mokytoja

Ugdymas Vilniaus Aleksandro Puškino daugiatautėje ir daugiakultūrėje mokykloje neatsiejamas nuo visų mokykloje besimokančių mokinių integracijos programos įgyvendinimo. Mokykloje mokosi daugiau kaip 700 įvairių tautybių mokinių: rusų, lietuvių, žydų, gruzinų, baltarusių, lenkų, ukrainiečių, vietnamiečių, azerbaidžaniečių, čečėnų, kazachų ir kt. Bendravimas su kitų tautybių mokiniais atveria kelią naujoms patirtims, skatina toleranciją, ugdo atvirumą kitoms kultūroms, atsakingumą ir pilietiškumą.

 

Išskirtinė vieta mokyklos ugdymo procese tenka pilietiškumo ugdymui. Jis integruojamas į visus mokomuosius dalykus ir neformalųjį švietimą. Mokykloje organizuojami tautų draugystės renginiai, pilietinės akcijos (Tautų bendrystės ąžuolų parko sodinimas), iškilmingai minimos valstybinės šventės. Minėdami Lietuvos valstybės atkūrimo šimtmetį, mokiniai rašys laišką Tėvynei, kurs sveikinimą Lietuvai, dalyvaus pilietinėse akcijose „Gyva vėliava“, „Išsaugok atmintį“, kūrybinių darbų konkurse „Mes piešiame laisvę“ ir kt.

 

Mūsų mokykla – tai erdvė, kurioje kiekvienas tampa kūrėju, o mokymasis ir kūryba papildo vienas kitą. Ugdydami pilietišką asmenybę mokytojai nuolat ieško naujų patrauklesnių būdų. Jie pasitelkia įvairias meno ir kultūros priemones. Mokykloje itin mėgstamos mokinių istorijos, menų ir lietuvių kalbos savaitės, per kurias vyksta pilietinės akcijos, ilgalaikių ir trumpalaikių integruotų projektų pristatymai, tautosakos, mitologijos, eilėraščių, vaidinimų konkursai, lietuviškų dainų ir šokių vakaronės, organizuojamos kūrybinės dirbtuvės. Itin reikšminga, kad, išgyvendami kūrybos ir atradimo džiaugsmą, mokiniai ugdosi pilietines ir tautines vertybes.

 

Vaikai yra mokomi, kad, nepaisant skirtumų, galima puikiausiai sugyventi ne tik vienoje valstybėje, bet ir vienoje mokykloje. Būtina mokytis vieniems iš kitų, gerbti kitą kultūrą ir tradicijas. Per kiekvienais metais organizuojamas tautų draugystės šventes skirtingoms kultūroms atstovaujantys mokiniai ir tėvai pristato savo šalį, jos tradicijas ir garsinusius žmones, kas gražiausia ir vertingiausia jų krašte, siekia surasti panašumų tarp skirtingų kultūrų. Tokia bendra etnokultūrinė veikla suteikia galimybę mokiniams atskleisti savo išskirtinumą, ugdytis pagarbą kitoms tautoms.

 

Galima drąsiai teigti, kad vykdoma veikla ir iniciatyvos atveria platesnes galimybes tapti pilietiškai, kultūriškai brandesnėmis ir kūrybingesnėmis asmenybėmis, lemia, kaip greitai mokiniai pasijunta emocionaliai saugūs mokykloje ir susiburia bendram darbui.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.