Vilniaus automechanikos ir verslo mokykla – į pagalbą autobusų vairuotojams

Lina Jakubauskienė

Vilniaus automechanikos ir verslo mokyklos specializacija – transporto srities specialistų rengimas. Mokykloje dirba patyrę specialistai, praktinio vairavimo instruktoriai, gebantys suteikti tiek teorinių, tiek praktinių žinių. Be to, mokykla už Europos Sąjungos lėšas įsirengė modernų autodromą, kur įvairių transporto priemonių vairuotojai gali patobulinti įgūdžius, važiuodami skirtingais kelio paviršiais.

Projektas – kelių partnerių bendradarbiavimo rezultatas

 

Vilniaus automechanikos ir verslo mokyklos filialas bei autodromas įsikūrę Bukiškėse, netoli bendrovės „Saločiai ir partneriai“, prekiaujančios ISUZU autobusais. Ši kaimynystė ir paskatino drauge įgyvendinti originalų projektą – šalies keleivinio transporto įmonių vadovų bei vairuotojų mokymus.

 

„ISUZU vairavimo akademijoje“ jau vyko keturios sesijos. „Tai – socialinis projektas. Neimame pinigų už mokymus, mūsų siekis – parodyti vadovams, kaip jie turi žvelgti į ateitį, supažindinti su pastaruoju metu rinkoje atsirandančiomis techninėmis naujovėmis. Mūsų mokymų esmę apibūdina trys žodžiai: ekonomija, ekologija, saugumas“, – sako UAB „Saločiai ir partneriai“ direktorius Ruslanas Andrejevas.

 

Autorės nuotraukos

Jo teigimu, kol kas į mokymus kviečiami įmonių vadovai, jie su savimi atsiveža po keletą vairuotojų, tuo metu nedirbančių tiesioginio darbo. „Visus autobusų vairuotojus išsyk sukviesti būtų nerealu, ypač vasarą, kai jiems pats darbymetis. Rengiame mokymus kartą per mėnesį, vis kitoms keleivinio transporto įmonėms. Vėliau analizuosime mokymų rezultatus, pagal tai planuosime darbus ateičiai“, – dėsto R. Andrejevas

Paklaustas, kodėl tai aktualu autobusų gamintojų atstovams, bendrovės „Saločiai ir partneriai“ vadovas teigia: „Gyvename iš pelno, kurį gauna vežėjai, nuo to priklauso, ar jie galės įsigyti naujų autobusų. Todėl mūsų pareiga – mokyti juos taupyti, mažinti sąnaudas. Galima sakyti, jog mokymų nauda – abipusė“.

 

Bendrovės „Saločiai ir partneriai“ pardavimo vadovas Vygantas Šulga pabrėžia, kad autobusų gamintojų atstovams itin svarbu sekti keleivinio transporto rinką, atsižvelgti į jos poreikius, matyti tai, kas yra aktualu vežėjams. „Ekonomiškas vairavimas padeda kurti pridėtinę vertę autobusų parkams. Šalia turime puikią bazę, kaimynus, kurie suteikia galimybę ja pasinaudoti. Džiugu girdėti atsiliepimus apie mokymus – jie būna tik teigiami. Įgytos žinios gelbsti vairuotojams praktiniame darbe, o darbdaviams padeda įvertinti eksploatuojamų autobusų efektyvumą“, – sako V. Šulga.

 

Vilniaus automechanikos ir verslo mokyklos instruktoriaus Ryčio Rutkausko teigimu, mokykla dalyvauja projekte kaip partneriai: „Mūsų tikslas – pristatyti autobusų vairuotojams technines pastarojo meto naujoves, padedančias vairuoti saugiau, ekonomiškiau, ekologiškiau“.

Pasak instruktoriaus, svarbu ir tai, kad autobusų vairuotojai gali pasinaudoti mokyklos 2015-aisiais įrengtu autodromu, išbandyti įgūdžius ekstremalaus vairavimo trasoje.

„Šiuo metu mūsų mokykla rengia ne tik B kategorijos vairuotojus – pagal neformalaus švietimo programą surinktos dvi grupės po aštuoniolika žmonių, rengiamų dirbti tolimųjų reisų vairuotojais. Visi jie jau turi profesinę kvalifikaciją arba aukštąjį išsilavinimą. Jei atsirastų poreikis, galėtume rengti ir autobusų vairuotojus“, – pabrėžia R. Rutkauskas.

