Spalvotas muzikos ir kalbos garsų pasaulis

Daiva Kauklytė
,
Vilniaus l.-d. „Sadutė“ logopedė

Kartu su meninio ugdymo mokytoja Olga Augustinavičiene su priešmokyklinės grupės ugdytiniais kovo mėnesį vykdėme projektą „Spalvotas muzikos ir kalbos garsų pasaulis“. Kas paskatino mus bendradarbiauti? Muzikavimas daro didelę įtaką vaiko raidai, vertybių formavimui. Atlikta daugybė tyrimų įrodančių, kad muzikavimas, kokia bebūtų jo forma, lavina girdimąją atmintį, gerina kalbinius gebėjimus, abstraktųjį sąvokinį mąstymą, turtina žodyną, mąstymą, atmintį, judesių koordinaciją, žaidimų improvizaciją, skatina kūrybiškumą, originalumą, socialinę sąveiką. Ankstyvasis muzikinis lavinimas teigiamai veikia smegenų centrus, atsakingus už kalbinės raiškos vystymąsi. Muzikos dėka kalba darosi  sudėtingesnė. Per pojūčius gaunama informacija apdorojama, gaunami vaizdiniai, suformuluojamos sąvokos ir išreiškiamos žodžiais. Mūsų projektu siekėme padėti vaikams ugdyti kalbinius gebėjimus per aktyvią ir patyriminę veiklą, taikant ritminius, muzikos, kalbos ženklų, perkusijos elementus.

 

Vaikai, dalyvaudami projekto veiklose („Raidžių vardai – kalbos garsai“, „Aukšti/žemi muzikos garsai. Sunkios / lengvos. Rūgščios / saldžios raidės“, „Padažysiu lūpytes“, „Įkvėpk, iškvėpk, atsipalaiduok ir spalvotai kelionei pasiruošk“, „Pliaukšt delniukais, trept kojytėm, štai sukūrėm grupės ritmą“, „Labas tau, labas man. Labas muzikos, kalbos garsams“, „Koks čia garsas, ar girdi? Pabandyk atspėt, jei tu gali?“, „Aš ir tu, kuriam ritmą mes kartu“, „Spalvota dainelė“, „Muzikos instrumentai aplink mus“, ne tik praturtino savo žinias apie muzikos ir kalbos garsus, bet ir žaidė žaidimus, kurie žadino smalsumą, lavino mąstymo gebėjimus. Veiklų metu atsiskleidė vaikų kūrybingumas, motyvacija bendrauti ir bendradarbiauti, kartu ugdytis pažintinius, komunikacinius, socialinius, meninius gebėjimus.

 

Siekiant veiklos tęstinumo kituose ugdymosi kontekstuose, organizavome pažintines, edukacines išvykas į Vilniaus Katedros varpinę „Kam skambina varpai?“, kur vaikai turėjo galimybes praplėsti savo žinias apie varpinės įkūrimo istoriją, jos paskirtį, Katedros aikštę ir joje vykusius istorinius įvykius, patyrinėti istorines varpinės ir Katedros vaizdų rekonstrukcijas, apžiūrėti varpų ekspoziciją ir jais pagroti. Kartu su gide ir mokytojomis vaikai pasigamino suvenyrinius pakabukus. Taip pat lankėmės Lietuvos teatro, muzikos ir kino muziejuje „Muzika be ribų“, kur vaikai turėjo galimybę apžiūrėti, paklausyti, pagroti ekspozicijose esančiais muzikos instrumentais. Vaikai patys pasigamino instrumentus iš antrinių žaliavų, domėjosi Žemės planetos išsaugojimo klausimais.

 

Projekto metu kartu su vaikais paminėjome Pasaulinę Dauno sindromo dieną, sukūrėme ir atlikome spalvotą kojinių šokį. Minėjome Pasaulinę žemės dieną, kartu su vaikais dalyvavome kūrybinių darbų parodoje „Laimė mus lydi ir naktį, ir dieną – ji šviečia kaip saulė, myli kiekvieną“.

 

Rengiant bei vykdant projektą, stengėmės kurti įdomią, patyriminę, funkcionalią, vaikus aktyviai veikti skatinančią aplinką. Didelį dėmesį skyrėme priemonių parinkimui ir gaminimui. Aplinkos paruošimas ir tinkamas priemonių parinkimas padėjo motyvuoti vaikus, sukurti nuostabos momentus, paskatino aktyvų vaikų veikimą ir kiekvieno vaiko įsitraukimą į projektinę veiklą.

 

Projekto veiklos ir edukacines išvykos suteikė vaikams lygias galimybes būti pripažintiems, patirti sėkmę, nepaisant pažintinių, bendravimo ar emocijų sunkumų, kalbos ir kalbėjimo sutrikimų, kultūrinių skirtumų.

 

Muzika yra universali žmonijos kalba (Henris Vodsvertas Longfellas).

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.