Kaip bunda meilė gamtai?

Rita Nemaniūnienė
,
Šiaulių l.-d. „Bangelė“ priešmokyklinio ugdymo pedagogė, metodininkė

Pavasaris atneša į Žemę gyvybę, tad šiuo laikotarpiu kovo 20 – balandžio 22 d., tradiciškai integruojame į ugdymą trumpalaikę projektinę veiklą, skirtą Žemei, Pasaulinės Žemės dienos įprasminimui.

 

Vienas iš svarbiausių ugdymo(si) tikslų Šiaulių lopšelyje-darželyje, integruoti aplinkosauginį ugdymą. Mūsų ugdytinius supa kūrybingi pedagogai, kurie pasitelkę meilę gamtai, kūrybiškumą, vaikų idėjas, sukuria prasmingas ir įdomias veiklas. Šiuo sunkiu laikotarpiu sudėtinga organizuoti bendrus renginius, todėl renginiai įgauna kitą formą: vaikams edukacinės veiklos organizuojamos tik savo grupėse, atskirose lauko zonose.

Švęsdami Žemės dieną, sugalvojome vaikų veiklas suskirstyti atskiras dienas: „Žemės“, „Vandens“, „Gyvūnų“, Vėjo“, Gandro“, Inkilų“, „Kūrybos“ ir „Žalios dienos“.

 

Žemės diena. Kas prisiminė, kas sužinojo, kad Žemė – tai planeta. Vaikai vaizdavo Saulės sistemoje Žemę, kūrė ją iš įvairių daiktų, esančių grupėje, kieme dėliojo „gyvas“ raides, iš kurių išėjo žodis ŽEMĖ. Pateikus klausimą „Ką vaikai gali padaryti, kad padėtų žemei?“, vaikai atsakė, jog žemę reikia mylėti. Taip gimė idėja papuošti darželį šūkiu „Mes mylime Žemę!“. Vaikai rašė raides.

 

Vandens diena. Diskutavome kur naudojame vandenį, ir kiek daug jo sunaudojame. Be vandens nėra gyvybės. Vyresnieji vaikai žino, kur randasi vanduo: ežere, upėje, jūroje, griovyje, šulinyje. Lankėmės prie Rėkyvos ežero. Vaikščiodami pakrante ir stebėdami ežerą, vaikai atkreipė dėmesį į tai, kad vandenyje yra šiukšlių. Daug diskutavome, kaip to išvengti… Grupėje vandenį gardino vaisiais, atliko keletą tyrimų su vandeniu.

 

Gyvūnų diena. Diskutavo apie gyvūnų naudą bei naudodami sukauptas antrines žaliavas, kūrė gyvūnėlių kaukes, studijavo gamtos enciklopedijas, žiūrėjo vaizdo įrašus apie gyvūnų gyvenimą, dalijosi patyrimu apie gyvūnėlių priežiūrą namie. Tądien žaidė ne tik grupėje, bet ir lauke. Smagumėlis.

 

Vėjo diena. Informaciją apie vėją suradome knygelėje „Mūsų klimatas“. Sužinojome, kad vėjai pučia iš visų pasaulių šalių ir kad vėjas – tai judantis oras. O jis nematomas. Gal galime sugauti ir pamatyti? Tam tikslui pasidarėme vėjo gaudykles… Vėjo diena pasitaikė ypač vėjuota. Tad gaudyti vėją savo sukurtomis gaudyklėmis buvo tikras smagumėlis.

 

Žalia diena. Žalia – gyvybės spalva. Tą dieną vaikai rengėsi žaliai, žaidė „žalius“ žaidimus, grupėje ieškojo žalių daiktų. Žaidimams pasigamino varlytes. „Žalios dienos“ veiklos organizuotos STEAM metodu.

 

Gandro diena. Šią dieną skirta paminėti gandrų grįžimo dieną. Patys mažieji žaidė su „gandriuku“, kuris netikėtai apsilankė grupėje. Vaikai kūrė juos iš vatos diskelių, stebėjo paveikslėlius.

 

Inkilų diena. Vyresnieji vaikai suskaičiavo, kiek yra inkilų darželio kieme. Stebėjo video įrašą, kaip zylė augina zyliukus. Vaikams nauja patirtis, nes pamatyti, kas vyksta inkile buvo labai įdomu. „Boružėlių“ grupės ugdytinė su tėčiu dalyvavo Šiaulių jaunųjų gamtininkų centro organizuotoje inkilų parodoje-konkurse ir tapo nugalėtoja.

 

Kūrybinė diena. Visą patirtį vaikai perteikė kūryboje: piešė, tapė, kūrė panaudodami antrines žaliavas (kamštelius, ritinėlius, laikraščius, sagas ir kt.). Vaikų kūryboje atsispindėjo žemės planeta, augalai, gyvūnėliai, vanduo, paukščiai…

 

Džiaugiamės, kad mažieji domisi mus supančia aplinka, pastebi gamtos grožį, grįžtančius paukščius bei netinkamo elgesio gamtoje pasekmes. O savo patirtį geba išreikšti kūryba. Vadinasi, ugdo(si) atsakingą požiūrį gamtai, formuojasi supratimas, kad gamta mūsų dalis. Asmeninė patirtis vaiką skatina domėtis gyvuoju pasauliu, augti atsakingu piliečiu.

 

 

 

 

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.