Projektas „Skleidžiasi gėlių žiedeliai: pirmosios pavasario gėlės miške ir gėlyne“

Regina Jokimčienė, Genė Navickienė
,
Kauno l.-d. „Girstutis“ „Tulpytės“ grupės mokytojos

Šiais mokslo metais Kauno lopšelyje-darželyje „Girstutis“ prioritetą skyrėme vaikų patirtinės veiklos plėtojimui per projektinę veiklą. Siekiant įgyvendinti šį įstaigos prioritetą, metų eigoje įstaigoje palaipsniui įgyvendiname 10 grupių projektų, orientuotų į vaikų patirtinę veiklą, STEAM metodo elementų taikymą, tikslingą įstaigos vidaus ir lauko aplinkų ir už įstaigos ribų esančių aplinkų išnaudojimą vaikų ugdymui.

 

Vienas iš tokių projektų buvo įgyvendintas priešmokyklinėje „Tulpytės“ grupėje. Grupės ugdytiniai kartu su mokytojomis, priešmokyklinio ugdymo mokytojo padėjėja ir tėveliais įgyvendino projektą „Skleidžiasi gėlių žiedeliai: pirmosios pavasario gėlės miške ir gėlyne“. Projektas vyko 2023 m. balandžio–gegužės mėnesiais.

 

Projekto tikslas: susipažinti su pirmosiomis pavasario gėlėmis, išmokti atpažinti ir įvardinti augalų dalis, gėlių augimo ir auginimo ypatumus, aptariant augimui reikalingas gamtines sąlygas (saulę, vandenį, dirvožemį).

 

Projektas prasidėjo intriga-siurprizu. Ryte atėję į grupę ugdytiniai rado dėžę, su laišku ir 4 vazonėliais pavasarinių gėlių. Paslaptinga siunta sužadino ugdytinių smalsumą, dėl to nieko nelaukęs ugdytinis Rapolas garsiai, raiškiai ir vaizdžiai visai grupei perskaitė netikėtą žinutę:

Sveiki, „Tulpytės“ grupės vaikai,

Aš esu pavasario sesuo Gėlenė. Man labai patinka, kai žemė-pievos, miškai, laukai, darželio lysvelės pasipuošia žiedais. Mane tai labai džiugina. Visur daug spalvų, kvapų. Manau ir jums tai patinka? Todėl aš nusprendžiau prižadinti pavasarines gėlytes, kad jos mus kuo greičiau džiugintų. Tikiuosi jums patiks susipažinti, auginti, tyrinėti, fotografuoti pavasario gėles.

 

Viso projekto metu pavasario sesuo Gėlenė ugdytiniams palikdavo instrukcijas su užduotimis,  kurias atlikdami ugdytiniai kaupė žinias apie pavasario gėles ir augaliją.

Užduočių būta įvairiausių:

  • sužinoti, kaip vadinasi vazonėlyje pasodintos gėlės.
  • Iš netradicinių medžiagų sukonstruoti „Gėlę“, taip susipažįstant su augalo dalimis.
  • Atlikti bandymus ir eksperimentus su gėlėmis, taip per patirtis sužinant, kad gėlės geria vandenį.
  • Pasėti ir auginti augalus, kas leido sužinoti, kad augalui reikia žemės, vandens, šilumos. Projekto metu su ugdytiniais grupėje sėjome tagetes (gvazdikėlius), pipirines, cukinijas, moliūgus, agurkus, svogūnus.
  • Lauko aplinkoje kurti gėlių paveikslus.
  • Panaudojant netradicines medžiagas (pjuvenas, kojines) gaminti Oliziukus.
  • Iš popieriaus konstruoti ir kurti gėlių kompozicijas.
  • Kartu su tėveliais apsilankyti miške (pievoje) ir fotoaparatu įamžinti pavasarinės gėles. Vėliau surinktos fotografijos pristatytos grupės draugams.
  • Įgalinant skonio pojūtį iš vaisių ir daržovių kurti gastronominį paveikslą „Gėlės žiedas lėkštėje“.

 

Paskutinis projekto etapas – išvyka į Kauno VDU Botanikos sodo šventę „Augalų žavadienis“. Šios šventės metu ugdytiniai turėjo galimybę stebėti, gėrėtis ir pažinti ne tik pavasarines gėles, bet ir nematytus augalus.

 

Projekto metu ugdytiniai spontaniškai ir tikslingai atlikdami užduotis ir tyrinėdami augalijos pasaulį susipažino su pavasario gėlėmis augančiomis miškuose, laukuose ir gėlynuose. Gebėjo pažinti bei įvardinti 10 ir daugiau pavasarinių gėlių. Išmoko atpažinti ir įvardinti augalo dalis (ypač dailės kūriniuose, kuriuose ugdytiniai pradėjo tiksliau ir tikroviškiausi vaizduoti gėles: žiedą, stiebą, lapus ir net šaknis). Projekto metu ugdytiniai daug eksperimentavo, tyrinėjo, dirbo individualiai ir grupelėse, dalinosi įspūdžiais ir patirtimis su mokytojomis ir grupės draugais. Viso projekto metu ugdytiniai išlaikė susidomėjimą ir noriai bei aktyviai tyrinėjo gėlių bei augalijos pasaulį. Tėvai, taip pat, sėkmingai prisidėjo prie projekto įgyvendinimo. Vyko darnus vaikų ir tėvų bei mokytojų bendradarbiavimas.

