Vilniaus moksleivių kuriamų bendrovių mugėje – kasdienybę keisiančios verslo idėjos

Šį ketvirtadienį, vasario 6-ąją, 18-oje tarptautinėje mokymosi, žinių ir karjeros planavimo parodoje „Studijos 2020“ vyks ir „Lietuvos Junior Achievement“ regioninė Vilniaus jaunųjų bendrovių mugė. Tarp daugiau nei 20 tūkst. tolesnio gyvenimo kelio ieškančių jaunuolių, parodoje dalyvaus ir daugiau nei 200 dar mokykloje verslus kuriančių moksleivių. Nuo 10:30 iki 14:00 val. 2-oje „Litexpo“ parodų salėje vyksiančiame renginyje bus pristatytos net 49 jaunuolių verslo idėjos. Jaunųjų bendrovių mugės lankytojai galės įsigyti moksleivių bendrovių kuriamos produkcijos ir siūlomų paslaugų.

 

Sostinės jaunųjų bendrovių eXpo – tai tradicinis moksleivių ekonominio švietimo ir verslumo ugdymo organizacijos „Lietuvos Junior Achievement“ programos „AcceleratorX“ renginys, kurio metu moksleiviai visuomenei pristato ir prekiauja savo dar mokyklos suole įkurtų verslų produkcija bei vystomomis paslaugomis. Renginys taip pat pažymi ir regioninių moksleiviško verslo mugių startą, kurios šiais metais vyks dar penkiuose miestuose – Klaipėdoje, Šiauliuose, Ukmergėje, Alytuje ir Marijampolėje.

 

Jaunųjų bendrovių eXpo – vieta jaunuoliams įsivertinti per moksleivių bendrovės kūrimo laikotarpį padarytą pažangą ir jaunus verslus vertinantiems, nominacijų bei trijų pirmųjų vietų nugalėtojus išrenkantiems, komisijos nariams parodyti per praktines verslumo pamokas įgytus įgūdžius, kompetencijas, pademonstruoti orientaciją ekonominėje aplinkoje ir įgytas finansinio raštingumo žinias.

Nesutinka su posakiu „neišradinėk dviračio“

 

Sostinės jauno verslo mugę organizuojančios nevyriausybinės organizacijos „Lietuvos Junior Achievement“ direktorė Andželika Rusteikienė pažymi moksleivių antreprenerystės ugdymo proceso naudą, kurio metu jaunuoliai įgauna svarbių praktinių žinių, vadovavimo gebėjimų, yra ruošiami sėkmingai karjerai nuolat kintančiame XXI a. pasaulyje.

 

„Antreprenerystė – tai gebėjimas pastebėti pozityvą, galimybes net ir ten, kur visi kiti mato tik negatyvą. Tuo mokyklose savo verslus kuriantys moksleiviai ir pasižymi. Galima būtų sakyti, jog visa tai visiškai prieštarauja posakiui „neišradinėk dviračio“. Ekonomikos ir verslumo mokytojų ugdomi ir verslo savanorių-mentorių konsultuojami jaunųjų bendrovių kūrėjai pasižymi inovatyvumu, kūrybišku mąstymu, iniciatyvumu, geba vystyti idėjas ir jas paversti verslu“, – teigia direktorė.

 

Organizacijos vadovė atkreipia dėmesį ir į antreprenerystei būdingą ir svarbią socialinę atsakomybę – siekį gerinti visuomenės gyvenimą ir ekonominę padėtį. „Moksleivių kuriamos jaunosios bendrovės yra ir socialiai atsakingos. Vaikai supranta šiandienos pasaulio iššūkius, todėl jų verslo idėjų vystymo procese integrali darnaus vystymosi tema, moksleiviai skatina aplinkosaugą ir tvarumą, sprendžia įvairias socialines ir bendraamžių problemas. Komandos taip pat siūlo inovatyvius, konkurencingumą didinančius bei kasdienius žmonių įpročius ir aplinką keisiančius, technologinius sprendimus“, – pasakoja A. Rusteikienė.

Į kasdienybę – naujomis akimis

 

Kauno „Saulės“ gimnazijos jaunosios bendrovės „Jamello“ nariai – pažįstami jau seniai, tačiau susiburti bendram tikslui nusprendė tik šiemet. Moksleiviams kilo unikali verslo idėja –  sukurti sveikesnę alternatyvą pusryčiams ir nesveikiems užkandžiams: be pridėtinio cukraus gaminamą įvairių skonių natūralų riešutų sviestą su džemu, kurį jaunuoliai ir pardavinės renginyje. Anot jaunųjų antreprenerių, jų verslo idėja Europos rinkoje tikra naujovė – net neturinti tiesioginio konkurento.

