Sveikų įpročių architektės darželiuose: šioje srityje vyksta lūžis

Įpročius sportuoti ir laikytis sveikos gyvensenos būtina ugdyti nuo mažens. Tuo neabejoja ir geriausiomis Lietuvoje pripažintos darželiuose dirbančios kūno kultūros ugdytojos. Nors ne kartą konstatuota, kad vaikų sveikata prastėja, svarbų darbą ikimokyklinio ugdymo įstaigose atliekančios specialistės dar tik skinasi kelią į pripažinimą.

Įvertinimas pakylėjo

 

Siekdamos tobulėti ir dalytis patirtimi, aktyviausios ikimokyklinio ugdymo kūno kultūros pedagogės prieš ketverius metus susibūrė į Respublikinę ikimokyklinio ugdymo kūno kultūros pedagogų asociaciją (RIUKKPA), kartu organizuoja konferencijas, sporto renginius. Vienas masiškiausių projektų – „Lietuvos mažųjų žaidynės“, kurias RIUKKPA rengia su Lietuvos tautiniu olimpiniu komitetu (LTOK).

 

Aktyvių pedagogų pastangos neliko nepastebėtos tradiciniuose geriausių kūno kultūros mokytojų rinkimuose. Šiemet pirmą kartą įvertinti ne tik mokyklų, bet ir darželių ugdytojai.

Pripažinimo sulaukė savo profesijai atsidavusios, kūrybingos ir geru pavyzdžiu kolegas užkrečiančios moterys: kaunietė Ugnė Avižienytė, vilnietė Vilija Gerasimovičienė, ukmergiškė Neringa Godliauskienė, varėniškė Inga Bielevičienė ir alytiškė Daiva Rusteikienė.

 

Jos džiaugiasi ne tik apdovanojimais, prizais ar asmeniniu įvertinimu, bet ir didesniu dėmesiu savo profesijai. „Jaučiuosi nuostabiai ir pakylėtai, nes tai parodo, kad egzistuoja ir ikimokyklinio ugdymo kūno kultūros mokytojai, kurių darbas tapo pastebimas ir vertinamas. Svarbiausia, kad įvyko lūžis šioje srityje“, – kolegių mintis apibendrino U. Avižienytė. Ji atskleidė, kad iki šiol pažįstami, sužinoję jos darbo pobūdį, labai nustebdavo, nes daugelis net nenumanė, kad darželiuose yra ugdoma kūno kultūra. „Todėl norėtųsi, kad ir patys mokytojai, kurie dirba darželiuose, labiau viešintų savo darbus. Nes tai, ką jie daro, yra nuostabu, neaprėpiama ir duoda labai daug naudos vaikams“, – skatino pedagogė.

 

Specialistai darželiuose – dar ne visur

 

Daugeliui kūno kultūros ugdytojų pareigos darželiuose – tik vienas iš turimų darbų ir užsiėmimų, bet jį pedagogės atlieka su dideliu užsidegimu.

D. Rusteikienės pagrindinis darbas – plaukimo instruktorė baseine, N. Godliauskienė, visų pirma, yra darželio auklėtoja, tik pagal atskirą darželio iniciatyvą įgijo kūno kultūros ugdytojos specializaciją, o V. Gerasimovičienė pusę etato darželyje derina su lektorės ir trenerės darbu Vilniaus kolegijoje. I. Bielevičienė ir U. Avižienytė darželiuose dirba neformalaus ugdymo mokytojomis, bet jos, kaip ir kitos įvertintos pedagogės, aktyviai užsiima kita visuomenine veikla. Pavyzdžiui, pirmoji dar yra ir Varėnos sveikatos tarybos narė bei vietos sveikatingumo klubo prezidentė, o antroji – jau minėtos RIUKKPA atsakingoji sekretorė.

 

Anot pedagogių, džiugina teigiamas ugdymo įstaigų požiūris, gerėjančios sąlygos, tačiau jos yra nevienodos skirtinguose rajonuose – trūksta atskirų kūno kultūros specialistų, todėl dažnai krūvis tenka auklėtojams, kuriems trūksta specialių žinių.

Didžiausiuose miestuose į kūno kultūrą orientuotų specialistų etatai arba pradėjo atsirasti darželiuose neseniai (kaip Vilniuje), arba jau buvo paplitę anksčiau (kaip Kaune). Tačiau regionuose, pavyzdžiui, Ukmergėje ir Alytuje, visa tai labiau susiję tik su atskirų darželių iniciatyvomis.

 

„Tiesiog mūsų darželyje buvo palaikoma idėja daugiau dirbti sveikatingumo linkme. Nėra skirto viso etato kūno kultūrai – tik susitarimas, kad aš dirbu ir kūno kultūros srityje. Nuosekliai taip dirbame apie 15 metų. Neatsitiktinai patys didžiausi džiaugsmai vaikams būna sporto salėje“, – pasakojo N. Godliauskienė.

„Mūsų darželyje – sveikatingumo pakraipa, todėl fizinio aktyvumo skatinimas labai svarbus: turime ir masažuotoją, baseiną, o tai pasiteisina. Kai lieka laisvo laiko, noriu jungtis prie kūno kultūros pedagogių veiklos, nes Alytaus darželiuose šią funkciją tenka atlikti auklėtojoms, o ne kūno kultūros specialistams. Tas pats ir pradinėse klasėse, kur mokytojai tenka tai organizuoti. Dar sudėtingiau, kai tos grupės yra didelės. Šiuo atveju esame nuskriausti. Tikiuosi, kad į tai atkreips dėmesį miesto valdžia, atsakingi asmenys“, – problemas išdėstė D. Rusteikienė.

