Dėmesinga patirtis gamtoje: kas sieja norus, informaciją ir gebėjimus

Sondra Bartulienė
,
Širvintų r. Gelvonų gimnazijos biologijos mokytoja metodininkė

Mokslas be eksperimentų ir praktinių užduočių – menkavertis. Naujosios technologijos labai greitai evoliucionuoja, užkariauja pasaulį ir mokinių smegenis. Kodėl mokiniai nesutelkia dėmesio, atrodo, į visai paprastus dalykus, kurių mokome pamokų metu? Kaip išlikti įdomiai dėstančiais mokytojais? Kuo patraukti mokinio dėmesį pamokų metu?

 

Keičiame programų turinius, integruojame įvairias programas į pamokų turinį, tačiau mokinių susidomėjimas gamtos mokslais tolsta nuo kranto lyg laivas be irklų. Kiekvienas iš mūsų turime sėkmės receptų, kaip pritraukti mokinio domėjimąsi vienu ar kitu dalyku.

Aš eksperimentuoju įvairiais metodais, ieškau informacijos, kuri padeda mokiniams įsiminti reikšmingų biologijos įvykių ir faktų. Kiekvieno vaiko smegenys laukia patyrimo, tik šis procesas mokinius sudomina dėstomu dalyku. Neteigiu, jog taip pavyksta nuolat.

Pamokų metu su mokiniais aptariame teorinę medžiagą, peržiūrime internete teikiamą informaciją, tada keliamės į gamtą. Tikslas – palyginti realius reiškinius, domėtis gamtos objektais, pajusti rankomis ir akimis, mokėti fotografuoti gyvūnus ir miško gėrybes, medžiagą analizuoti ir aptarti.

Nukeliaujame ne vieną kilometrą, tai – puikus sveikatos gerinimo šaltinis – formuojantis griaučius ir raumenis. Namuose mokiniai daug laiko leidžia prie kompiuterio ekranų, o tikslingai vaikštinėdami, stebėdami ir tyrinėdami, nebijo į rankas paimti vabzdžio ar kirmėlės, nes gamtoje – nėra nei blogų, nei gerų gyvių.

 

Stebina faktas, jog mokiniai daugiau išmano tolimesnių kraštų gyvūniją, o apie Lietuvoje gyvenančius paukščius ir žvėrelius, tik vienas kitas. Mokytojas ne visuomet turėtų būti žinių šaltiniu, kartais jam pakanka tapti vaiko vedliu, padedančiu atkreipti dėmesį į gamtoje vykstančius procesus ir leisti pačiam rasti atsakymus į rūpimus klausimus. Tokiu būdu puoselėjama ir palaikoma vidinė vaiko motyvacija.

Turistauti dviračiais po gimtąjį kraštą – tai galimybė atsipalaiduoti, pajausti gamtos grožį. Mokiniai suvokia, jog įsimintini kadrai išlieka ilgam.

Minėjau, jog mokytojui neprivalu „žinoti viską“, todėl gamtoje naudojamės informacinėmis technologijomis, programėle „iNaturalist“, skirta atpažinti augalus, gyvūnus ir grybus.

 

Mūsų mokykla tapo „Mokyklų edukacinių erdvių“ laureate. Šis laimėjimas skatina puoselėti ir dailinti aplinką, būti kūrybingiems. Pamokas vedame lauko edukacinėse erdvėse. Geri darbai užkrečia. Į šias veiklas įtraukiame visą mokyklos bendruomenę. Dalyvaujame įvairiuose ekologinio pobūdžio konkursuose, programose. Tai leidžia daugiau sužinoti apie Lietuvos gamtą, gyvūniją, augaliją. Rudens šventėje kūrėme augalinius kilimus.

Programoje „Išauginta Europos Sąjungoje“, kurią organizavo Žemės ūkio ministerija, mokiniai sužinojo apie žuvų auginimą. Konkurse mokiniai atliko namų darbą, kuriame atsispindėjo sukauptos žinios apie žuvis, vaikai tapo bendruomeniškesni.

 

Dažnai po gelstančius rudens lapus vaikštinėjame, tarsi juos paspirdami. Kilo sumanymas, jog mokinius būtina įtraukti dalyvauti kūrybos dirbtuvėse-projekte „Paskutinė rudeninio lapo kelionė“. Pasirodo, jog mokinių kaprizingumas slepia šiltas širdis. Įsijautę spalvino, dėliojo, paskui kiekvienas ieškojo „savo lapo“, kad tik būtų pats gražiausias.

 

Gamta žmoguje ugdo pasaulio esybės pajautą. Nė patys to nesuvokdami, tampame geresni ir sveikesni.

Patyriminio ugdymo diena mokykloje – tai visiems mokiniams rengiamos veiklos. Šios dienos tikslas – parodyti, kad grožis ir patogumas kuriamas sunkiai ir ilgai, tad puoselėti atliktą darbą – būtina.

 

Svarbus autoritetas ir pavyzdys mokiniui – mokytojas. Įdomus ir žingeidus mokytojas užkrečia gera emocija ir noru smalsauti, tada ir pamokos įdomesnės. Kuo domisi mokytojas – tuo susidomi ir mokiniai. Keliauti, svajoti, kartais nemiegoti naktimis, o planuoti – tai didžiausia mokytojo sėkmė. Būti laimingu, kai mokiniai šypsosi.

 

Mes nesame gamtos šeimininkai, esame čia tik svečiai. Tad gebėkime džiaugtis paskutiniais rudens akordais, suspėkime rudenėjančioje gamtoje pamatyti ir užfiksuoti subtilių akimirkų, kad perteiktume jas vaikams.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.