Jaunieji antrepreneriai pasakoja, kad jų tikslas paskatinti visus žmones – nuo darželinukų iki garbaus amžiaus senjorų – ieškoti naujų, sveikesnių, įdomesnių ir dar neatrastų, neragautų skonių. Pasak mokinių, būtent tokie ir yra jų siūlomo džemo su riešutų sviestu skoniai.

 

Dar įdomesnė šios bendrovės susikūrimo istorija. „Kaip seni bičiuliai turime savų tradicijų, viena iš jų – tarpusavyje organizuoti filmų peržiūras. Tokie susitikimai, be abejo, nepraeina ir be gausybės užkandžių bei gėrimų. Tačiau po kurio laiko tie patys užkandžiai ir jų skoniai atsibosta – norisi kažko nauja, neragauta. Taigi, nusprendėme paeksperimentuoti: turėjome gausybę vynuogių ir pamanėme, kad galėtume pabandyti ką nors iš jų padaryti. Tokiu būdu ir gimė pirmasis mūsų džemo stiklainiukas. Tik kažko vis dar trūko. Pasirausę po spinteles, atradome žemės riešutų ir taip gimė mūsų produktas – džemas su riešutų sviestu“, – produkto atsiradimo istoriją pasakoja „Jamello“ komanda.

Paragavę sukurto skonių derinio moksleiviai negalėjo atsidžiaugti. „Paskatinome savo produkto paragauti bendraamžius ir sulaukę teigiamų atsiliepimų ir netgi prašymų parduoti jiems keletą stiklainių nutarėme, kad būtų pats metas šiuo gėriu pasidalinti ir su dar daugiau žmonių“, – apie verslo pradžią prisimena jaunosios bendrovės nariai. Verslą kuriantys bičiuliai įsitikinę – jų produktas ir skanus, ir sveikas, o siūloma skonių įvairovė patenkins kiekvieno norus.

 

Tuo tarpu, Vilniaus jėzuitų gimnazijos moksleivių komanda „Šilčiau“ nusprendė pasirūpinti tiek jūsų miegu, tiek, jūsų veido oda. Jaunosios bendrovės komanda Sostinės moksleiviško verslo mugėje parduos merino vilna apmegztas pagalves.

„Merino vilna užkerta kelią bakterijų dauginimuisi, todėl yra itin higieniška, minkšta, puri, lengva ir šilta“, – pasakoja jaunosios bendrovės atstovai. Anot jų, daugelio žmonių oda yra jautri, todėl paprasta pagalvė, kuri yra puiki terpė daugintis bakterijoms, gali pakenkti veido odai. Įprastą pagalvę pakeitus apmegzta merino vilna taip pat palaikysite ir gerą odos būseną.

„Dauguma pagalvių neturi bakterijų dauginimuisi atsparios medžiagos. O jei ir turi – ji nėra natūrali. Merino vilna tuo ir išsiskiria – ji yra ir higieniška, ir natūrali“, – apie inovatyvų produktą pasakoja jaunieji antrepreneriai. Pagalvės kūrėjai prisimena, kad sukurti tokį produktą jiems kilo idėja sužinojus ir daugiau pasidomėjus apie merino vilną ir iš tokios vilnos kuriamų pledų gerąsias savybes.

 

„Lietuvos Junior Achievement“ programoje „AcceleratorX“ moksleiviai dalyvauja, nes mano, kad tai puiki terpė klysti ir pasimokyti iš savo klaidų. „Kuriant savo bendrovę, – klaidos neišvengiamos. Šioje programoje suklysti galime dar būdami labai jauni ir, svarbiausia, iš padarytų klaidų pasimokyti. Ateityje tokios pamokos padės geriau kurti ir valdyti verslą. Kurdami jaunąją bendrovę, tobuliname verslumo įgūdžius, laviname kūrybiškumą bei iniciatyvumą“, – pasakoja moksleiviai.

Skatina aplinkosaugą

 

„MantusBee“ – tai bendrovė, prikelianti seną tekstilę naujam gyvenimui“, – save pristato Vytauto Didžiojo universiteto „Rasos“ gimnazijos jaunieji antrepreneriai. Jeigu spintoje turite seną ir jau nebenešiojamą, bet jums patinkantį drabužį, atsinešę jį į Sostinės jaunųjų bendrovių eXpo, perduokite komandai „MantusBee“, o jie jums jūsų mėgstamą rūbą grąžins atnaujintą. Moksleiviai patys, savo rankomis, atsižvelgdami į kiekvieno kliento poreikius piešia, karpo, siuvinėja, persiuva ir kitaip unikaliai atnaujina nebenešiojamus drabužius. Dar daugiau, senas medžiagas moksleiviai panaudoja maišelių gamybai. „Vieni jų skirti pirkiniams, į kitus galite susidėti savo daiktus ir nešiotis kaip stilingą aksesuarą. Dar kitus maišelius galite panaudoti, kaip namų, spintos kvapą“, – pasakoja jaunuoliai.