Išgirsti naujoves – svarbu

 

Į ketvirtą kartą surengtus mokymus susirinko Vilniaus, Klaipėdos, Šiaulių, Utenos, Marijampolės, Mažeikių autobusų parkų atstovai.

R. Rutkauskas priminė vairuotojams, kaip svarbu vairuoti ekonomiškai – tai turi įtakos ir saugumui, ir ekologijai. „Efektyvaus vairavimo tikslas – sumažinti degalų sąnaudas. Vis dėlto, vairuojant efektyviai, mažėja ir eismo įvykių skaičius, ir neigiamas transporto priemonių keliamas poveikis aplinkai. Visiems šiems dalykams pastaruoju metu skiriama itin daug dėmesio“, – sako R. Rutkauskas.

 

Pasak jo, didžiausią sąnaudų dalį vežėjų versle sudaro degalai ir eksploatacinės medžiagos. „Šių sąnaudų mažinimas – tai veiksniai, kurie priklauso nuo žmogaus, šiuo atveju – vairuotojo. Dviejų vairuotojų, vairuojančių tą pačią transporto priemonę, rezultatai gali būti skirtingi“, – dėsto vairavimo instruktorius.

Jo teigimu, degalų sąnaudas gerokai sumažina naujų technologijų naudojimas, saugaus ir pastovaus greičio pasirinkimas, tinkamos pavaros, optimalaus maršruto pasirinkimas, taip pat – esamų eismo sąlygų įvertinimas.

 

„Naujuose autobusuose diegiamos vis naujos, modernios technologijos. Deja, kaip rodo praktika, vairuotojai ne visada jomis naudojasi. Pavyzdžiui, įjungtas autopilotas gali padėti sutaupyti nemažai degalų, nes užtikrina vienodą greičio palaikymą trasoje. Kuo vienodesnis greitis, tuo mažesnės degalų sąnaudos“, – pabrėžia R. Rutkauskas.

 

Daug įtakos turi ir vairuotojo įžvalgumas, gebėjimas numatyti situaciją, išnaudoti riedėjimą, inercinę energiją. Tai taip pat mažina degalų sąnaudas. „Labai svarbu ir pasirinkti tinkamą greitį. Kuo greitis didesnis, tuo važiavimas kainuoja brangiau. Kiekviena transporto priemonė turi savo ekonomiškiausią greitį, svarbu vengti nereikalingų sustojimų ir pristabdymų, taip pat naudoti ekonomiškiausią tai transporto priemonei variklio apsisukimų režimą“, – sako vairavimo instruktorius.

Pasak jo, klaidas vairuodami daro daugelis iš mūsų. „Kaip rodo praktika, kiekvieno žmogaus vairavime esama spragų, kurias pašalinus, pakeitus vairavimo įpročius, galima gerokai, be didesnių investicijų, sumažinti degalų sąnaudas. Net ir vienas šimtui kilometrų nuvažiuoti sutaupytas litras per ilgesnį laiką padeda sutaupyti vežėjams nemaža lėšų“, – kalba R. Rutkauskas.

Pasirinkti ekonomiškiausią režimą ir vežti saugiai

 

Pasak jo, vairavimo mokymų tikslas – išsiaiškinti, ką vairuotojas daro ne taip, koks vairavimo stilius yra ekonomiškiausias. „Vairavimo stilius priklauso nuo kiekvieno žmogaus. Geriausio vairuotojo savybės – dėmesingumas, gebėjimas važiuojant atsižvelgti į kelio ir oro sąlygas, suvokti konkrečiame kelyje ar eismo situacijoje gresiančius pavojus, taip pat – vairuojamos transporto priemonės galimybes. Ne mažiau svarbi ir gera vairuotojo sveikata, fizinis pasirengimas“, – dėsto vairavimo instruktorius.

 

Jo teigimu, visi vairuotojai skirtingai vertina vieną ar kitą situaciją kelyje, imasi skirtingų veiksmų nelaimei išvengti. „Kuo daugiau turėsime patirties, tuo racionalesnius sprendimus galėsime priimti. Vairuotojo tikslas – saugiai nuvežti keleivius nuo taško A iki taško B. Ne visada reikia rinktis maksimalų kelyje leistiną greitį – svarbu atsižvelgti į kelio būklę, oro sąlygas“, – sako R. Rutkauskas.

