Naujai įsteigtas Edukacinių technologijų centras rūpinsis skaitmenine švietimo transformacija

Dovilė Šileikytė

Vakar Nacionalinėje švietimo agentūroje (NŠA) atidarytas Edukacinių technologijų centras, kuris įgyvendins projekto „Skaitmeninės švietimo transformacijos („EdTech“)“ veiklas. Švietimo, mokslo ir sporto ministerija kartu su NŠA Edukacinio technologijų centro atidarymą pakvietė stebėti iš virtualios realybės.

 

„Norime, kad skaitmeninės technologijos, inovacijos taptų neatsiejama švietimo sektoriaus kultūros dalimi, o naujos idėjos, bendravimas su verslu, sprendimų kūrėjais – švietimo sektoriaus kasdienybe. Tam reikia, kad mokytojai turėtų skaitmeninių kompetencijų ir būtų atviri inovacijoms, sprendimų kūrėjai – pažinotų švietimo sektorių, gebėtų susieti skaitmenines technologijas su švietimo turiniu. Trečia svarbi sąlyga – pokyčių katalizatorius, kuris padėtų susitikti švietimo inovacijoms ir jų kūrėjams. Naujasis Edukacinių technologijų centras ir yra šis katalizatorius“, – nuotoliniame centro atidarymo renginyje sakė švietimo, mokslo ir sporto ministrė Jurgita Šiugždinienė.

 

Įgyvendindamas „Skaitmeninės švietimo transformacijos („EdTech“)“ projektą, skirtą skatinti švietimo inovacijų, grįstų skaitmeninėmis technologijomis, diegimą švietimo sektoriuje, sudarant sąlygas kurti ir bandyti inovacijas ugdymo įstaigose, Edukacinių technologijų centras bus atsakingas už „EdTech“ platformos kūrimą ir veikimą, skaitmeninių kompetencijų tobulinimo programą mokytojams ir dėstytojams, skaitmeninių mokymo(si) išteklių bazės kūrimą, kitų projekte numatytų veiklų sklandų įgyvendinimą.

 

„Edukacinių technologijų centras neatsitiktinai atidarytas Nacionalinėje švietimo agentūroje. Ir būsimos centro, ir šiuo metu agentūros vykdomos veiklos yra persipynusios: tai ir skaitmeninių mokymo priemonių sklaida, ir mokytojų kompetencijų stiprinimas. Ne visada naujovių diegimas vyksta taip greitai, kaip norėtume. Kartais tereikia šiek tiek drąsos. Tikiuosi, kad centras įpūs drąsos svarbiems pokyčiams, – viliasi NŠA direktorė Rūta Krasauskienė. – Mokykloms po pandemijos skaitmeninė transformacija tampa būtinybe, tai ne tik įrankis ar metodas, bet ir kasdienė mokinių ir mokytojų darbo aplinka. Tikimės kartu su verslo ir mokslo atstovais sukurti tokią Lietuvos švietimo sistemą, kurioje kiekvienas mokytojas ir mokinys geriausiai atskleistų savo žinias, kompetencijas ir gebėjimus.“

 

Edukacinių technologijų centro vadovės Indrės Šuolienės teigimu, centro veikla bus siekiama pokyčio švietimo sistemoje ir kokybės ugdymo procese, tai turėtų užtikrinti geresnius mokinių pasiekimus. Kaip svarbiausius uždavinius vadovė įvardijo inovacijų kultūros skatinimą, mokytojų novatorių tinklo plėtrą, tarptautinės bendrystės ir partnerystės su užsienyje įsikūrusiais edukacinių technologijų centrais skatinimą, pedagogų kvalifikacijos kėlimą, gerinant skaitmenines kompetencijas. Taip pat ketinama kurti platformą, kur bus skelbiamos skaitmeninės mokymo priemonės, daug dėmesio skiriant įtraukiajam ugdymui ir hibridiniam mokymui.

