12 valandų sugalvoti genialią verslo idėją: mokiniai sako, kad laiko net per daug

Spalio mėnesį į Lietuvos mokyklas kasmet grįžta antreprenerystės ugdymo programa „accelerator_x“. Pirmajame programos žingsnyje – Inovacijų stovyklose – mokiniai pasineria į 12 valandų dizaino mąstysena grįsto verslo idėjų kūrimo procesą, po kurio pradeda savo jaunuosius verslus. Nors bet kam gali pasirodyti, kad sukurti verslo idėją per 12 valandų yra (beveik) neįmanoma, mokiniai sako, kad tai visai paprasta.

 

 

Per paskutinį mėnesį iš viso įvyko keturios „Lietuvos Junior Achievement“ (LJA) Inovacijų stovyklos, kur dalyvavo daugiau nei 2100 9–12 klasių ir 500 5–8 klasių mokinių. Daugelis jų prieš tai neturėjo jokio verslumo ugdymo patirties, bet tai nesutrukdė sukurti įdomių verslo idėjų. Pavyzdžiui, Kauno Veršvų gimnazijos 7-tokų komanda „Kombainas“ sukūrė korteles pradedantiems sportininkams su treniruočių planais, Pakruojo r. Linkuvos gimnazijos vienuoliktokai „Greiti ir įsiutę“ pradėjo vystyti idėją, kaip veiksmingiau prižiūrėti augalus (QR kodai apie augalų priežiūrą, nusipirkus augalą). Vilniaus Abraomo Kulviečio klasikinės gimnazijos dešimtokų komanda „Taja“ pradėjo kurti programėlę, kurioje gali įregistruoti savo gyvūną arba susirasti papildomą darbą – prižiūrėti kaimynų augintinius ar nupirkti jiems aksesuarų.

Dizaino mąstysena: kūrybiškumas ir analitika

 

Šiemet LJA Inovacijų stovyklose „Challenge the Challenge“ mokiniai sprendė keletą iššūkių. Kiekviena dalyvių komanda turėjo pasirinkti, kurį iššūkį spręsti: fizinio aktyvumo didinimą, bendruomenių būrimą arba antrinį daiktų panaudojimą. Mokiniai nagrinėjo problemą, jos priežastis.

 

„Pradėdami „accelerator_x“ programą, norime padėti mokiniams ir mokytojams pradėti mokomojo verslo kūrimą. Pasitelkiame partnerius, inovatyviausius dizaino mąstysenos principus ir metame iššūkį mokiniams per mažiau nei 12 valandų sukurti verslo idėją, kuri ne tik turėtų potencialų verslo modelį, bet ir spręstų svarbią socialinę ar ekologinę pasaulio problemą“, – pasakoja Andželika Rusteikienė, „Lietuvos Junior Achievement“ vadovė. Anot jos, kasmet mokiniai sugalvoja vis inovatyvesnių idėjų, vis dažniau į pagalbą pasitelkia technologijos. Daugelis mokinių komandų atsakingai žiūri į tvarumo principus, tad jų idėjos dažnai būna ir draugiškos aplinkai, visuomenei.

 

Stovyklos metu mokiniai ne tik išanalizuoja problemą, sugalvoja verslo idėją, bet ir sukuria pirmuosius prototipus. „Ankstyvos verslo idėjos gali atrodyti kaip turinčios daug potencialo, bet svarbiausias dalykas verslo pradžioje yra išsamiai ištirti rinkos reakciją į kuriamą produktą, atsižvelgti į pastebėjimus ir tobulinti produktą. Mokiniai, sukūrę pirmąjį prototipą, gali jau nuo pat pradžių testuoti jį rinkoje, gauti grįžtamąjį ryšį iš potencialių klientų“, – sako A. Rusteikienė. Ji prideda, kad prototipo kūrimo dalis mokinių yra labiausiai mėgstama. Anot jos, ši užduotis reikalauja kūrybiškumo, be to, mokiniams būna itin smalsu pamatyti, kaip jų idėja gali atrodyti įgyvendinta.

Mentorystė padeda atrasti geriausią kelią

 

Visas 12 valandų mokinius konsultavo verslo mentoriai: tokių šiemet buvo daugiau nei 100. Mentorių vaidmuo itin svarbus – konsultuoti mokinius, ar jų idėja galėtų turėti veikiantį verslo modelį, padėti suprasti, ką dar galima patobulinti. Be to, stovyklos pabaigoje mentoriai tapo ir idėjų pristatymo vertinimo komisija: sprendė, kurios idėjos buvo pačios geriausios.

 

Anos Patricijos Reut, Inovacijų agentūros Bendrųjų verslo kompetencijų departamento direktorės, mentorystė stipriai prisideda prie tolesnio idėjų likimo: „Sugebėti įžvelgti problemas, vedančias į galimybes, ir pasiūlyti tokių problemų sprendimus yra vienos pagrindinių kompetencijų bet kurioje srityje. Mentoriai ir jų praktinė patirtis versle, kurią jie perduoda užduodami kritinius klausimus, suteikdami patarimus, reikšmingai prisideda prie to, kad mokiniai sugalvoja ir pasiūlo rinkai aktualius sprendimus. Todėl žavu stebėti, kaip mokiniai pradeda savo mokomosios bendrovės kelionę būtent nuo šio kertinio etapo ir kartu su verslo profesionalų pagalba kuria verslo idėjas.“

Antreprenerystės ugdymas augina ateities lyderius

 

LJA vadovė sako, kad tokios edukacinės patirtys ugdo antreprenerystę. „Nors kartais antreprenerystė painiojama tik su verslu, iš tiesų tai daug platesnė koncepcija. Antreprenerystė tai kompetencija – gebėjimas pamatyti galimybes iššūkiuose, atkaklumas nepasiduoti, iniciatyvumas, drąsa žengti į priekį, kritinis mąstymas, kūrybiškumas ir kitos svarbios XXI a. kompetencijos. Kuo ankstesniame amžiuje pradedame ją stiprinti, tuo geresnius rezultatus galime pasiekti.“

 

A. Rusteikienė pasakoja, kad LJA kartu su Inovacijų agentūra pernai atliko tyrimą, po kurio paaiškėjo, jog antreprenerystės ugdymas Lietuvos mokiniams padeda suprasti komandinio darbo svarbą, geriau pažinti save ir aplinką. Tyrime dalyvavę mokiniai pagerino savo kūrybiškumo, iniciatyvumo, finansinio raštingumo kompetencijas.

Apie „Lietuvos Junior Achievement“

 

„Lietuvos Junior Achievement“ yra nevyriausybinė organizacija, jaunimo antreprenerystės ir finansinio raštingumo ugdymo programų lyderė Lietuvoje. Organizacijos programas finansuoja privatūs rėmėjai ir fondai: strateginiai poveikio investuotojai SEB bankas ir „Moody’s Lietuvoje“, strateginiai investuotojai „UPS“, „Narbutas“, „Scandagra“, partneriai „Coca-Cola Foundation“, „MJJ fondas“ ir kiti.

 

Strateginės plėtros partnerė Inovacijų agentūra 2021 m. inicijavo „accelerator_x“ programos įgyvendinimą visos Lietuvos mastu, o 2022 m. tęsia programos plėtrą.

 

„Lietuvos Junior Achievement“ inf. 

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.