Apie ekonomiką – praktiškai, arba ko galima išmokyti su sauja skirtingų ledinukų?

Mokytojai netrukus užbaigs mokslo metus, tačiau 30 ekonomikos mokytojų jau pradėjo ruoštis ir ateinančiam rugsėjui. Pakviesti organizacijos Lietuvos Junior Achievement, jie dalyvavo dviejų lektorių dr. John Brock iš Kolorado universiteto ir dr. Jane S. Lopus iš Kalifornijos universiteto, Jungtinių Amerikos Valstijų mokymuose, išbandė įvairiausias praktines ekonomikos užduotis bei gavo daugybę metodinės medžiagos. Mokymuose dalyvavę pedagogai stebisi, jog itin retais atvejais po mokymų esi tikras, kad panaudosi visą gautą medžiagą ir nė minutė nebuvo praleista veltui.

Gavo medžiagos, kurią gali imti ir naudoti

 

Mokymuose dalyvavusi Klaipėdos Vydūno gimnazijos mokytoja Vaida Janavičienė sakė, kad pats geriausias jų rezultatas – jog gautą medžiagą gali tiesiog imti ir naudoti.

„Mokytojai ruošiasi pamokoms ir tai, žinoma, užima labai didelę dalį laiko. Šiuo atveju tokie mokymai labai daug jo sutaupo. Grįžusi namo dar kartą peržvelgiau gautą medžiagą, galvojau, kad reikės kažką pasikoreguoti, tačiau pasirodo, kad koreguoti nėra ko. Lietuvos Junior Achievement komanda padarė milžinišką darbą  – medžiaga išversta į lietuvių kalbą! Jei reikėtų rašyti įvertinimą šiems mokymams, dešimtuko neužtektų!“ – sakė V. Janavičienė.

Mokytoja teigė jau nekantraujanti sulaukti naujų mokslo metų ir moksleivių reakcijų, kai jie išbandys šias praktines užduotis. „Grįžome tokie motyvuoti, visas baimes toli į šalį pasidėję. Gal net šiek tiek gaila, kad dabar reikės sulaukti rugsėjo – norisi tiesiog imti ir daryti! Kita vertus, tai, ką gavome, tikrai nenuguls stalčiuose, nes tai yra 100 % paruošta pamokų medžiaga. Užduotys išgrynintos ir apgalvotos“, – sakė ekonomikos mokytoja.

Praktika leidžia išbandyti kito kailį: ar tikrai atsispirtum pagundai gauti naudos sau visuomenės sąskaita?

 

Mokytoja pateikė vieną iš praktinės užduoties poveikio pavyzdžių;
„Turime temą apie mokesčius ir valstybę, ar ne? Ir visi į ją ateina jau taip savotiškai nusiteikę „oi, tie mokesčiai, kiek jų reikia mokėti!“ Tačiau patys išbandėme praktinę užduotį, kuri labai aiškiai atskleidžia, kokią naudą tiek tu, tiek kiti visuomenės nariai gauna iš tų sumokėtų mokesčių. Tai – ne tik ekonomika, bet ir pilietiškumo, sąmoningumo ugdymas“, – svarstė V. Janavičienė.

 

Praktinės užduotys leidžia pabūti ir to „blogiečio verslininko“ kailyje. Pavyzdžiui – kartelinių susitarimų tema. Ar tikrai nesiektum naudos sau, jei matytum tokią galimybę? V. Janavičienė prisimena, jog praktinės užduoties metu, pasidalinus rolėmis ir sutarus tam tikras taisykles, vis tiek galiausiai „gavosi taip, kaip gavosi.“

 

„Tą akimirką galbūt grupėje atsiranda nedidelis erzelis: „Bet taigi mes susitarėm! Sakėm, kad laikysimės šio susitarimo!“ Ir vis tiek atsiranda kažkas – ir netgi ne vienas – paaukojantis bendrą interesą dėl naudos sau. Kita vertus, tai leidžia labai daug ką suprasti, nes vėliau tam tikrais skaičiavimais yra pademonstruojama, ką visi galėtume turėti, jei elgtumėmės sąžiningai“, – prisiminė V. Janavičienė.

Iš pirmo žvilgsnio – ledinukų dalybos, bet iš tiesų – pamoka apie rinkos kainos nustatymą

 

Dar viena mokytojai įstrigusi užduotis – su įvairių skonių ledinukais, kurių vieni – populiaresni, kiti – mažiau populiarūs. Šis praktinis žaidimas vėliau atskleidžia, kaip yra nustatoma rinkos kaina, kodėl iš pažiūros tos pačios paskirties produktai kainuoja skirtingai. Mat vieno skonio ledinukų norisi visiems, o kitas skonis randa mažai gerbėjų.

 

„Tos užduotys leidžia ne praslysti paviršiumi, bet susimąstyti: kaip aš elgiuosi? Kaip tai turėtų veikti? Po tokių užduočių nelabai bereikia vadovėlio, tik, manau, labai svarbu dar susėsti aptarimui, gauti iš moksleivių įspūdžių ir pastebėjimų. O šiuolaikiniams vaikams – kai tu stovi ir kalbi, jie kažką girdi, kažką ne. Kai kiekviena pamoka yra praktinė veikla – net ir tam, kuris labai nemotyvuotas – kažkas turėtų užsilikti galvoje“, – tikėjosi V. Janavičienė.

Ekonomikos ir verslumo mokytoja prisiminė, kaip diskutuojant su kolegomis apie įsisavintą medžiagą, visiems buvo įstrigę skirtingų atradimų ir įžvalgų.