 

Apie pokyčius, kuriuos į švietimą atneš naujai kuriamos ir diegiamos edukacinės technologijos, apie galimybes, kurias jos gali suteikti kiekvienam mokiniui ir mokytojui, diskusijoje aptarė įvairių sričių ekspertai: švietimo, mokslo ir sporto ministrė Jurgita Šiugždinienė, inovacijų, technologijų, startuolių mentorius ir investuotojas Vladas Lašas, vizionierė Agnė Paliokaitė, startuolio „Trys kubai“ įkūrėjas Darius Kniūkšta, Kauno jėzuitų gimnazijos mokytoja Rigonda Skorulskienė, mokinys Simonas Vakaris Savickas. Diskusiją vedė „EdTech Lithuania“ atstovas Šarūnas Dignaitis.

 

Startuolio „Trys kubai“ įkūrėjas Darius Kniūkšta papasakojo apie populiariausio pasaulyje kompiuterinio žaidimo „Minecraft“ edukacinę versiją „Edukraftas“, kurioje mokiniams adaptuojamas formalus švietimo turinys. Žaidimas atsirado kaip testas, pramoga, vėliau imtas bandyti Lietuvos mokyklose. Remiantis statistika, 98 proc. vaikų teigia, kad tokios pamokos jiems patinka, be to, vienoje mokykloje taip išspręsta vėlavimo problema – kai pirma pamoka vyksta naudojant šį žaidimą, mokiniai ne vėluoja, o netgi susirenka anksčiau. „Kompiuteriniai žaidimai itin ištobulino kompiuterinę grafiką, sukurta daugybė žaidimų, skirtų laisvalaikiui, bet jie tinka ir švietimui. Tokių technologijų potencialas yra labai didelis“, – įsitikinęs D. Kniūkšta.

 

Ar mokytojams, ypač vyresniems, nekyla sunkumų naudojantis tokiomis technologijomis? Kauno jėzuitų gimnazijos mokytojos Rigondos Skorulskienės teigimu, santykis su technologijomis nepriklauso nuo amžiaus: dalis mokytojų „bėga priekyje“ ir pralenkia kai kuriuos mokinius, dalis – su technologijomis dirba tik tiek, kiek būtina, o kai kuriems pedagogams reikia palaikymo, postūmio: „Mokytojai pasirinko tokį kelią – mokytis visą gyvenimą, todėl naujos technologijos jiems nėra didelis iššūkis.“

 

Vizionierė Agnė Paliokaitė palygino Lietuvos pasiekimus užsienio kontekste ir pasvarstė, ar pati norėtų mokytis naudojant edukacines technologijas, jei būtų mokinė: „Skaitmeninė švietimo transformacija neabejotinai yra ateitis. Palyginti su pirmaujančiomis šalimis – Jungtine Karalyste, Suomija ir Estija, Lietuva dar tik žengia pirmuosius žingsnius, tikimės, kad naujos praktikos pasiteisins, paplis. Netgi pažangiausiose šalyse yra didžiuliai skirtumai tarp regionų, todėl svarbu, kad visi turėtų vienodas galimybes. Linkiu, kad šis centras būtų tik pradžia, ateityje vystytųsi tvari, nuosekli, pažangi „EdTech“ ekosistema Lietuvoje. Jei būčiau mokinė, norėčiau per istorijos pamoką atsidurti senovės Romoje, arba jei būčiau studentė, galbūt technologijos padėtų man sukonstruoti, pavyzdžiui, laivą.“

 

Pasak J. Šiugždinienės, pedagogams reikia drąsos bandyti inovacijas, turėti tam motyvacijos, pajusti, kad jiems tai didelė pagalba ir parama. Svarbu ir susikalbėti su verslo bendruomene, kad jie jaustųsi vienos bendruomenės dalimi su švietimo srities atstovais.

 

Švietimo skaitmenizavimą pagreitino netikėtai pasikeitusi realybė – kai pandemijos pradžioje ugdymas turėjo skubiai persikelti į virtualią erdvę. Kartais baiminamasi, kad technologijos pakeis mokytojus, bet ne vienas diskusijos dalyvis pabrėžė, kad to baimintis nereikėtų, nes jos suteikia daug galimybių, padeda pedagogui, gali praturtinti pamokas ir paskaitas.

 

Visas atidarymas vyko virtualioje realybėje. Renginio ir diskusijos vaizdo įrašą galima rasti socialinio tinklo „YouTube“ Nacionalinės švietimo agentūros paskyroje.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.