Rašytojos Evelinos Daciūtės knygų skaitymas projekte „Kartu paskaitykim knygelę“

Gilija Gajauskienė
,
projekto iniciatorė, Kelmės „Kūlverstuko“ l.-d. logopedė ir specialioji pedagogė metodininkė

Nuolat skubančiame ir modernėjančiame pasaulyje knyga gali tapti puikia priemone, turtinančia vaikų kalbą, plečiančia žinias apie Lietuvos rašytojus, garsinančius mūsų kraštą užsienyje.

Evelinos Daciūtės kūrybą galima priskirti prie tų, kurios domina vaikus: poezija – žaisminga ir lengvai įsimenama, o tekstai knygelėse – prasmingi ir įdomūs. Patys garsiausi rašytojos kūriniai – „Laimė yra lapė“ ir „Drambliai ėjo į svečius“ – keliauja po pasaulį, yra išversti į kelias užsienio kalbas (anglų, kinų, rusų ir kt.).

 

Vaikų sudominimas patrauklia kūryba dar ankstyvajame amžiuje yra svarbus, nes skatina skaityti knygas ateityje, lavina ir turtina kalbą, puoselėja mūsų šalies kultūrą ir tautinę tapatybę.

Ikimokyklinio / priešmokyklinio amžiaus vaikai dar negeba išsamiai analizuoti kūryboje slypinčios informacijos, tačiau tai, kaip jie suvokia girdėtą tekstą, gali išreikšti piešiniu, iliustracija arba lipdiniu. Kūrybinis darbas ir yra pirmoji vaiko teksto suvokimo išraiška. Svarbiausia – atrinkti tinkamas knygas / tekstus, kurie skatintų vaikų kūrybiškumą ir vaizduotę bei formuotų įprotį domėtis knyga. Mokytojai, organizuodami smagų skaitymą, skatina vaikus skaityti visą gyvenimą.

Sausio 10–20 d. buvo įgyvendintas ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų tarptautinis projektas „Kartu paskaitykim knygelę“. Projekto tikslas – skatinti šalies ir užsienio lietuvių vaikų domėjimąsi lietuvių rašytojos Evelinos Daciūtės kūryba, ugdyti kūrybiškumo ir komunikavimo kompetencijas.

Skaityti rašytojos E. Daciūtės knygas buvo kviečiami šalies bei užsienio lietuvių ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikai bei jų mokytojai. Projekte pareiškė norą dalyvauti daugiau nei 600 mokytojų, dirbančių ne tik su ikimokyklinio ar priešmokyklinio amžiaus ugdytiniais, bet ir su ankstyvojo amžiaus bei specialiųjų ugdymosi poreikių turinčiais vaikais. Į projektą įsitraukė kelių miestų bibliotekos.

 

Tam, kad vaikams skirtų knygų skaitymas būtų įdomus, projekte dalyvaujantys mokytojai ieškojo žaismingų ir patrauklių autorės Evelinos Daciūtės knygų skaitymo būdų ir gerąja darbo patirtimi dalijosi uždaroje grupėje „Kartu paskaitykim knygelę“ socialiniame tinkle „Facebook“. Grupėje mokytojos pateikė daugiau nei 400 veiklų, kuriose atsispindėjo įvairūs būdai, kaip neįprastai ir įdomiai galima skaityti tikslingai pasirinktas knygas arba eilėraščius.

 

Vieni knygų skaityti keliavo į biblioteką. Kai kur pačios bibliotekininkės atvyko į svečius. Buvo vykstančių į knygyną įsigyti knygos. Tretiems pakako grupės aplinkos, kur buvo organizuojamos kūrybinės dirbtuvėlės: kas kepė bandeles, kas lipdė riestainius ar net lapes iš plastilino ir tešlos. Vaikams sudominti kurtas šešėlių teatras, vykdytos STEAM elementų turinčios veiklos. Kilusias mintis iš girdėto teksto vaikai įprasmino kūrybiniais darbais: sukūrė daug piešinių (ne tik individualių, bet ir grupinių plakatų), lankstė arba lipdė knygų personažus. Nustebino ir organizuotos oranžinės dienos grupėse, į kurias vaikai susirinko laimės spalvos – oranžiniais – drabužiais. Prasmingam knygų skaitymui naudotos informacinės technologijos. Vyko pažinimo kompetencijos ugdymas, plečiant vaikų žinias apie knygose minimus gyvūnus – lapes ir dramblius. Vaikai tyrinėjo, kaip atrodo lapių pėdsakai, plėtė žinias apie dramblius ir jų gyvenimo būdą, mokėsi skaičiuoti didėjimo ir mažėjimo tvarka…