 

Ugdytinių mintys apie projektą:

SILVIJA. Sužinojau, kokios yra gėlės dalys ir kaip galima sukonstruoti gėlę. Darėme iš šluotos didelę gėlę.

AURĖJA. Visos gėlės turi šaknis, skirtingus pavadinimus. Gėlės dar turi kotą. Sužinojau, kad reikia dėti žemę ir pastatyti ant lango, kad būtų šilta.

LIUCIJA. Man patiko daryti gėlę kartu su draugais. Patiko pamatyti tikras gėles – kroką, našlaitę, hiacintą.

VAIVA. Sužinojau visokių gėlių pavadinimus. Gėlės yra skirtingų spalvų, skirtingų dydžių – didesnės, mažesnės. Patiko iš šluotos daryti gėlę ir savo mažą gėlę.

LIEPA. Kokias dalis turi gėlė – šaknis, stiebą, lapus, žiedą. Kaip pasidaryti gėlytę iš popieriaus. Sužinojau, kokie yra gėlių pavadinimai scylė, krokas, hiacintas, našlaitė. Dar dėjome žemę į vazoną, palaistėme, pabėrėme sėklų, pastatėme ant palangės. Lauksiu savo gėlyčių.

MOTIEJUS. Sužinojau, kad yra įvairių gėlių, skirtingų spalvų, daug įvairių pavadinimų – tulpė, pienė, rūta, našlaitė, krokas.

ELIJUS. Sužinojau, kad našlaitės žiedas atrodo, kaip širdelės formos, kad jos skiriasi spalvomis. Snieguolės – pirmos išlenda iš sniego. Kad visos gėlės turi šaknis, lapukus, dar turi, kaip ten tas – stiebą ir žiedą.

TIMAS. Aš niekada tai nedariau, laukiu, kada užaugs mano cukinija.

RAPOLAS. Aš pasisodinau su Motiejumi moliūgus, o auklėtojos agurkus.

Vaikų mintys apie STEAM veiklą „Gėlės žiedas lėkštėje“:

KAMILĖ. Patiko pjaustyti daržoves, daryti gėles.

VANESA. Patiko pjaustyti vaisius, gaminti gėlytes, jas valgyti, plauti vaisius.

LIUCIJA. Patiko pjaustyti, gaminti, valgyti, plauti. Pajutau įvairių skonių – rūgščių, saldžių.

RAPOLAS. Patiko pjaustyti obuolius, plauti, gėles dėlioti, buvo gražu. Patiko valgyti – saldus buvo bananas, kriaušė, o kivis – rūgštus.

MOTIEJUS. Patiko pjaustyti obuolius, nors buvo sunkoka. Patiko plauti vaisius, ragauti daržoves ir vaisius, pajusti jų skonį.

LIEPA. Smagu buvo ragauti, paragauti įvairių skonių, plauti uogas, pjaustyti, dėlioti gėlytes, buvo spalvota lėkštė. Labai gražios gėlytės.

ELIJUS. Patiko rūšiuoti daržoves ir vaisius, plauti, skaičiuoti, kiek kokių daržovių ar uogų tavo lėkštėje, ir dar ragauti.

 

Vaikų mintys apie ugdymo procese taikytą STEAM metodą, leidusį ugdytiniams atskleisti kūrybiškumą bei saviraišką, išreiškiant savo idėjas ir sumanymus, naudojant natūralias medžiagas ar antrines žaliavas, bei kuriant Oliziuką:

LIUCIJA. Dėjau sėklas, pjuvenas į vidų. Labai patiko gaminti Oliziuką. Pirmą kartą pati gaminau. Jos vardas – Elė.

LIEPA. Labai patiko daryti Oliziuką. Dėjau į kojinę pjuvenas. Pjuvenos iš medžio pagamintos. Klijuoti akytes, rišti kaspinus. Vardas-Ugnė.

SILVIJA. Labai patiko rišti kasytes, dėti pjuvenas, rišti kaspinėlius, akytes klijuoti, dėti sėklas. Vardas-Ema.

RAPOLAS. Patiko dėti pjuvenas, jas suspausti, padaryti rutulius storulius.

LUKAS. Patiko daryti Oliziuką, kimšti pjuvenas, sėti sėklas. Pjuvenas turėjau, čiupinėjau pirmą kartą.

MOTIEJUS. Užaugs žolytė. Dėjau sėklų. Patiko, kad daug visko sužinojau, kaip galima pasigaminti Oliziuką.

BARBORA. Aš jaučiausi gerai. Aš išmokau daryti Oliziukus. Gaminau iš pjuvenų, pėdkelnių, papuošaliukų, sėklyčių. Vardas – Dovilė.

 

Projekto metu lavėjo ugdytinių gamtamokslinio, meninio ugdymo sričių gebėjimai. Viso projekto metu vaikai turėjo galimybę tikslingai tyrinėti, atpažinti augalus. Ieškoti atsakymų į klausimus susijusius su augalų išvaizda, augimo ypatumais. Atlikti gamtamokslinius tyrimus, susijusius su augalų išvaizda, augimu. Sekti, koreguoti tyrimų eigą, fiksuoti tyrimų metų gautus rezultatus, daryti išvadas. Savais žodžiais, piešiniais, vaizdinėmis priemonėmis, simboliais, apibendrinti gautą informaciją.

 

Projekto metu įgyvendintos veiklų idėjos taip pat padėjo sustiprinti ugdytinių kalbinio ugdymo srities gebėjimus. Šios srities gebėjimų stiprinimas buvo vienas iš grupės metinių prioritetų.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.