 

Latvijos bendrovės „Trigona“ atstovai supažindino susirinkusius su įranga, padedančia kontroliuoti vairuotojų darbą, vairavimo režimą, užtikrina duomenų surinkimą iš kiekvieno autobuso. Įranga registruoja visus kelyje nutinkančius įvykius, analizuoja ir saugo informaciją kaip analogiškos lėktuvų juodosios dėžės.

 

Prie projekto įgyvendinimo prisidėjo ir Lietuvos transporto saugos administracija, pagaminusi lipdukus, skatinančius keleivius autobusuose segtis saugos diržus. Deja, tiek vežėjų, tiek autobusų vairuotojų teigimu, keleiviai dar nėra linkę segėti saugos diržų, taip rizikuodami ir savo sveikata, ir gyvybe.

Patenkinti ir vežėjai, ir vairuotojai

 

Bendrovės TOKS generalinis direktorius Arūnas Indrašius džiaugiasi UAB „Saločiai ir partneriai“ bei Vilniaus automechanikos ir verslo mokyklos iniciatyva. Pasak jo, tiek teorinių, tiek praktinių žinių vairuotojams niekada nebūna per daug. „Visi pamirštame, kaip reikia vairuoti ekonomiškai ir saugiai, todėl bet koks žinių pasikartojimas, naujovių sužinojimas yra labai naudinga. Kursuose kalbama apie dalykus, aktualius kiekvienam. Vežėjams labai svarbu ir saugumas, ir ekologija, ir ekonomija“, – sako A. Indrašius.

 

Pasak jo, TOKS nuolat vyksta mokymai, vairuotojai kartojasi Kelių eismo taisykles, bet neturi galimybės išbandyti įgūdžių ekstremalaus vairavimo trasoje. „Nors kiekvienas vairuotojas kartą per metus dalyvauja mokymuose, vis dėlto, visai išvengti avarijų nepavyksta. Mums – tai didelė bėda. Todėl labai vertinu tokią autobusų gamintojų atstovų ir profesinės mokyklos instruktorių iniciatyvą“, – teigia generalinis direktorius.

 

Mokymus gerai įvertino ir juose dalyvavę autobusų vairuotojai. „Vairuoju labai seniai, pradėjau dar nelankydamas mokyklos, ant tėčio, dirbusio vairuotoju, kelių. Teko vairuoti įvairiausias transporto priemones, šiuo metu dirbu autobuso vairuotoju. Mokymuose įdomesnė buvo teorinė dalis, kur išgirdau naujų dalykų“, – sako bendrovės „Transrevis“ vairuotojas Stanislovas Zarans.

 

Pasak jo, vežti keleivius – didelė atsakomybė, todėl atnaujinti žinias naudinga. Ilgametę patirtį turinčiam vairuotojui ekstremalaus vairavimo trasa itin didelio įspūdžio nepaliko – ją vyras įveikė be klaidų. „Viskas jau nesyk išbandyta praktiškai. Kur kas labiau mėgstu vairuoti žiemą, nei vasarą. Ypač, kai viskas aplink pasidengia sniegu“, – šypsosi S. Zarans.

 

Bendrovės TOKS vairuotojos Ritos Kelerytės vairuojamas autobusas taip pat neslidinėjo trasoje, nors mergina autobuso vairuotoja dirba vos vienerius metus. „Nuo mažumės mane traukė didelės mašinos, o autobusą vairuoti paskatino draugas, dirbantis tą patį darbą. Man labai patinka bendrauti su žmonėmis, patinka įveikti vis naujus iššūkius. Mokymai paliko gerą įspūdį. Įdomu buvo išklausyti teorinę dalį, išgirdau daug naudingų dalykų“, – aiškina mergina.

 

Pasak jos, trasa nepasirodė sudėtinga. R. Kelerytė pasidžiaugė, jog autobusas, kurį vairavo ekstremalaus vairavimo trasoje, buvo lengvai valdomas, manevringas. Be to, vairuotojai bei įmonių vadovai galėjo išsyk išbandyti tris skirtingų modelių ISUZU autobusus.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.