Žalioji laboratorija

Audronė Markevičienė
,
Vilniaus l.-d. „Žibutė“ pavaduotoja ugdymui
Nijolė Dubrauskienė
,
ikimokyklinio ugdymo pedagogė

Vilniaus lopšelyje-darželyje „Žibutė“ kilo idėja įstaigos kieme įkurti „Žaliąją laboratoriją“ – vieną iš šešių Vilniaus miesto savivaldybės remiamo visuomenės aplinkosauginio švietimo projekto „Gamtos namų duris pravėrus“ erdvių.

Gamta – šviesių jausmų šaltinis

 

Draugauti su gamta galima visur: miške, parke, pievoje, kieme, sode, namuose. Buvimas gamtoje suteikia ypatingų galių, sveikatos, stiprybės ir žvalumo.

Didinamasis stiklas (lupa) – puikus įrankis, itin tinkantis įvairiems atradimams gamtoje. Per jį galima stebėti voriukus, vabaliukus arba nagrinėti gėlių žiedlapius, išsiraizgiusias medžių lapų gysleles, po nukritusiais lapais, medžio žieve ieškoti vabaliukų. Su didinamuoju stiklu galima atrasti daug įdomybių.

 

Atradimas ir veikla

 

Puiki proga rudenį prisirinkti įvairių medžių lapų, šakelių, kaštonų, kankorėžių ir kitos gamtinės medžiagos. Juos sunešti ant kelmų ir suregzti namukus. Tam galima panaudoti lesyklėles, kurios puikiai tiks viešbučiui… Fantazuokite!

Gamta pilna įvairiausių spalvų, kvapų, garsų ir gyvybės. Vaikai daug laiko praleidžia gamtoje. Ar žinote, kas atsitinka, jeigu kelioms dienoms žolės lopinėlis uždengiamas lenta arba akmenine plokšte? Jei nežinote, patikrinkite ir išmėginkite. Iš pradžių žolė pasidaro šviesiai žalia, dar po kelių dienų ji pageltonuoja, kol galiausiai tampa beveik balta! O gal kitą kartą vietoje žolės surasite daugybę mažų vabzdžių. Bus įdomu juos stebėti pro didinamąjį stiklą.

 

Vaikams labai įdomu stebėti skruzdes. Vaikščiodami atranda jų kelią, kur susipažįstama su miniatiūriniu skruzdėlių pasauliu. Nuostabą kelia tūkstančiai ropojančių mažyčių, vienodai atrodančių gyvių, nepaliaujamai tempiančių eglių spyglius, pyrago trupinėlius ar kitokius gardumynus. Dažnai skruzdėlių krovinys daug kartų viršija jų pačių svorį ir ilgį. Kur prasideda skruzdėlių kelias? Kur baigiasi?.. Skruzdėlės linkusios orientuotis pagal kvapą, tad užkirtus jų kelią naujais kvapais galima pamatyti kuriam laikui bendruomenėje kilusią sumaištį. Patrinkite pirštu skersai skruzdėlių kelio ir stebėkite, kas bus toliau: arčiausiai prie „kvapų barikados“ esančios skruzdės sustos, sutrikdytos naujo, nepažįstamo kvapo. Bėgiodamos čia kairėn, čia dešinėn, ieškos joms įprasto kvapo. Labai greitai protingosios skruzdėlės suras įprastą kelią, ir vėl viskas eis sava vaga. Ar žinote, kad skruzdės yra smaližės? Jas, einančias keliu, galite pavaišinti pabėrę šiek tiek cukraus grūdelių, košės kruopelių, žolių sėklų.

O ar bandėte kada organizuoti sraigių lenktynes? Vaikai mėgsta jų ieškoti, suradę išdėlioja į eilę, o po starto prasideda lenktynės!

 

Jei vaikai būna pikti, irzlūs, neramūs, vadinasi, jiems nuobodu ir trūksta veiklos. Išeikite į kiemą, mišką, parką, sodą ir išbandykite jums siūlomas veiklas, idėjas bet kuriuo metų laiku. Tikrai nenuobodžiausite. Ne veltui Bernardas Šo yra pasakęs, kad „vienintelis kelias, vedantis į pažinimą, yra veikla“. Leiskite vaikui supantį pasaulį pažinti akimis, ausimis, nosimi, pirštais. Vaikas, veikdamas gamtoje, nerodys kaprizų, bet taps tikru žemės ir gamtos draugu, tyrinėtoju, mylėtoju. Jokio triukšmo, skubėjimo, vien teigiamos emocijos, gera nuotaika.

 

Tinkamai parinkti ugdymo metodai ir priemonės sužadina vaikų domėjimąsi gamta ir gyvūnais. Labai svarbu, kad jau ankstyvojoje vaikystėje vaikai įgytų stebėjimo, tyrinėjimo, eksperimentavimo ir kitų įgūdžių. Pažindami gyvąją ir negyvąją gamtą patirtų pažinimo džiaugsmą.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.