Kad sveikus dantis turėtum, reikia tik norėti

Kristina Lemeščiuk
,
Vilniaus lopšelio-darželio „Lakštingala“ „Spinduliukų“ mokytoja

Vaikų sveikata priklauso nuo burnos higienos ir dantų būklės. Dažniausia vaikų dantų liga yra kariesas. Daug vaikų turi problemų su dantimis, nes daugelis nemoka ir nenori prižiūrėti dantų, todėl dažniau tenka lankytis pas odontologą. Praktika rodo, kad 5–6 metų vaikai neturi pakankamų burnos higienos įgūdžių, kad savarankiškai galėtų išsivalyti dantukus ir tinkamai jais rūpintis.  Dantų kariesas išlieka viena iš labiausiai paplitusių ikimokyklinio amžiaus vaikų ligų. Niekada nevėlu išmokyti vaikus prižiūrėti dantukus. Vaikystėje išugdytas įprotis išlaikyti sveikus dantis ir dantenas padės išvengti daugelio problemų ateityje ir vaikams tai atrodys savaime suprantamas dalykas.

 

Todėl ikimokyklinio ugdymo pedagogai ir tėvai turėtų skatinti vaikus ugdyti įprotį nuolat stebėti ir prižiūrėti burnos higieną. Rūpinimasis dantukais vaikams turi tapti savaime suprantamu dalyku ir kasdieninėje rutinoje užimti labai svarbią vietą.

 

Vaikai didžiąją dienos dalį praleidžia ugdymo įstaigoje, todėl svarbus vaidmuo tenka darželio pedagogams. Burnos higienos įgūdžių lavinimas ikimokyklinio ugdymo mokytojams dažnai tampa iššūkiu, kurį norint įveikti tenka pasitelkti savo kūrybiškumą ir įvairius gebėjimus.

 

Vilniaus lopšelio darželio „Lakštingala“ ikimokyklinio ugdymo grupėje ,,Spinduliukai” 2023 m. kovo–balandžio mėn. vyko projektas „Kad sveikus dantis turėtum, reikia tik norėti“. Projektą įgyvendinau aš, mokytoja Kristina Lemeščiuk. Projekto tikslas – išmokyti vaikus taisyklingai valytis dantis, kad vaikai tai darytų motyvuotai ir kokybiškai. Būtina atkreipti dėmesį, kad 5–6 metų vaikams pradeda dygti nuolatiniai krūminiai dantys, kurių tėvai dažnai nepastebi ir tinkamai neprižiūri. Veiklų ir užsiėmimų metu, kurie vyko viso projekto vykdymo laikotarpiu, vaikai buvo skatinami rūpintis savo dantukais, išsaugoti juos sveikus ir gražius. Ugdytiniai patys apžiūrinėjo savo dantukus veidrodyje, atkreipė dėmesį į jų spalvą, formą, dydį, sužinojo, kas saugo ir stiprina dantukus, o kas jiems kenkia. Projektas padėjo gerinti dantukų priežiūros įgūdžius, lavinti sveikatos saugojimo kompetenciją. Vaikams buvo sudarytos sąlygos patiems pabūti „mažaisiais“ gydytojais ir savo kabinete „priiminėti“ pacientus, apžiūrinėti dantukus, skirti gydymą. Vaikams labai patinka savo įspūdžius išreikšti meninėmis priemonėmis. Grupėje organizavome piešinių konkursą „Kaip aš valausi dantukus“.

 

 

Pedagogės paruošė atmintines tėvams ir vaikams „Vaikų dantukai ir jų priežiūra“.

 

Projekto metu vaikai turėjo galimybę lavinti burnos higienos priežiūros įgūdžius, įgijo daug žinių apie sveiką gyvenseną, dantų ligas ir jų prevenciją. Mokytojos pasistengė įtraukti vaikus į ugdymo procesą per naratyvinius žaidimus, kurie vaikams leidžia kūrybiškai pažvelgti į kylančias problemas, motyvuoja veikti, norint išvengti problemų. Ypatingai svarbu akcentuoti, kad vaikų įgytos žinios pasklido tarp kitų grupių vaikų, o žaidybinės situacijos su dantukų priežiūros elementais tapo visos įstaigos ugdymo prioritetu. Įgyvendinant projektą įtraukti ir tėvai, o švietimas aktualiu klausimu suteikė jiems daugiau motyvacijos rūpintis vaikų dantukų priežiūra.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.