Galimybė padėti

Niekam ne paslaptis, kad atokiau nuo centrų, kaimuose ir miesteliuose, gyvenantiems vaikams įgyti patirties, pamatyti ir sužinoti – galimybės mažesnės, tačiau noras ir ambicijos tos pačios. Nenorėdamos atskirties, stengdamosi vaikams sudaryti kuo geresnes ugdymo(si) sąlygas, susibūrusios į grupę (aš, direktorės pavaduotoja ugdymui Vida Stončaitienė, biologijos mokytoja ekspertė Irena Kondrotienė, lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja Laimutė Ronkaitienė, dailės mokytoja metodininkė Laima Vaitulevičienė, informacinių technologijų mokytoja metodininkė Laima Vainorienė) parengėme tęstinį socializacijos projektą gabiems mokiniams „Pažinimo labirintais“. Prie jo veiklų maloniai sutiko prisijungti bendradarbiaujančių mokyklų gabieji – Skuodo Bartuvos progimnazijos, Skuodo r. Aleksandrijos pagrindinės, Kretingos Jurgio Pabrėžos ir Kretingos r. Salantų gimnazijų mokiniai.

 

Kas tas gabusis? Nebūtinai pirmūnas, per visų mokomųjų dalykų pamokas keliantis ranką ir drausminantis bendramokslius, galintis padėti ir atsakyti į bet kurį mokytojo pateiktą klausimą. Nebūtinai ir tas, kurio sporto ar meno pasiekimus žino visa mokykla, miestas, o gal ir šalis. Gabusis – tas, kuris nenustygsta vietoje, kartais pasielgia neprognozuotai, neretai maištauja ir turi aibę klausimų, netradicinių idėjų, netikėtų sumanymų. Gabiųjų esama visur, tik reikia pastebėti ir pagelbėti. Jie, priešingai nei kiti mokiniai, domisi mokslu, sportu, menu ne dėl geresnio pažymio, o dėl to, kad jiems įdomu ieškoti, tyrinėti, atrasti, pažinti, kurti.

 

Gabumai būna skirtingi: intelektiniai, akademiniai, kūrybiniai, meniniai, organizaciniai ir pan. Mokinius, kurie turi vienų ar kitų gabumų, kamuoja nežinia, kur, kada ir kaip daugiau sužinoti, pasiekti. Vieni nori išlikti nežinomi, kitų svajonė – garsiai pasakyti apie save ir savo darbus, sulaukti pagyrimo ir pripažinimo. Talentingiems reikia daugiau žinių, įgūdžių tobulinimo, savarankiškumo, pasitikėjimo, lyderiavimo. Vykdomas projektas subūrė gabiuosius bendroms veikloms, leido priimti nuolatinius iššūkius, mokė juos įveikti ir rasti tinkamus sprendimus; suteikė galimybę dirbti savarankiškai ir komandose, mokytis ir bendrauti su panašiais į save.

 

Gabieji gali padaryti daug nuostabių dalykų, tačiau tam turi būti lavinami, jiems reikia skirti daugiau dėmesio, pagalbos. Jie ypatingi. Gabieji neturi laiko laukti, jiems būtina judėti į priekį čia ir dabar. Išsiaiškinus mokinių poreikius sudaryta įtempta, įdomi ir visapusiškai lavinanti programa.

Bendradarbiaujant su Klaipėdos universitetu (KU) mokiniams suteikta galimybė jį aplankyti. Apsilankymas KU botanikos sode praplėtė akiratį, leido klausti, išgirsti ir įsitikinti. Mokiniai, pagal gabumus susiskirstę į humanitarinių ir gamtos mokslų mylėtojus, dalyvavo įvairiose edukacinėse veiklose.

