Žiema – idealus laikas archeologiniams kasinėjimams

Edita Martinkėnienė
,
Kauno l.-d. „Vaikystė“ ikimokyklinio ugdymo mokytoja

Ilgesniam laikui įsiviešpatavus žiemiškiems orams, išblėsus didžiajam įkvėpimui ridenti sniego rutulius tvirtovėms, sniego seniams, vis storėjantis sniego sluoksnis masina vaikus tyrinėti, ieškoti, atrasti jame slypinčias paslaptis. Pats metas darbuotis archeologams!

 

Vaikus nepaprastai suintrigavo laiškas, parašytas paties Šalčio, nematomu raštu, ir atskleidžiantis paslaptį apie darželio kieme paslėptą lobį. Ši žinia kaip reikiant paspartino vaikų išsiruošimo į kiemą tempą, ir štai – mes kieme. Mažieji tyrinėtojai, ieškodami laiške aprašytos vietos, iki kelių paniro į pusnis. Šis momentas skirtas stiprinti vaiko gebėjimą orientuotis aplinkoje pagal išgirstus nurodymus, pagal apibūdinimą atpažinti aplinkos vaizdinius. Ach, vos neužmiršome paminėti svarbios detalės – kiekvieno jaunojo archeologo rankoje „tikras“ įrankis archeologiniams tyrinėjimams: plaktukas, kaltukas, grėbliukas ar šluotelė.

 

Paieškoms šiek tiek užtrukus, pagaliau, pirmasis emocingas šūksnis „Radau!“, atkreipęs visų draugų dėmesį, o apžiūrėję radinį – vaikai dar aktyviau susitelkė ieškoti. Džiugina tai, kad, siekdami tikslo, vaikai veikė darniai komandoje, natūraliai dalijosi teritorija, talkino vieni kitiems prireikus pagalbos kapstant giliai įstrigusį daiktą bei džiaugėsi ne tik savo, bet ir draugų rastais lobiais.

 

Dar viena užduotis? Smagumėlis! Pasitelkę archeologų įrankius, vaikai gavo išlaisvinti ledo luituose įšalusias radybas. Šio proceso metu mažieji archeologai išbandė skirtingų įrankių galimybes, atrasdami tinkamiausius tikslui pasiekti bei mokydamiesi saugiai juos valdyti, koordinuoti judesius, nesusižeisti ir šalia esančio draugo nesužeisti, na ir, žinoma, kalti būtent tokiu stiprumu, kad suskiltų tik radinį gaubiantis ledas ir būtų išsaugotas viduje slypintis lobis. Tad teko nušluoti sniegą, kalti plaktukais ir kaltukais.

 

Veikdami vaikai tyrinėjo radinius: gyvūnų figūrėles, monetas, papuošalus, išgirdo naujų žodžių, aptarė daiktų savybes bei samprotavo, iš kur visa tai atsirado. Lobiu pasidžiaugus, vienam iš vaikų kilo idėja – suskaldyti kieme užsilikusius, sukietėjusius sniego rutulius. Nė vieno abejingo šiam siūlymui nebuvo… Kiek emocijų vaikai išlaisvino energingai kapodami sniegą! Šią veiklą papildėme į rutulį įsprausdami rastus lobius ir vėl – tikslingas kapstymas, ieškojimai.

 

Vos tik sugrįžę į grupę, mažieji archeologai ėmėsi radinių inventorizacijos. Rimtas darbas, kurio metu vaikai stiprino matematinius, komunikavimo gebėjimus: skaičiavo radinius, rūšiavo pagal panašius požymius, kiekvieną daiktą žymėjo skaitmeniu, rašė daiktų pavadinimuose esančias raides ir dar kartą apibūdino radinių savybes.

 

Taigi, vaikai „pasimatavo“ archeologo profesiją, archeologiniai radiniai sugulė laikinojo muziejaus lentynose, vaikų rankose – pastangų įvertinimas – įteikti jaunųjų archeologų pažymėjimai, o jų sąmonėje – bręstanti vidinė motyvacija tyrinėti, atrasti, pažinti…

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.