STEAM projektas „Gyvenimui mokomės“

Albinas Kaluževičius
,
projekto koordinatorius

Gegužės 29 diena, pirmadienis, 8 val. ryto. Prieš pradedant STEAM projektą „Gyvenimui mokomės“, Kauno Žaliakalnio progimnazijos 4 kl. mokinės tėvelis manęs paklausė: „Kas tas STEAM?“ Trumpai atsakiau, kad tai gamtos mokslų, technologijų, inžinerijos, matematikos ir kūrybiškumo kompleksinis ugdymas. Tai metodas, leidžiantis įvairių gebėjimų mokiniams būti lygiaverčiais ir aktyviais projekto „Gyvenimui mokomės“ dalyviais.

 

O Daniela, praleidusi penkias dienas laikinai įkurtame STEAM centre kaimo turizmo sodyboje „Dzūkijos perlas“, kaip ir 49 jos bendramoksliai bei 17 VDU „Atžalyno“ progimnazijos pradinių klasių mokinių, apie kompleksinį ugdymą papasakos savais žodžiais. O papasakoti turės apie ką ir kartu su tėveliais galės pavartyti bei paskaityti Varėnos laikraštį „Merkio kraštas“.

 

Ir štai mes Kalniškės miške, kur vyko vienas didžiausių Lietuvos partizanų mūšių su reguliariąja sovietų kariuomene. Sustojame Šeštokų geležinkelio stotyje. Iš čia 1941 m. birželio 14-ąją buvo pradėta žmonių tremtis į Sibirą. Atkūrus Lietuvos nepriklausomybę Šeštokai tapo Lietuvos vartais į Europą. Ir edukacinę kelionę užbaigiame Aštriosios Kirsnos dvare. Saikingi, klasicistiškai griežti rūmų fasadai – simetriški, o pats dvaras 1997 m. įrašytas į Kultūros vertybių registrą. Akivaizdu, kad edukacinėse kelionėse vyksta tikras mokymas, o ne suvaidintas ugdymas, kad vaikai patiria sėkmę, kurią sunku patirti įprastoje pamokoje, o pasiekimai matuojami emocijomis, įspūdžiais, efektu ir sėkme.

 

Edukacinės kelionės metu vaikus skatinome prasmingai veikti per socialines ir emocines, pažinimo, pilietiškumo, kūrybiškumo, kultūrines bei komunikavimo kompetencijas, o jas tęsėme per įvairias, vertybines nuostatas ugdančias veiklas sodyboje „Dzūkijos perlas“.

 

Jau pirmą dieną, tik iškėlę stovyklos „Ne mokyklai, bet gyvenimui mokomės (Non schole, sed vitae discimus… lot.)“ vėliavą, sulaukėme svečių. Šeimininkės kepė „Dzūkiškas bandas“.

 

Dzūkiškos bandos kepamos duonkepėje krosnyje pagal tik Dzūkijos kraštui būdingą receptūrą. Bandos kepamos iš bulvių tarkės ant džiovintų kopūstų lapų. Valgomos su spirgučių ir grietinėlės mirkalu, šalia patiekiamas varškės „darycinis“.

 

Kitais rytais vyko pamokos nauju ir pažangiu STEAM metodu, kuris mokytojo (ir ne tik) darbą padaro prasmingą ir pasiekiamą kiekvienam.

 

Štai anglų kalbos mokytoja Genutė pravedė „Arbatos valandėlę“ (anglų k.). Arbatos virimas iš surinktų augalų (augalų, indų, virimo proceso įvardijimas angliškai). Stalo padengimas ir etiketas (indai, elgesys prie stalo: skirtumai ir panašumai Lietuvoje ir Anglijoje). Mandagus aptarnavimas ir arbatos ragavimas (vaidmenų žaidimas). Prisistatykime ir susipažinkime (bendravimas prie arbatos puodelio). Mokytoja Vilma pamokoje „Noriu pažinti augalus“ skatino mokinius domėtis gamta, ją tyrinėti ir pažinti bei ugdė supratimą, kad augalas – gyvas organizmas ir netinkamai su juo elgiantis, galima jam pakenkti. Mokytoja Elana socialinių įgūdžių pamokėlės metu kartu su mokiniais atliko komandinio darbo užduotį, kurios pagrindinis tikslas – ugdyti bendravimo ir bendradarbiavimo įgūdžius, suprasti vienam kitą ir išreikšti savo nuomonę, idėjas nenaudojant kalbos. Užsiėmimo metu mokiniai dirbo komandose, kuriose per 30 minučių turėjo nupiešti bendrą piešinį, nesitardami tarpusavyje. Komandos nariai, naudodami tik neverbalinius bendravimo būdus, nutarė bendrą piešinio temą ir visi kartu ją išpildė. Pabaigę piešinį, mokiniai pristatė darbus ir pasidalino savo mintimis bei jausmais apie darbą komandoje. Mokytoja Birutė kartu su mokiniais dalyvavo STEAM pamokoje „Lietuva brangi“. Pamokos tikslas ugdyti vaikų supratingumą ir pilietiškumą. Mokiniai susipažino su pagrindiniais Lietuvos Valstybės simboliais ir jų reikšme. Panaudodami gamtinę medžiagą (šakeles, kankorėžius, žoleles, gėles…) sukūrė Lietuvos valstybės simbolius.

 

STEAM projektą „Gyvenimui mokomės“ praturtino svečiai iš: Lietuvos kariuomenės, policijos, Krašto Apsaugos Savanorių pajėgų, ugniagesiai gelbėtojai (narai), sportininkė, olimpietė. Teminiame vakare „Pabūkime kartu“ dalyvavo J. Čiurlionytės meno mokyklos vaikų folkloro ansamblis „Avilys“ ir šio vakaro dar vieni svečiai (staigmena vaikams) – jų tėveliai. Pasitelkdami STEAM metodą drauge su svečiais kūrėme edukacines situacijas, mokėmės tyrinėti, kurti, bendrauti ir bendradarbiauti.

 

Kad projekto veiklos būtų įdomios ir prasmingos, kad mokiniai turėtų puikias gyvenimo ir ugdymosi sąlygas labai daug pastangų ir laiko skyrė mokytojai Miglė ir Albinas.

 

Birželio 2 diena, penktadienis. STEAM projektas „Gyvenimui mokomės“ uždaromas, nuleidžiama vėliava, dalijamės įspūdžiais, džiaugiamės gavę padėkas, Varėnos laikraštį „Merkio kraštas“ ir visa tai vežame į namus. Tariame nuoširdų ačiū Birutei Stepankevičienei, įrengusiai sodybą „Dzūkijos perlas“ su baseinu, lauko teniso kortais, sveikatingumo takais už nuoširdų (jau ketvirtą kartą) priėmimą ir, be abejo, nuostabioms virtuvės darbuotojoms.

 

Ir mokytojai iš Žaliakalnio progimnazijos bei iš VDU „Atžalyno“ progimnazijos, ir mokiniai įsitikino, kad „STEAM ugdymas yra vienas iš šiuolaikiškiausių ugdymo būdų, integruojantis gamtos mokslus, technologijų ir inžinerijos, menų ir matematikos dalykus, siejantis juos su mokiniams pažįstama aplinka, formuojantis kritinį mąstymą, gebėjimą spręsti problemas bei praktiškai pritaikyti pamokose įgyjamas žinias“.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.