 

Skaitant knygas vaikams buvo sudarytos sąlygos mąstyti, kurti ir, žinoma, žaisti. Projekte dalyvaujančios mokytojos ir logopedės skatino vaikų kalbėjimą, rašytinę kalbą, turtino ir tikslino žodyną per girdėtų sąvokų (aukštyn–žemyn, pirmyn–atgal, dosnumas…) aptarimą. Daugumai vaikų teko pasvarstyti ir atsakyti į klausimą, kas jiems yra laimė (skaitant knygą „Laimė yra lapė“). Kiti ieškojo būdų, kaip padėti drambliams sėkmingai nukeliauti į svečius, mokėsi skaičiuoti, spręsti gyvenimiškas problemas (skaitant knygą „Drambliai ėjo į svečius“). Kiti svarstė, kaip atrodo ir kur galima rasti Šmikį Bilbą (skaitant knygą „Kas pažįsta Šmikų Bilbą?“). Tie, kas pasirinko žaismingai skaityti „Meškių istorijas“, sužinojo, kad meškiai išgyvena įvairius jausmus, kaip ir vaikai. Jie yra smalsūs, kylančius klausimus aptaria su suaugusiaisiais. Knygose aprašytos istorijos padėjo vaikams sužinoti, ką įgyji dalydamasis, ko moko draugystė.

 

Per veiklas, kurios buvo organizuojamos pagal knygą „Diena, kai nieko nenutiko“, vaikai sužinojo, kad kiekviena diena dovanoja savo įvykius, tik reikia mokėti juos pastebėti. Veiklos pagal eilėraščių rinkinį „Paslapčiausia paslaptis“ buvo ne mažiau įdomios ir net labai spalvingos. Vaikai, skaitydami poeziją, įsivaizdavo ir iliustravo spalvotą begemotą, kūrė Kažkuriukus ir miestelį, kuriame jie gyvena…

 

Žaismingą knygų skaitymo veiklų įvairovę stebėjo ir pati rašytoja Evelina Daciūtė bei knygų iliustratorės: Aušra Kiudulaitė (knygos „Laimė yra lapė“) ir Agnė Nananai (knygos „Paslapčiausia paslaptis“). Rašytoja organizavo kelis žaidimus, per kuriuos dvylikos ugdymo įstaigų atstovai turės galimybę susitikti su skaitytų knygų autore. Tiek rašytoja, tiek iliustratorės aktyviai komentavo veiklų akimirkas ir vaikų kūrinėlius. Jų parodytas dėmesys mums, projekto dalyviams, yra labai svarbus.

 

Projekto partneris – Kelmės rajono savivaldybės Žemaitės viešoji biblioteka – sukūrė animaciją pagal E. Daciūtės eilėraštį „Kažkur“ (pažiūrėti galima čia) ir projekto veiklų pristatymą (pažiūrėti galima čia).

Intensyvus projekto vykdymo laikas baigėsi. Mokytojos, organizavusios knygų skaitymą vaikams, teigia, kad projektas buvo prasmingas, naudingas, o dalyvauti jame buvo labai įdomu. Jo metu į knygų skaitymą pažvelgta kitaip – per žaidimų ir kūrybiškumo prizmę, kas vaikams yra patrauklu ir priimtina. Projekte dalyvavusios mokytojos sutinka, kad tinkamai parinkta knyga ugdymą gali paversti smagiu procesu, skatinančiu domėtis raidėmis, skaitymu, rašymu, mokančiu skaičiuoti, raginančiu mąstyti, kurti ir džiaugtis tuo, ką veikiame.

 

Projekto organizatorius – Kelmės „Kūlverstuko“ lopšelis-darželis, partneriai – Kelmės rajono savivaldybės Žemaitės viešoji biblioteka, Kelmės švietimo pagalbos tarnyba, Kelmės rajono savivaldybės administracijos Švietimo, kultūros ir sporto skyrius.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.