 

Sveikatos mokslų fakulteto pasaulį leido pažinti doc. Rita Jankauskienė. Užbūrė lektorės Airinos Salytės paskaita apie muselę drozofilą (Drosophila melanogaster). Mokiniai išmoko atskirti vabzdžio lytį, sužinojo vystymosi ciklo ypatumus, mitybinės terpės komponentus. Studentė Donata papasakojo apie bakterijų auginimą, autoklavo veikimo principą. Neišdildomas įspūdis liko kartu su lektore Rasa Morkūne apsilankius Gamtos muziejuje. Gimnazistai apžiūrėjo Lietuvos paukščių ekspoziciją, sužinojo dažniausias jų mirties priežastis. Žinios gilintos Klaipėdos universiteto Jūros technologijų ir gamtos mokslų fakultete, kur profesorius Vitalijus Denisovas atvėrė daug paslapčių. Pirmąkart išgirsta apie pasaulinio pripažinimo Japonijoje sulaukusį projektą „Traukinys“, kurio autoriai – studentai Tomas Eglynas, Tomas Jankauskas, Mindaugas Jusis. Susipažinta su išmaniąja spausdinimo technologija, bandyta dirbti Dariaus Drumbliavo laboratorijoje, kur suprasta, kad žmogaus galimybės neribotos.

 

Šiltai ir maloniai gimnazistus sutiko Klaipėdos universiteto Baltų filologijos fakultete. Prof. Roma Bončkutė papasakojo apie studijas, pastatą, patriotizmą ir meilę savo miestui, kalbai, paragino nepamiršti žemaičių tarmės, didžiuotis ja ir saugoti. Kartu su doktorante Irma Antanaityte pažinta literatūrinė Klaipėda. Doc. Jūratė Grigaitienė su Lietuvių filologijos ir režisūros specialybės studentais parodė spektaklį „Mažasis princas“. Po spektaklio aptarimo žinomas ir mielas kūrinys liko ilgų diskusijų objektu.

 

Edukaciniai užsiėmimai vyko ir Aukštaitijoje. Lietuvos etnokosmologijos muziejus ir Vilniaus universiteto Teorinės fizikos ir astronomijos instituto Molėtų astronomijos observatorija abejingų nepaliko. Naktį stebėtos žvaigždės, išklausyta paskaita, atliktos užduotys. Neoklasicistiniai Alantos dvaro rūmai, XIX a. parkas (guobos, liepos, beržai, ąžuolai, ievos), biblioteka nukėlė į tuos laikus, kai amžinosios vertybės žmogui buvo ne tik žinomos, bet ir svarbios. Per įvairias veiklas išmokta atskirti Aukštaitijos etnografinį kaimą nuo Žemaitijos. Pabuvota Bitininko muziejuje, Vandens malūne.

Įspūdį paliko mažesnysis Barstyčių akmens brolis Puntukas, Medžių lajų takas. Memorialiniame parke „Rašytojų kalnelis“ mokiniai gilino literatūros žinias. Antano Vienuolio name išgirdo ne tik apie rašytojo kūrybą, bet ir gyvenimą. Pamatė klėtelę, kurioje Antanas Baranauskas parašė „Anykščių šilelį“.

 

Rudenį netradicinis mokymasis tęsėsi Lietuvos jūrų muziejuje. Per pirmąją pamoką siekta kuo daugiau sužinoti apie delfinus, darbą su jais, atliktos praktinės užduotys. Antroji pamoka supažindino su Baltijos jūros gyventojais – pilkaisiais ruoniais. Sužavėjo lektorių paprastumas ir nuoširdumas, vaikams buvo atsakyta į visus rūpimus klausimus.

 

Dar nesibaigus šiam projektui mokiniai jau svajoja apie kitą. Šiandien drąsiau ir aistringiau šneka jiems įdomia, geriau pažinta, o kartais ir iki šiol svetima buvusia tema, išsako ir gina nuomonę, domisi pasaulio problemomis, kelia ambicingesnius tikslus. Norime tikėti, kad vaikams veiklų niekada nepritrūks, kad jų gabumai plėtosis. Dėkojame visiems, kurie patikėjo vaikų noru atsiskleisti ir keisti pasaulį…

Jei talentingų vaikų įgūdžiai nėra specialiai lavinami, jie tarsi užmiega ir pamažu sunyksta. Gabiesiems reikia padėti suprasti, atrasti ir įprasminti save. Pasaulį įmanoma pakeisti. Tam reikia taip mažai ir kartu tiek daug – leisti jaunam žmogui veikti, ieškoti, pamatyti, rasti, klysti, tyrinėti, išmokti, padrąsinti eiti prasmingu keliu.

 

Vida STONČAITIENĖ

Skuodo Pranciškaus Žadeikio g-jos direktorės pavaduotoja ugdymui

 

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.