Didžiulė nauda – jog praktinės užduotys jau yra išbandytos ir ištobulintos

 

Dar vienas šių mokymų dalyvis Vilniaus Užupio gimnazijos mokytojas Jonas Mekšraitis taip pat išvyko namo su puikiais įspūdžiais.

„Žinoma, begalę įvairių veiklų galima rasti internete, tačiau mokymuose labiausiai patiko tai, kad veiklos yra ne kartą išbandytos praktiškai ir ištobulintos. Pavyzdžiui, mokytojas turi 1–2 srautus 11–12 klasių mokinių. Tokiu atveju per metus vieną veiklą galėtų išbandyti gal 1–2 kartus. Jei sakysim, kad veikla ištobulinama per  10–15 bandymų, tai vaikai spės užaugt ir savo vaikų susilaukt, kol turėsime galutinį geriausią užduoties variantą. O mes gavome jau paruoštą produktą. Taip pat lektoriai leido visiškai laisvai naudotis jų medžiaga, kortelėmis ir panašiai“, – svarstė J. Mekšraitis.

 

Jis palaiko kolegės nuomonę, jog praktinės užduotys vienareikšmiškai yra geriausias būdas perprasti sudėtingus ekonominius procesus – ekonomikoje dažnai remiamasi supaprastintais modeliais, siekiant paaiškinti, kaip kas veikia.

„Ir tuos modelius galima sėkmingai iliustruoti įvairiomis veiklomis. Vaikams ne tik lengviau įsimena informacija, tačiau ir lengviau apibendrinti įgytas žinias“, – sako J. Mekšraitis.

Taip pat jis pastebėjo, jog amerikietiška medžiaga vis tiek atitiko vietinį kontektekstą.

 

„Mokykloje mokomi laisvos rinkos, specializacijos ar apytakos modelių principai tinka bet kuriai rinkos ekonomikos valstybei. Tiesa, buvo viena veikla apie biudžeto planavimą ir rizikų vertinimą, kurioje didelę dalį išlaidų sudarė sveikatos draudimas. Ši tema itin aktuali Jungtinėse Amerikos Valstijose, tačiau Europoje neturi prasmės“, – pastebėjo mokytojas.

 

Iš praktinių užduočių–eksperimentų J. Mekšraičiui labiausiai įstrigo rinkos apytakos modelio žaidimas.

„Vaikai dažniausiai tikrame gyvenime savo verslų neturi, todėl įsivaizduoja save tik kaip prekių ir paslaugų vartotojus. O ši veikla padeda įsisąmoninti, jog namų ūkiai ne tik perka prekes ir paslaugas, tačiau lygiai taip pat pardavinėja savo išteklius verslams. Tokiu būdu vaikams geriau suprantama dažnai ekonomikoje naudojama „dviejų krypčių gatvės“ analogija“, – sakė pašnekovas. – Taip pat labai patiko gamybos apimčių planavimo žaidimas. Vaikai mokomi vertinti rizikas ir net sudaroma galimybė dalyvauti karteliniuose susitarimuose, kurių dažniausiai vėliau nesilaikoma. Ir tai suteikia praktinių žinių.“

Iš naujo atrado, kad ekonomika – jėga!

 

Vilniaus Senvagės gimnazijos ekonomikos ir verslumo mokytoja Viktorija Zacharova taip pat teigia išsinešusi labai daug praktinių veiklų idėjų ir vieną jų – apie tai, ką veikia milijonieriai – jau spėjo išbandyti su moksleiviais.

„Mokymai buvo naudingi, nes informacija labai papildo teoriją. Visi metodai, kuriuos sužinojau, paliko įspūdį. Profesoriai, mokymų vedėjai, juos vadino eksperimentais – ir šios praktinės užduotys labai padeda suprasti teoriją. Gavau ir įkvėpimo būti tokia mokytoja, kokie buvo profesoriai. Norisi dar giliau pasimokyti, grįžo suvokimas, kad ekonomika –  jėga! Iš tiesų šie mokymai buvo kaip įkvėpimo dovana“, – sakė V. Zacharova.

 

Vilniaus Senvagės gimnazijos mokytojai labiausiai įsiminė pajamų pasiskirstymo eksperimentas – žaidimas. Buvo paaiškinta, jog žmonės dažniausiai gauna trijų lygių pajamas: mažas, vidutines ir aukštas. Kiekvienas  dalyvis gavo po rinkinį spalvotų rutuliukų – tokį kiekį, kuris atspindi kažkurios grupės pajamų dydį. Su tiek „pajamų“, kiek gavai, reikėjo mainytis į prekes ir paslaugas, didžiausias iššūkis čia žinoma buvo gavusiems mažai pajamų.

 

„Tie visi eksperimentai labai atitinka bendrąsias mokymo programas, skatina kūrybinį mąstymą, bendradarbiavimą, individualų darbą – tokiu būdu paliečiama labai daug kompetencijų. Teorijos dėstymo būdas jau nebeveiksmingas – tik tuomet, kai įtrauki mokinius, gali pasiekti rezultatus“, – apibendrino V. Zacharova.

 

Šie mokymai įgyvendinti gavus Baltijos–Amerikos Laisvės Fondo (BAFF) finansavimą. Daugiau informacijos apie BAFF stipendijas ir lektorių paramą rasite apsilankę interneto svetainėje www.balticamericanfreedomfoundation.org.

 

Lietuvos Junior Achievement inf.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.