Nuo jaunimo priklauso ateitis – Vilniaus moksleiviai mokomi IT kalbų

Tomas Juknevičius

Dauguma žmonių informacines technologijas (IT) supranta kaip programavimą ir tai susiaurina vaikų pasirinkimą domėtis technologijomis. Šiais mokslo metais keturios Vilniaus miesto mokyklos pradėjo vykdyti unikalų projektą – „IV IT kalbos“, kur vyresniųjų klasių mokiniai susipažįsta su esminiais skaitmenizacijos pagrindais. Siekiama, kad abituriento pažymėjimą gavęs mokinys būtų gerai įvaldęs bent tris kalbas: gimtąją, užsienio ir IT kalbą.

 

„Programavimas yra svarbus, bet tai – tik vienas labai mažas IT srities elementas“, – sako projektą „IV IT kalbos“ kartu su Vilniaus miesto savivaldybe įgyvendinančios bendrovės „Vilniaus planas“ Intelektualių sprendimų ir duomenų valdymo skyriaus vadovė, inžinerinės informatikos mokslų daktarė Eglė Radvilė.

 

IT kalbos mokymasis plačiąja prasme lavina mokinių strateginį mąstymą, o šios kalbos žinojimas jaunam žmogui neabejotinai padės gyvenime pasiekti išsikeltus tikslus bet kurioje srityje ir palengvins jo buitį.

IT kalbos suvokimas apima keturias skirtingas sritis: kompiuterinę saugą (angl. Cyber security), įrenginių valdymą ir programavimą (angl. Robotics and Programming), produktų įgalinimą per dizainą naudojant NFT (angl. Media and Design, NFT) bei elektroninį sportą (angl. E-sport).

 

Pasak E. Radvilės, atskiros šakos ar viso miesto ūkio skaitmenizacija negali apsiriboti vien technologijų kūrimu. Siekiema ugdyti ir žmones, kurie bus šių technologijų vartotojai. Pasiruošimas ateities inovacijoms turėtų būti diegiamas jau mokyklos suole, kur mokiniai turėtų įgyti kompetencijas, atitinkančias laikmečio tendencijas. Siekiama, kad jaunieji vilniečiai būtų inovatyvūs. Nuo to priklauso ir visuomenės gerovė, kurią dabartiniai mokiniai kurs ateityje“, – sako dr. E. Radvilė.

IT kalbų pamokas lankė 160 mokinių

 

Projektas „IV IT kalbos“ pradėtas vykdyti dar šių metų vasario pabaigoje. Pirmasis iš keturių modulių –„Kompiuterinė sauga“ – buvo dėstomas keturiose Vilniaus bendrojo ugdymo mokyklose: Vilniaus licėjuje, Vilniaus Jono Basanavičiaus, Vilniaus Salomėjos Nėries, bei Vilniaus Žirmūnų gimnazijose.

 

Šio modulio pamokas minėtose mokyklose lankė 160 pirmų–antrų gimnazinių klasių mokinių. Kiekvienoje mokykloje šį projektą koordinavo mokyklos vadovas arba jo pavaduotojas, o pamokas vedė šeši informacinių technologijų mokytojai.

 

Per kompiuterinės saugos pamokas buvo nagrinėjamos penkios temos: kriptografija, duomenų saugumas internete, socialinė inžinerija, etiški kibernetinės erdvės pažeidimai ir kibernetinės saugos taikymas pandemijos metu.

 

Vieniems šiame projekte dalyvavusiems mokiniams modulis patiko, kitiems gal buvo kiek per sunkus, tačiau visi mokiniai tikrai įgijo naujų įgūdžių. Tų, kurie baigė pirmąjį modulį, laukia dar trys projekto „IV IT kalbos“ moduliai.

„Modulius tobulinsime ir sieksime, kad to būtų mokoma mokyklose – kad tai taptų nuolatiniu mokykloje mokomu dalyku, tokiu pačiu kaip anglų kalba ar matematika. Ar IT kalbų mokymas taps privaloma, ar laisvai pasirenkama pamoka, priklauso jau ne tik nuo šio projekto vykdytojų, bet ir nuo Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos pozicijos“, – sako dr. E. Radvilė.

IT kalbų žinojimas atveria naujas galimybes

 

Unikalaus projekto „IV IT kalbos“ idėja gimė įgyvendinant Vilniaus miesto pasirinktą strateginę kryptį – skaitmenizuojant įvairius miesto projektus taip, kad kiekviena veikla derėtų su kitomis veiklomis ir sukurtų didesnę naudą vilniečiams.

 

„Vilnius 2IN“ pavadinta, daugelį miesto gyvenimo skirčių, tame tarpe ir švietimą, apimanti skaitmenizacijos strategija sulaukė įvertinimo ir užsienyje – pelnyta trečia vieta Europoje pagal šios strateginės krypties inovatyvumą.

 

Vilniaus miesto strateginiame plėtros plane 2021–2030 m. numatyta švietimą orientuoti į mokinį.  „Svarbu, kad švietimo sistema būtų lanksti ir gebėtų prisitaikyti prie kiekvieno vaiko individualių poreikių, formuotų jo asmenybę, skaitmeninį raštingumą ir meistriškumą. Įgyvendinant „Vilnius 2IN“ tikslus švietimo srityje buvo atkreiptas dėmesys į IT kalbų mokymo tikslingumą“, – sakė „Vilniaus plano“ Intelektualių sprendimų ir duomenų valdymo skyriaus vadovė.

 

IT kalbos žinojimas nereiškia, kad mokinys išties rinksis programavimą. Jis galės būti, kuo tik nori, tačiau projekto dėka savo pasirinkimą galės grįsti technologijomis.

 

„Į naujų technologijų pasaulį žengiančioje visuomenėje IT kalbą mokančiam žmogui nebus klaidu, jis mokės naudotis naujais technologiniais įrankiais arba be didesnio vargo išmoks jais naudotis. Jo gyvenimo kokybė bus nepalyginamai geresnė už tų, kurie IT kalbų nemokės“, – projekto „IV IT kalbos“ privalumus vardija dr. E. Radvilė.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.