Informatika pradiniame ugdyme

Informatikos ugdymas Lietuvoje pradedamas nuo pradinių klasių (kartais net ir priešmokykliniame amžiuje) ir vykdomas integruotai (red. past. – „Švietimo naujienos“ apie projektą jau rašė www.svietimonaujienos.lt/pradinukai-mokosi-informatikos/). Projekte „Informatika pradiniame ugdyme“ dalyvauja ir Vilkaviškio r. Pilviškių „Santakos“ gimnazijos pradinių klasių mokytojų komanda: Daiva Neiberkė, Rūta Bakūnienė, Vilija Pavilonienė, Vilija Kasiliauskienė. Komandai vadovauja gimnazijos direktorė Danutė Valiūnienė.

 

Šių metų paskutinę kovo savaitę informatikos diegimo pradinėse klasėse projekto mokytojai, tarp jų Daiva ir Rūta, lankėsi Olandijoje, Groningeno mieste. Vizitas buvo apgalvotas ir suplanuotas iš anksto. Per dvi dienas pabuvota šešiose skirtingose mokyklose, susitikta su jų direktoriais, pavaduotojais, lankytasi įvairaus amžiaus pradinėse klasėse, stebėtos pamokos, diskutuota su mokytojais. Sužinojome daug įdomių dalykų. Olandai pradeda mokytis nuo 4 metų, todėl mokslai pradinio ugdymo mokykloje trunka 8 metus. Ją baigia dvylikos metų vaikai. Vaikų ugdymas pradinėse klasėse remiasi dinaminiais užsiėmimais, žaidybinimu, veiklų įvairove ir kaitaliojimu. Daug probleminio mokymosi elementų ir projektinių veiklų. Stebėjome Daltono (Starter) mokykloje mokinių vykdomą 10 savaičių trukmės projektą „Padėkime Afrikos vaikams“. Vaikai nuo 4 iki 12 metų konstravo, modeliavo, skaičiavo, rinko informaciją apie Afriką. Vieną kartą per mėnesį mokinių tėvai apsilanko mokykloje, įsigyja bilietą į klasės projekto parodą – taip paremia iniciatyvą. Surinkti pinigai keliauja į Afrikos vaikų fondą. Verslumas ugdomas nuo pat mažens.

 

Stebėjome daug įvairių integruotų veiklų. Olandų mokyklose mažai tradicinių pamokų. Didelis pasitikėjimas mokytoju, kuris atsakingai ir kūrybiškai žvelgia į mokinių ugdymą ir teikia visokeriopą pagalbą. Jei įtariama, kad vaikui kažko trūksta, kviečiami tam tikros srities specialistai. Teko matyti savanorišką studentų pagalbą per pamokas ir pertraukas. Paprastai klasėse dirbama grupelėmis, įvairios veiklos keičiasi kas keliolika minučių.

Mokiniai nuo pirmųjų žingsnių mokykloje (net vaikų darželyje) mokomi planuoti savo veiklas ir laiką. Net keturmečių klasėse kabo didelis stendas, kur surašyti visų klasės vaikų vardai. Kiekvienas mokinys nusimato sau užduotį savaitei ar dienai. Penkiamečiai planuoja po kelias užduotis per savaitę.

 

Per pertraukas vaikai skatinami išeiti į lauką. Mokyklų kiemuose įrengtos skirtingos erdvės: sūpynės, laipynės, vieta žaisti kamuoliu. Dalį priemonių raginami atsinešti ir vaikai. Taip klasėse atsiranda įvairių knygų, žaidimų.

Įdomiausia, kad Groningenas, kaip ir Lietuva, vykdo panašų skaitmeninio raštingumo projektą pradinėse mokyklose. Žvalgomasis projektas vyksta beveik metus 17-oje mokyklų. Nyderlandų mokyklose daug dėmesio skiriama inžineriniams dalykams. Visų klasių vaikai projektuoja, modeliuoja, gamina įvairius dalykus. To siekiama ir mūsų mokyklose.

 

Įspūdžiais apie Nyderlandų pradinį ugdymą mokytojos Daiva ir Rūta pasidalijo konferencijoje „Kūrybiškas IT naudojimas pradiniame ugdyme“, kuri vyko Pilviškių „Santakos“ gimnazijoje balandžio 3 d. Į konferenciją buvo pakviesti pradinių klasių pedagogai. Gimnazijos direktorė pasveikino dalyvius ir supažindino su projektu „Informatika pradiniame ugdyme“. Projekto komanda pristatė keletą parengtų integruotų veiklų. Konferencijos dalyviai dirbtuvėse turėjo galimybę susipažinti ir išbandyti pagrindinius IT skaitmeninius įrankius: „Blue-Bot“ robotukus (bitutes), žaidimą „Scottie Go“, programas „ScratchJr“, „CodeMonkey“ ir kt. Konferencijos pabaigoje per „Mokytojo TV“ tiesioginę transliaciją sulaukėme sveikinimų iš Ugdymo plėtotės centro direktoriaus Giedriaus Vaidelio ir Vilniaus universiteto Matematikos ir informatikos fakulteto profesorės Valentinos Dagienės. Apmąstant patirtį paaiškėjo, kad nemaža dalis rajono mokyklų žada dalyvauti II projekto „Informatika pradiniame ugdyme“ etape. Džiaugiamės, kad sulaukėme gražių atsiliepimų, mokyklų komandoms linkime sėkmės!

 

Projekto dalyvių inf.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.