„Įkvėpkim gamtą“

Ingrida Mainionytė
,
Pasvalio „Riešuto“ mokyklos vyr. logopedė

Dėl pačių įvairiausių priežasčių mes sparčiai tolstame nuo gamtos, nebepažįstame jos, nebežinome, kokie turtai joje slypi. Visi augalai turi ypatingą reikšmę žmogaus organizmui. Gamta – tai natūralūs vitaminai ir vaistai, fizinė bei psichinė sveikata.

 

Pasvalio „Riešuto“ mokykla – tai mokykla, puoselėjanti sveikatą ir mokymąsi visomis turimomis priemonėmis. Mokykloje mokosi mokiniai, turintys didelių ir labai didelių intelekto ir kitų sutrikimų, dėl to mūsų pagrindinis tikslas yra ne tik supažindinti su gamta, paskatinti ją pamilti, bet ir sudėti tvirtus sveiko, fiziškai aktyvaus gyvenimo būdo pagrindus. Mokykla jau daugiau nei dešimtmetį dalyvauja įvairiausiuose sveikatą stiprinančiuose, sveikatingumą skatinančiuose projektuose ir yra pripažinta kaip sveikatą stiprinanti mokykla, orientuota į teisingų, sveikų gyvenimo įgūdžių formavimą. Bendradarbiaujant pedagogams ir sveikatos priežiūros specialistams, į sveikatinimo veiklas vis aktyviau įtraukiami mokiniai, tėvai (globėjai). Stengiamasi gerinti mokyklos personalo, šeimų ir bendruomenės narių bei mokinių sveikatą, skirti didelį dėmesį rūpinimuisi savimi ir kitais.

Viena iš daugelio veiklų – popietė „Įkvėpk gamtą“, kuri buvo skirta logopedines pratybas lankantiems mokiniams. Jos pagrindinis tikslas – naudojant patyriminį ugdymą, lavinti taisyklingo kalbinio kvėpavimo įgūdžius, plėsti žodyną arbatžolių pavadinimais ir žinias apie sveikatingumą. Popietės dalyviai stebėjo skaidres, kuriose buvo pavaizduotos arbatžolės ir klausėsi pasakojimų apie kiekvieno iš matomų vaistinių augalų naudą, o kartais ir žalą žmogaus organizmui. Sužinojo kada, kodėl ir kaip turėtų būti jos naudojamos. Nauja informacija sukėlė labai didelį susidomėjimą, nes mokiniai pamatė jiems puikiai pažįstamus augalus, beveik kasdien matomus prie namų, pievoje, miške. Vieniems pavyko savarankiškai atpažinti vaistažoles, kiti į pagalbą pasikvietė draugus, kurie naudodami interaktyvią lazdelę ir QR kodus padėjo prisiminti ir prie kiekvieno augalo paveikslėlio priklijuoti užrašą su pavadinimu. Po tokio sunkaus darbo yra būtina atsipūsti ir paskanauti. Prieš ragaujant arbatas teko prisiminti saugaus elgesio su karštu gėrimu taisykles bei atlikti kvėpavimo pratimus. Gilūs įkvėpimai per nosį, kurie yra reikalingi uodžiant kiekvienos arbatos aromatą ir švelnūs iškvėpimai, atliekami nestipriai pučiant orą, kad ji nebūtų karšta. Ir pagaliau, smagiausia ir didžiausio susidomėjimo sulaukusi dalis – prisiminus ir pasakius arbatos pavadinimą, kiekvienas išdrįsęs jos galėjo paragauti mėgaujantis liepžiedžių medumi. Vienų arbatų skonis jau buvo gerai pažįstamas, kitų – „neregėtas, negirdėtas“. Kas nuostabiausia – visi mokiniai išdrįso paragauti tiek arbatų rūšių, kiek jų buvo paruošta (net devynios). Popietės pabaigoje, pokalbio metu, kiekvienas galėjo išsakyti savo nuomonę, kuri arbata labiausiai patiko, o kuri buvo neskani, kokias arbatas geria kartu su namiškiais, o apie kurias nieko nežinojo ir būtinai pasiūlys paragauti artimiesiems. Visos popietės metu, atliekant užduotis, buvo galima pastebėti pačias įvairiausias emocijas bei veido išraiškas. Buvo išklausyta kiekvieno mokinio istorija dalinantis savo asmenine patirtimi, nuomonė ragaujant neįprastus skonius.

 

Kiekvienas mokinys, pedagogas ar kitas bendruomenės narys, kuris dalyvauja sveikatinimo projektuose, mokyklos organizuojamuose renginiuose, vykdomose veiklose ir popietėse, yra savotiški sveikatos ambasadoriai, kurie įgytas žinias puoselėja ir vykdo tęstinumą namuose.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.