Tokio verslo imtis moksleiviai sugalvojo pamatę kokiais milžiniškais kiekiais yra gaminama ir išmetama tekstilė. „Jos per akis užtektų visam pasauliui!“ – nustebę bendrovės atstovai. Jaunuoliai siekia šį procesą sustabdyti – šio tikslo vedami, jie ir įkūrė jaunąją bendrovę.

Jaunosios bendrovės atstovai teigia, kad visai nesvarbu ar nori įkurti verslą, ar ne – verslumas yra savybė, kuri padės realizuoti užsibrėžtus tikslus. „Tikslų turime visi! Juos realizuoti dažniausiai būna sunku, tačiau tikslus įgyvendinę, pajuntame pilnatvės jausmą – juk padarėme tai, ko siekėme! Siekdami savo svajonių, mokomės ir tobulėjame, po truputį tapdami ne tik savo srities profesionalais, bet ir geresniais žmonėmis“, – samprotauja komandos nariai.

 

Vilniaus Žirmūnų gimnazijos auklėtinių jaunoji bendrovė „Arborus“ jauno verslo mugėje siūlys paslaugą – pagal užsakymą, už nedidelę kainą sodinti medžius. „Taip siekiame kovoti su klimato kaita ir išsaugoti miesto žalumą. Žmonės gali užsakyti medžių sodinimą mieste ir taip padėti kurti žalesnį, gyvesnį miestą“, – apie savo veiklą, kuriai idėja kilo matant kaip kertami medžiai, pasakoja entuziastai.

Moksleiviai tikisi, kad jų vystomas verslas ne tik prisidės prie gamtos puoselėjimo, tačiau ir suburs bendruomenę geriems darbams. Taip pat paskatins žmones veiksmų imtis ir savarankiškai. Į kiekvieną medžių sodinimą moksleiviai pasakoja kviesiantys visus norinčius prisidėti, o pasiteisinimas, kad medžių sodinti nemokate – komandai nė motais, nes jaunieji antrepreneriai pasiruošę jus to išmokyti.

 

Akimirkos iš 2019 metais parodoje „Studijos 2019“ vykusios Sostinės „Lietuvos Junior Achievement“ jaunųjų bendrovių eXpo. Onės Mikulskytės nuotr.

Net 49 jauni verslai

 

Be šių, Sostinės jaunųjų bendrovių eXpo rasite ir beveik pusšimtį kitų mokyklose kuriamų produktų ir vystomų paslaugų. Keletas jų: sveikesnė užkandžių alternatyva – ekologiškose pakuotėse parduodami džiovinti vaisiai ir daržovės; aplinkai nekenkiantys, originalaus, rankomis piešto dizaino ir lietuviškais simboliais puošti medžiaginiai maišeliai; stresui mažinti skirta paauglių pokalbių svetainė, kurioje moksleiviai galės anonimiškai bendrauti tarpusavyje ir iš specialistų sulaukti atsakymų į jiems rūpimus klausimus bei išmokti valdyti stresą; artimo bendravimo svarbą primenantis, asmenybės kūrimąsi ir vaizduotės bei oratorinių gebėjimų lavinimą skatinantis, stalo žaidimas; ekologiška, kietos konsistencijos, su aktyvinta anglimi pagaminta ir rūšiuojamame įpakavime parduodama, dantų pasta; rankų darbo, iš nepanaudotų kokybiškos 100 proc. medvilnės audinio atraižų gaminami veido valymo padeliai, pakeisiantys vienkartinius vatos diskelius; natūralios kūno šveitimo kempinės, pagamintos iš egzotinių agurkų plaušenių.

 

„AcceleratorX“ – tai „Lietuvos Junior Achievement“ programa, 9–12 klasių mokiniams suteikianti realios verslo patirties. Mokiniai, spręsdami vietos problemą, atliepdami rinkos poreikį arba tiesiog testuodami savo idėjas, kuria skirtingus verslus ir skleidžia verslumo dvasią. Ši programa nėra verslo simuliacija – tai realaus verslo kūrimo patirtis, supažindinanti, kaip verslas yra vystomas, valdomas bei leidžianti mokiniams patiems priimti svarbiausius sprendimus.

 

„Lietuvos Junior Achievement“ – nevyriausybinė organizacija, ekonominio švietimo ir verslumo ugdymo programų lyderis Lietuvoje. Organizacijos programas finansuoja privatūs rėmėjai ir fondai: mecenatas SEB bankas, strateginis poveikio investuotojas „Moody‘s“ bei strateginiai rėmėjai: „UPS“; „Coca-Cola HBC Lietuva“; „Narbutas“.

 

„Lietuvos Junior Achievement“ inf.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.