Keičiasi darbo pobūdis

 

Pedagogės sutaria, kad šiais laikais darželinukų noras sportuoti ir judėti nėra sumažėjęs, jų nereikia skatinti, jie netgi labiau aktyvūs. Tačiau keičiasi darbo su vaikais pobūdis, metodikos, pačių vaikų sveikata ir pajėgumai.

„Kasmet jie vis aktyvesni, reiklesni, neleidžia atsikvėpti, nes reikalauja nuolatinio dėmesio ir nori novatoriškų žaidimų, kuo įvairesnių sporto priemonių taikymo ir jų pačių inicijuotų veiklų. Todėl kūrybiškumas – vienas svarbiausių pedagogės įgūdžių. Darbas su darželinukais yra iššūkis kiekvieną dieną“, – tikino V. Gerasimovičienė.

 

„Kartais ateini pasiruošęs vienaip, vienas vaikas kažką pasiūlė ar iškilo idėja – užsiėmimai pavyksta kitokie, nei planavai, bet dar geresni. Tikslus pasiekti reikia, bet vaikai irgi iniciatyvūs, iš jų galima pasisemti idėjų. Seniau vaikui tik pradėjus bėgti veide atsirasdavo šypsena. Darželinukų kūno kultūros mokytojas gali jaustis žvaigžde, nes vaikai visada emocingi ir džiaugsmingai sutinka. Vaikai tikrai nori judėti, sportuoti, tik sveikatos prasme jie silpnesni, nei buvo anksčiau“, – pastebėjo N. Godliauskienė.

Sveiki įpročiai – ir vaikams, ir tėvams

 

Kaip pagerinti vaikų sveikatos situaciją? Mokslininkai rekomenduoja vaikams iki 4 metų fiziniam aktyvumui skirti bent 3 valandas per dieną. Tai svarbu ir dėl kasdienės, ir dėl galimos ilgalaikės naudos.

Pasak V. Gerasimovičienės, ikimokyklinio amžiaus vaikams ypač svarbu kuo daugiau judėti, nes šiuo amžiaus tarpsniu formuojasi fizinės raidos ir ugdymosi visą gyvenimą pagrindai.

„Ikimokyklinis ir priešmokyklinis amžius – palankiausias metas ugdytis vaikų vertybinėms nuostatoms kūno kultūros, sveikatos, olimpinėse ugdymo sklaidos srityse. Rytinės mankštos, kūno kultūros užsiėmimai, sporto šventės, judrios pramogos ir aktyvios veiklos lauke šio amžiaus vaikams teikia labai daug džiaugsmo, tenkina jų judėjimo poreikį“, – konstatavo specialistė.

 

Pedagogės sutartinai pabrėžia, kad vien tik darželis negali užtikrinti gerų įpročių susiformavimo – tai turėtų būti bendras tėvų ir ugdymo įstaigos tikslas.

„Įpročiai pirmiausia formuojami šeimose. Savo turimą ir sukauptą patirtį vaikai atsineša į darželį, rodo veiklose. Tėvų įsitraukimas – itin svarbus, nes jie pastebi, kaip juda jų vaikai ir dažnai būna maloniai nustebinti. Jie yra autoritetas savo vaikams, sportuodami kartu, parodo darželinukams tinkamą pavyzdį ir padrąsina mėgti kūno kultūrą ateityje“, – aiškino V. Gerasimovičienė.

 

„Pastebime, kad tėvai, kuriems rūpi vaikų sveikata, patys domisi, prašo informacijos ir aktyviai įsitraukia į veiklas. Tie, kurie galbūt patys nelabai mėgsta aktyviai leisti laisvalaikio, neskiepija to ir savo vaikams. Nuolat bandome įtraukti tėvus į įvairias veiklas su vaikais, šviečiame juos apie fizinio aktyvumo naudą“, – kalbėjo U. Avižienytė.

Aktyvūs pedagogai savo darbe neapsiriboja vaikų ugdymu – jie įtraukia ir platesnę vietos bendruomenę. „Pavyzdžiui, Alytuje kasmet turime tokį bėgimą, kuriame dalyvauja vis didesnis būrys tėvų, brolių, sesių. Noriu skleisti sportavimo idėją, įtraukti bendruomenės narius, dalyvauju visose akcijose. Noriu, kad ne tik gabiausieji galėtų prisiliesti prie sporto“, – sakė D. Rusteikienė.

 

Energijos pedagogams suteikia mažiausiųjų patirtas džiaugsmas sportuojant. „Mane į priekį veda meilė vaikams, sportui. Iš asmeninės patirties galiu pasakyti: jei myli savo darbą, vaikus, kūrybiškumas, mintys ateina pačios“, – tikino D. Rusteikienė.

Ką vienos geriausių kūno kultūros ugdytojų patartų pradedantiesiems? „Patarčiau nebijoti kreiptis pagalbos į kitus pedagogus, administraciją, neužsidaryti ir nespręsti iškilusių sunkumų vienam. Viskas ateina žingsnis po žingsnio, svarbu mokytis, tobulėti ir semtis patirties iš kitų specialistų, o svarbiausia – nebijoti suklysti. Geriausia žmogaus savybė yra gebėjimas mokytis iš savo klaidų“, – teigė U. Avižienytė.

 

Artimiausiais mėnesiais ikimokyklinio ugdymo pedagogės vėl susitiks ir susivienys dėl bendro tikslo – šimtai darželių nuo vasario mėnesio dalyvaus „Lietuvos mažųjų žaidynėse“.

 

LTOK inf.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.