Projekto „Velykų kiškis“ įgyvendinimas Lietuvos švietimo įstaigose

Teresė Šliavienė
,
Jonavos vaikų l.-d. „Žilvitis“ ikimokyklinio ugdymo mokytoja metodininkė 

Velykos – gamtos atbudimo, pavasario džiaugsmo ir linksmybių šventė, mūsų namus pripildanti pavasarinės nuotaikos ir plačių šypsenų. Velykų kiškis – dailus ir žaismingas pavasarinės šventės akcentas, jis, panašiai kaip ir kiaušinis, yra gyvybės ir vaisingumo simbolis. Mūsų tautosakoje Velykų kiškis taip pat dažnai siejamas su dovanomis, lauktuvėmis – vaikų taip laukiamu „kiškio pyragu“.

 

Savo įstaigoje, Jonavos vaikų lopšelyje-darželyje „Žilvitis“, daug dėmesio skiriame etninių vertybių išsaugojimui ir puoselėjimui, tad nuolatos siekiame ugdyti tautinę savimonę, pagarbą savo tautos praeičiai, tradicijų puoselėjimą, skatinti vaikų kūrybiškumą, saviraišką.

 

Pavasariui įsibėgėjant, aplink tvyrančią džiugią nuotaiką norisi perkelti ir į namus, į darželį, pasipuošti artėjančioms šventėms, geriau pažinti tautinį ir etninį paveldą, tautos, krašto tradicijas. Tam ir buvo skirtas projektas ,,Velykų kiškis“, kurio metu jame dalyvaujantys mokytojai įstaigose kūrybiškai organizavo edukacines – kūrybines veiklas, kūrė džiugią šventinę nuotaiką, puošėsi erdves artėjančioms šventėms. Buvo vykdoma edukacinė veikla vaikams, kurios metu mažieji sužinojo, kodėl Velykos – viena svarbiausių švenčių. Kuo ji ypatinga? Iš kur kilęs žodis Velykos? Kas simbolizuoja šią šventę? Kas būdinga dar nuo senovės gajiems lietuviškiems Velykų papročiams? Ugdytiniai buvo supažindinami su lietuvių etnografinės tautodailės kūriniais (mezginiais, karpiniais, nėriniais, lankstiniais, piešiniais, aplikacijomis ir kt.), kad galėtų pasirinkti priimtiniausią kūrybos būdą. Dalyvių (vaikų, jų šeimų, bendruomenės narių, mokytojų ) sukurtais Velykų kiškiais buvo puošiami įstaigų ar grupių stendai, sienos, baldai, langai, palangės, salės, kiemo ir kitos erdvės. Kūrybinės-edukacinės veiklos rezultatai (aplinkos puošybos elementai, akcentai) įamžinti nuotraukose. Buvo pateiktas įvykdyto kūrybinio projekto rezultatas – viena individualaus, komandinio darbo nuotrauka (arba koliažas). Džiugu, kad šis projektas koleges taip sudomino. Prie mūsų organizuojamo projekto prisijungė 158 ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigos iš visos Lietuvos: 104 lopšeliai-darželiai, 7 darželiai-mokyklos, 8 pagrindinės mokyklos ir tiek pat mokyklų-daugiafunkcių centrų, 4 progimnazijos, 19 gimnazijų, Lietuvos kurčiųjų ir neprigirdinčiųjų centras.

 

 

Iš viso projekte dalyvavo 366 pedagogai, 24 mokytojų padėjėjos, 4-ių ugdytinių šeimų nariai ir ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikai.

 

Iš pateiktų kūrybinės-edukacinės veiklos rezultatų nuotraukų matyti, kad buvo naudojamos įvairios kūrybinių darbų atlikimo technikos ir būdai: vėlimo, rišimo, pynimo, nėrimo, sukurti įvairūs darbeliai iš buitinių atliekų, iš popieriaus, iš gamtinės medžiagos, iš kartono, iš plunksnų, taip pat buvo pateikti įvairiomis technikomis atlikti piešiniai, karpiniai, aplikacijos darbai ir darbeliai atlikti koliažo technika ir netgi sukurtas iš sniego. Buvo atlikta daugybė kolektyvinių ir autorinių darbų, taip pat vaikų darbelių atliktų drauge su šeimos nariais.

 

Džiugu, kad šis projektas padėjo planuojant ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo(si) turinį, paskatino etnokultūrinę veiklą integruoti į ugdymo procesą, įtraukiant šeimos, bendruomenės narius, padėjo vaikams, jų šeimoms geriau pažinti tautos, krašto tradicijas.

 

Ugdymo įstaigose mokytojai, per aktyvią edukacinę veiklą, žadino norą ugdytiniams atrasti ir pažinti protėvių kalendorines šventes, domėtis senolių tradicijomis, vertybėmis ir papročiais, ugdė vaikų  meninius įgūdžius, skatino kūrybiškumą, plėtojo meninės raiškos galimybes, stengėsi išsaugoti savo krašto tradicijas į kasdieninę veiklą integruodami etninio paveldo turtus. Nuoširdus ačiū visiems projekto dalyviams.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.