Ką gali išmokti mano pirštukai?

Raimonda Kirvėlienė
,
Anykščių r. Svėdasų Juozo Tumo-Vaižganto gimnazijos logopedė metodininkė

Norint išmokyti vaiką taisyklingai kalbėti, reikia atlikti ne tik lūpų, liežuvio, kietojo ir minkštojo gomurio bei žandikaulio pratimus, bet ir lavinti smulkiąją motoriką, t. y. rankų pirštų, riešų ir plaštakų judesius. Labai svarbu, kad vaikas būtų aktyvus, o suaugusieji, žaisdami su vaiku, nuosekliai vadovautų jo veiklai – tada susiformuoja sklandūs, tikslūs ir koordinuoti judesiai. Tobulėjant rankų judesiams, vaikas visapusiškai vystosi, todėl tėvai labai anksti turėtų daug dėmesio skirti įvairiems žaidimams, kurie lavina rankų pirštų, plaštakų ir riešų judesius.

 

Norėdami, kad mūsų ugdomų vaikų tėvai įgytų ne tik teorinių, bet ir praktinių žinių, Anykščių r. Svėdasų Juozo Tumo-Vaižganto gimnazijos ikimokyklinio ugdymo skyriuje organizavome praktinį užsiėmimą tėvams, globėjams ir jų vaikams „Ką gali išmokti mano pirštukai?“.

Per renginį tėveliai su vaikais sužinojo ir pamatė, kaip žaidžiant taisyklingai atlikti įvairius rankų pirštų judesius. Jie turėjo galimybę praktiškai pasimokyti pirštų žaidimų ir atlikti keturias skirtingas užduotis su paruoštomis priemonėmis. Praktinio užsiėmimo tikslas buvo ne tik suteikti tėvams, globėjams žinių, bet ir parodyti, su kokiomis priemonėmis ir kokius pirštų lavinimo žaidimus galima žaisti kartu su vaiku namuose.

 

Džiaugiamės, kad užsiėmimo dalyviai buvo labai susikaupę ir noriai atliko įvairias mūsų parengtas užduotis, kurios lavino rankų pirštų, plaštakos ir riešo judesius bei ugdė vaikų kalbinius gebėjimus. Visi mokėmės bendrauti ir bendradarbiauti bei patyrėme daug gerų emocijų.

 

Pirštukų žaidimai. Žaidžiame kartu su vaikais:

„Viena vėduoklė“

  • laikome suspaustą dešinės rankos kumštį;
  • suglaustus pirštus pakeliame aukštyn;
  • atitraukiame (išskleidžiame) pirštus į šonus vieną nuo kito;
  • palaikome plaštakas išskleistais pirštais 3–5 sek.;
  • suglaudžiame pirštus ir suspaudžiame kumštį.

Kartojame pratimą 3–5 kartus. Išmokę pratimą su viena ranka jį mokomės atlikti su kita.

Išmoktus rankų pirštų ir plaštakos judesius atliekame su dešine ir kaire ranka kartu.

„Dvi vėduoklės“

  • laikome suspaustus abiejų rankų kumščius;
  • suglaustus abiejų rankų pirštus pakeliame aukštyn;
  • atitraukiame (išskleidžiame) abiejų rankų pirštus į šonus vieną nuo kito;
  • palaikome plaštakas išskleistais pirštais 3–5 sek.

 

„Vienas kačiukas“

  • laikome suspaudę vienos rankos kumštelį;
  • pakeliame aukštyn nykštį, paskui mažylį;
  • tardami „Miau, miau, miau“ aukštyn–žemyn 3 kartus keliame vidurinius pirštus.

Išmokę pratimą su viena ranka jį mokomės atlikti su kita ranka. Tada žaidžiame žaidimą „Du kačiukai“. Judesius atliekame su dešine ir kaire ranka kartu.

„Du kačiukai“

  • laikome suspaudę abiejų rankų kumščius;
  • pakeliame aukštyn abiejų rankų nykščius, paskui mažylius;
  • tardami „Miau, miau, miau“ aukštyn–žemyn 3 kartus keliame vidurinius abiejų rankų pirštus.

Taip pamažu vaikai žaisdami kartu su suaugusiaisiais mankština „nepaklusnius“ pirštus, stiprina plaštakos ir riešo raumenis, mokosi koordinuotų, tikslių judesių.

 

Užduotys vaikams ir tėvams, skiriamos dirbant poromis arba grupėmis:

„Išrink pupas“

Kiekvienai porai išdalijami indeliai su sumaišytomis skirtingų spalvų pupomis: baltomis, rudomis ir margomis. Padedami du indai, į kuriuos reikia išrūšiuoti pupas. Atlikdami šią užduotį vaikai ne tik mankština rankų pirštus, dirba poromis, bet ir mokosi tartis, kurias pupas rinks, skaičiuoja, kiek pupų išrinko.

 

„Paslėpti daiktai“

Kiekvienai porai arba grupei išdalijamos dėžutės, kuriose yra sumaišytos įvairios kruopos. Tarp kruopų dėžės viduje paslėpti maži žaisliukai ir popieriaus lapelis, kuriame užrašyta pasakojimo tema, pavyzdžiui, „Zoologijos sode“. Kiekvienas žaidėjas iš dėžutės turi išsitraukti po vieną žaisliuką ir jį apibūdinti. Toliau perskaitoma pasakojimo tema. Pasitariant kuriamas trumpas nuoseklus pasakojimas, paskui visiems girdint pristatomas. Šiuo žaidimu vaikai ir suaugusieji mokosi bendrauti ir bendradarbiauti, mankština pirštukus ieškodami žaislų, mokosi kurti rišlius sakinius apibūdindami žaislus, patiria gerų emocijų.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.

Komentarai (3)

  • Valda

    Labai šauni ir naudinga pamokelė ne tik vaikams,bet ir mamoms. Didelis aciū logopedei Raimondai, labai butu malonu ir naudinga, kad tokiu susitikimu butų dažniau.

  • Viktorija

    Šaunuolė, Raimonda. Tavo neišsenkanti energija, idėjos, mokėjimas bendrauti ir bendradarbiauti su tėvais visada džiugina. Esi puiki pedagogė, kuri išmano ir myli savo darbą. Sėkmės!