Darželis, ugdantis laisvą ir kūrybingą asmenybę

Odeta Žilinskienė
,
Kazimiero Baršausko mokyklos-daugiafunkcio centro ikimokyklinio ugdymo mokytoja

Vilkaviškio r. Kazimiero Baršausko mokykloje-daugiafunkciame centre nuolatinis tobulėjimas atneša vis daugiau gerų idėjų, projektų, pokyčių. Vienas iš tokių įvykusių pokyčių – tai darželio programos ir filosofijos atnaujinimas. Šis pasikeitimas, dar nepraėjus net metams, davė daug teigiamų rezultatų.

 

Vienintelis rajone

 

Darželio išskirtinumas tas, kad vaikučiai ugdomi pagal atnaujintą programą, kuri paremta Lauko, Valdorfo ir Humanistinėmis pedagogikomis. Lauko pedagogika pasižymi veiklų įvairove lauke, kai vaikai ne tik juda gryname ore, bet stebi gamtos reiškinius, kurie formuoja jų išgyvenimus, vertybines nuostatas. Lauke sudarytos sąlygos tyrinėjimams, mokslinei patirčiai, išradingai panaudojant įvairius gamtos elementus – žemę, smėlį, vandenį, augalus, vėją ir kt. Valdorfo pedagogika padeda vaikui formuotis savąjį „AŠ“, siekti grožio ir gėrio. Vaikai į pasaulį ateina kaip individualybės, tokie jie turi išlikti: nesuvienodinti, bet laisvi ir kūrybingi, viskuo besidomintys ir gerbiantys save, kitus ir pasaulį, kuriame jie gyvena, todėl darželyje nuolat rūpinamasi supančia gamta, ugdomi darbiniai įgūdžiai (suaugusiųjų pamėgdžiojimas). Humanistinė pedagogika užtikrina asmenybės vystymosi vientisumą, stengiamasi ne stabdyti vaiką, o nukreipti jo energiją tinkama linkme.

 

Nors programa pritaikoma tik pirmus metus, tačiau pastebimi akivaizdūs rezultatai – vaikai ramesni, nes sukurta namų aplinka, ramios spalvos jų neįaudrina, išmaniųjų technologijų nebuvimas leidžia daugiau bendrauti tarpusavyje, spręsti problemas, ugdytis kūrybiškumą. Vaikai patys pradeda geriau atskirti dienas (laukia ketvirtadienio, kai gamins valgyt, ar antradienio, kai vyksta eksperimentai ir žygiai lauke), noriai keliauja į darželį.

 

 

Išskirtiniai tampa ir atliekami projektai – rudenį vaikai įgyvendino savaitės projektą „Obuolio kelias“, kurio metu mažieji kartu su mokytoja keliavo į sodą, rinko obuolius, juos patys plovė, pjaustė, vėliau stebėjo obuolienės virimo procesą, gamino etiketes savo stiklainiui, o vėliau šias konservuotas obuolienes įteikėme tėveliams susirinkimo metu. Šiuo būdu ugdoma daugelis kompetencijų, o svarbiausia – supratimas, iš kur „atkeliauja“ maisto produktai ant mūsų stalo, nes dažnai jiems atrodo, kad viskas „auga“ prekybos centre, todėl vaikams tampa sunku įvertinti kitų žmonių atliekamą darbą.

 

Bendradarbiavimas ir vienybė dėl vaiko ūgties

 

Vasario mėnesį darželyje vyko projektas „Ką dirba mano mama ir tėtis?“. Šio projekto tikslas buvo supažindinti vaikus su įvairiomis profesijomis ir skatinti komunikaciją tarp vaiko, tėvų, mokytojo ir kitų darbuotojų. Per šį projektą vaikai susipažino ir pasitelkę stimuliacijas galėjo patys išbandyti kirpėjo, teisėjo, prekių pakavimo ir krovimo, kasininko, vairuotojo, virėjo, bibliotekininko, muzikanto, šokėjo, gydytojo, vaisių skynėjo, ūkininko, konditerio ir amatų keramikos, nėrimo profesijas, specialybes ir hobius.

 

Projekto rezultatai pranoko lūkesčius – vaikai ne tik pagerino kalbinius įgūdžius, praplėtė žodyną, sužinojo įvairesnių profesijų, jas išbandė, tačiau ir patys pradėjo svajoti, rinktis norimą profesiją. Šeimose atsirado stipresnis vaikų ir tėvų ryšys, nes vaikai juto didelį pasididžiavimą savo tėvais, laukdavo jų pristatymų, namuose apie tai kalbėdavosi.

 

Kitokio principo ir tėvų susirinkimai. Tėveliai susirenka prie arbatos puodelio, vaikų pagaminto pyrago, kalbasi kaip šeima, diskutuodami, aptardami einamuosius reikalus. Šiais mokslo metais susirinkimo metu buvo vedama ir vilnos vėlimo edukacija – tėveliai patys gamino grupei vilnos sensorinius kamuoliukus. Tėveliai pripažino, kad tai buvo puiki galimybė ir jiems patiems atsipalaiduoti, išmokti kažką naujo, naudingai praleisti laiką. Mokytojos jau svarsto apie kitus susirinkimus, kuriuose galėtų būti vedama ir molio edukacija.

 

Ugdymas ankstyvajame amžiuje

 

Anot psichologų, darželyje vaikas geriausiai adaptuojasi sulaukęs vienerių arba trejų metų amžiaus. Sunkiausiai nuo motinos atsiskiria 8 mėnesių arba 2 metų sulaukęs vaikas, nes tuo metu vaikas psichologiškai yra labiausiai prisirišęs prie motinos. Tačiau ugdymo prasme pats svarbiausias laikas yra iki 3 metų – tuo laikotarpiu formuojasi pamatiniai aspektai, kurie turės reikšmės vaikui visą likusį gyvenimą.

 

Remiantis šiomis žiniomis, šiais metais Gižų darželyje buvo naujai įrengta ir suformuota lopšelio grupė (nuo 1 m. amžiaus). Per dar nesibaigusius mokslo metus buvo įsitikinta šios grupės nauda ir suvokimu, kad auga naujos kartos – kitokie vaikai. Daugeliui gali būti susidariusi nuostata, kad tokio amžiaus vaikai mažai ką supranta ar sugeba, tačiau auklėtojų įdirbis parodė, kad jie geba sustoti į ryto ratą, pranešus, kad pusryčių metas, patys nueina atsisėsti prie stalo į savo vietą, daro darbelius (klijuoja, piešia), išklauso iki galo pasakas, išbūna darželio spektakliuose, susipažįsta su visomis temomis, kaip ir vyresnieji vaikučiai. Tokiu būdu jie kur kas sparčiau tobulėja, ugdo savo kompetencijas ir patenkina smalsumo poreikį.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.