Kėdainių „Ryto“ progimnazijoje – praeities pamokos dabarčiai

Ernesta Zabutkienė
,
Kėdainių „Ryto“ prog-jos lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja
Audronė Rudienė
,
Kėdainių „Ryto“ prog-jos dailės mokytoja

Platesni kultūriniai kontekstai visada daro poveikį mokymuisi ir suvokimui apie istoriją. Kėdainių „Ryto“ progimnazijoje sausio–birželio mėn. buvo organizuotas ir įgyvendintas projektas Holokausto tema „Vieno žydų berniuko istorija“. Į šį projektą buvo įtraukti visi progimnazijos 8-ų klasių mokiniai, dailės, lietuvių kalbos ir literatūros, muzikos ir šokio mokytojai. Projekto tikslas – išsiaiškinus Holokausto sąvoką, supažindinti mokinius su autobiografiniu pasakojimu apie tragišką žydų berniuko vaikystės patirtį I. Mero knygoje „Geltonas lopas“, pagal šią knygą kurti iliustracijas ir surengti parodą. Projektą įgyvendinti padėjo Olgos Lengyel institutas (ang. The Olga Lenggyel Institute for Holocaust Studies and Human Rights – TOLI, Niujorkas, JAV) ir Tarptautinė komisija nacių ir sovietinio okupacinių režimų nusikaltimams Lietuvoje įvertinti.

 

Pirmiausia lietuvių kalbos ir literatūros pamokose mokiniai susipažino su žydų kilmės lietuvių rašytojo Icchoko Mero, vieno ryškiausių Rytų Europos rašytojų, savo kūriniuose atskleidusio skaudžias savo tautos patirtis XX a. viduryje, biografija ir kūryba – Icchokas Meras sukūrė ne vieną kūrinį, kuriame vaizduojami Holokausto gniaužtuose atsidūrusių žydų likimai. Pamokų metu atidžiojo skaitymo metodu mokiniai skaitė knygos „Geltonas lopas“ skyrius, analizavo, rašė literatūrinius dienoraščius, atliko teksto suvokimo užduotis, rašė samprotavimo pastraipas. Lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja E. Zabutkienė 8c klasėje organizavo atvirą pamoką rajono mokytojams „Kaip išlikti žmogumi“. Pamoka vyko netradicinėje erdvėje – Kėdainių krašto muziejaus Daugiakultūriame centre – buvusioje žydų sinagogoje. Pamokos metu mokiniai turėjo galimybę virtualiai susisiekti su LR ambasados Izraelio Valstybėje atstove, pasiklausyti  pasakojimo apie šią šalį, jos skaudžią praeitį ir šiuolaikinį gyvenimą, užduoti viešniai rūpimus klausimus. Mokiniai taip pat pristatė  sukurtus knygų skirtukus su citatomis iš I. Mero knygos. Dailės pamokose, padedant mokytojai A. Rudienei, mokiniai ieškojo kūrybinių idėjų, eskizavo ir kūrė knygos iliustracijas, kurias panaudojo ir knygų skirtukų leidybai, ir parodai. Projekto įgyvendinimo metu buvo sukurta daugiau negu tris šimtai nedidelio formato grafikos darbų. Parodai atrinkta aštuoniasdešimt mokinių kurtų jautrių ir sunkius mažo berniuko išgyvenimus atskleidžiančių iliustracijų.

 

Birželio pradžioje įvyko projekto pristatymas ir parodos atidarymas progimnazijos bendruomenei. Muzikos mokytojos Ž. Vancevičienės ir šokio mokytojos R. Plūčiuvienės parengti mokiniai atliko trumpą meninę programą. Projekto vadovė A. Rudienė pristatė, kaip mokiniams sekėsi įgyvendinti kūrybines idėjas, o aštuntokai – kūrybinių darbų autoriai – pasakojo, kokie projekto etapai labiausiai patiko, kokios patirties įgijo ir kokį poveikį jiems turėjo projektas. Mokiniai teigė, kad įgytos žinios ir surengta paroda paskatino juos ir progimnazijos bendruomenę domėtis mūsų krašto Holokausto aukomis, jų gelbėtojais. Apibendrindami projektą dalyviai teigė supratę, kad viena iš Holokausto pamokų dabarčiai kaip tik ir yra trapios ribos tarp laimingos kasdienybės ir visiškos tamsos suvokimas, todėl labai svarbu nelikti abejingiems, turėti drąsos išsiskirti ir protestuoti prieš blogį, vykstantį mūsų akyse.

 

Viso projekto įgyvendinimo metu buvo ugdomos mokinių pažinimo, socialinė-pilietinė, kultūrinio sąmoningumo ir kūrybingumo kompetencijos.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.