Gamtamokslinė kultūra – neatsiejama neformaliojo švietimo ugdymo dalis

Virginija Palubinskytė
,
Klaipėdos vaikų laisvalaikio centro mokytoja

Gamtos apsauga turi rūpintis kiekvienas žmogus. Sąveikaujant su gamta, būtina žmogaus elgesio kultūra, sugebėjimas mąstyti ekologiškai. Kultūringas žmogus su gamta sugyvena darniai ir harmoningai, saugo ją ir gina nuo žalingų poveikių. Norint puoselėti ekologiškumo idėją, svarbu nuosekliai ugdyti vaikų gamtamokslinę kultūrą.

 

Ekologiško gyvenimo vertybes puoselėjame ir ugdome Klaipėdos vaikų laisvalaikio centre, kuriame perteikiame mokiniams visos gamtos mokslo žinios, ugdome bendruosius bei dalykinius gebėjimus. Už bet kokius pamokymus yra vertingesnis pavyzdys.

 

Kaip paskatiname mokinius mąstyti ir į savo kasdienybę įtraukti ekologijos terminą? Vaikų laisvalaikio centre užsiėmimų metu skatiname gamtamokslinę kultūrą perteikti per vaikų kūrybiškumą. Žaidimams panaudojame įvairias gamtines medžiagas (akmenukus, kaštonus, žirnius, kruopas, pagaliukus ir pan.), renkame įvairias pievų gėles, medžių lapus ir iš jų dėliojame įvairaus dydžio mozaikas prie jūros, miške, taip pakeisdami aplinką. Meniniams ir dailės užsiėmimams labai tinka bandymai sukurti savo ekologiškus dažus, norimus augalus išdžiovinant, sumalant ir augalų pigmentus maišant su vandeniu. Tokiu būdu mokiniai ne tik supažindinami su augalais, jų savybėmis, bet ir su jų sandara, augimo procesu.

 

 

Centro klubuose esančių atvirų vaikų erdvių užsiėmimų metu su mokiniais plačiai kalbamės apie tvarų antrinių žaliavų panaudojimą, perdirbimą, rūšiavimą, o kūrybai pasitelkiame antrines žaliavas nenaudojamas buityje (plastikinius buteliukus, kamštelius, ledų pagaliukus, įvairias dėžutes nuo kiaušinių ar indelius nuo maisto produktų). Iš keleto paminėtų žaliavų jau galime nesudėtingai pasigaminti savaeigį laivelį, susikurti katapultą, vėjo gaudyklę, padaryti terariumą vabzdžiams, lesyklėlę paukščiams. Įvairių žaislų užsiėmimams pasigaminame patys, panaudodami senus žaislus, juos perdarant ar panaudojant senas tekstilės atraižas – iš detalių patys sukuriame naują žaislą.

 

Nuo pačių gražiausių ekologiškumo idėjų gimsta pačios įdomiausios bendros Klaipėdos vaikų laisvalaikio centro bendruomenės tradicija tapusios akcijos, kurios skatina kūrybiškai pažvelgti į ekologinį švietimą. Kiekvieną pavasarį pasitinkame Klaipėdos miesto švietimo įstaigų kūrybine akcija „Margučių alėja“, kuri įtraukia visas švietimo įstaigas, kurti iš antrinių žaliavų įvairaus dydžio margučius. Žvarbiomis ir tamsiomis dienomis vidinio jaukumo ir šviesos pripildo ekologinė miesto akcija „Įžiebk savo kiemą!“, kurios metu Centro klubų kiemelius papuošia, šviečiantys rankų darbo žibintai, kurie pagaminti iš įvairių antrinių žaliavų, o kiekvienas žibintas išsiskiria savitumu ir originalumu. Žiemos laikotarpiu senius besmegenius lipdome ne iš sniego, o taip pat iš antrinių žaliavų, įvairaus dydžio, pakabinamus ar pastatomus, ir taip paminime Klaipėdos miesto švietimo įstaigų ekologinę akciją „Besmegenių alėja“. Jau antrus metus kviečiame Klaipėdos švietimo įstaigas į Klaipėdos miesto edukacinį projektą „Vandenyno herojus“, kurio metu su mokiniais aptariame vandenynų taršos problematiką, jūros gyvūnų išsaugojimą bei vandens tausojimą kasdienybėje. Projekto metu kiekvienas mokinys piešia savo sugalvotą vandenynų herojų, kuris apsaugotų vandenynus nuo taršos. Siekiant ugdyti vaikų sąmoningą suvokimą apie gamtos išteklių vartojimą buvo įgyvendintas Klaipėdos miesto energijos išteklių taupymo projektas „Kad lašeliai nevarvėtų ir lemputės nemirksėtų“. Organizuotas respublikinis gamtos mokslų mokinių konkursas „Mozaika“, kuriame dalyviai iš visos Lietuvos miestų siuntė sukurtų mozaikų nuotraukas, gamintas miške, prie jūros, o savo kūrybiniam procesui įgyvendinti naudojo tik rastas gamtines medžiagas ir lakią vaizduotę.

 

Klaipėdos vaikų laisvalaikio centras vykdo ekologinę prevenciją. Šiais metais kovas – ekologinio sąmoningumo mėnuo, skatinantis visą laisvalaikio centro bendruomenę įsitraukti ir dar geriau susipažinti su elektros energijos ir vandens saugojimu, tarša, vartotojiškumu. Mokiniams pristatoma tema, diskutuojama grupėse, atliekamos užduotys ir aptariami gauti rezultatai.

 

Klaipėdos vaikų laisvalaikio centre ekologinis švietimas neatsiejama ugdymo dalis – mūsų įstaigai svarbu gerbti gamtą, jos brangiausius išteklius bei skleisti šią kūrybiškumo idėją.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.