Nuo krikščionybės lopšio iki Holokausto siaubo

Skirmantė Petraitienė
,
Radviliškio Lizdeikos g-jos direktoriaus pavaduotoja ugdymui

Visi puikiai žinome, kur prašvito krikščionybės aušra, koks sunkus ir išminties kupinas kelias atvedė žmoniją į XX a. civilizaciją, kuri, kaip visi tikėjomės, esanti brandi visuomenė. Tačiau krikščionybė, Biblija, Tora, kitų religijų traktatai nesubrandino sąmoningos, tolerantiškos ir empatiškos pasaulio bendruomenės. XX a. siaubas: nacistiniai ir stalininiai tautų naikinimo žygiai suardė žmoniją, įskiepydami ksenofobiją, stereotipus ir ribotumą.

XXI a. dar vis primena, kad žmonijos suvokimui trūksta žinių, kritinio mąstymo ir sprendimų, kurie stiprintų empatiją, toleranciją ir supratingumą. Šių dienų katastrofos Ukrainoje, Sirijoje, Irake, kitose Azijos, Afrikos ir Pietų Amerikos valstybėse skatina aktyviai veikti: bendradarbiauti, mokytis ir mokyti, bendrauti įvairiose socialinėse ir kultūrinėse aplinkose.

 

Puiki Tarptautinės komisijos nacių ir sovietinio okupacinių režimų nusikaltimams Lietuvoje įvertinti iniciatyva, sulaukusi Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos moralinės paramos, ir sėkmingas bendradarbiavimas su Jad Vašem (Izraelio memorialas holokausto aukoms atminti, įkurtas 1953 m.) institutu suteikė galimybę 24 Lietuvos pedagogams, tarp jų ir trims Radviliškio Lizdeikos gimnazijos mokytojoms – Anai Savickienei ir Vaidai Jankūnienei, kurios moko istorijos, ir direktoriaus pavaduotojai ugdymui, anglų k. mokytojai Skirmantei Petraitienei, dalyvauti stažuotėje Jad Vašem institute Izraelyje ir pagilinti žinias apie žydų kultūrinį paveldą, Holokausto katastrofą ir tautos išgyvenimus. Šios žinios ir patirtys – neįkainojama investicija į ugdymą, pamokų turinio praturtinimą. Lietuvos pedagogų delegacijoje dalyvavo istorijos, literatūros, menų mokytojai ir mokyklų vadovai.

 

Jad Vašem instituto ir Tarptautinės komisijos nacių ir sovietinio okupacinių režimų nusikaltimams Lietuvoje įvertinti sekretoriato pavaduotojos, švietimo projektų koordinatorės Ingridos Vilkienės parengta stažuotės programa pagilino ne tik žydų kultūrinio paveldo ir Holokausto išgyvenimo žinias, bet ir papildė bendras krikščionybės atsiradimo, pasaulio suvokimo istorijos detales. Stažuotės dalyviai išklausė paskaitų ciklą apie žydų tikėjimą ir tautos stiprybę istorinių įvykių kontekste, Teodoro Herclio idėjas ir sionistinį judėjimą, tautos išgyvenimus Holokausto košmare ir sukurtus nuostabius literatūrinius ir meno šedevrus. Toks paskaitų ciklas – labai vertinga medžiaga ugdymo turiniui praturtinti. Keletą sesijų buvo skirta ir dėstymo metodikai, kaip integruoti Holokausto temą į mokyklų ugdymo programas. Dalyviai apdovanoti metodine literatūra ir knygomis, kurios bus puiki medžiaga ugdymo turiniui praturtinti. Jad Vašem dėstytojai pasidalijo patirtimi ir faktais apie Izraelio švietimo sistemą, jos privalumus ir trūkumus bei su kokiomis problemomis susiduria Izraelio mokyklos. Įdomu, nors ir skirtingas kultūrinis paveldas, bet ugdymo problemos išlieka panašios kaip ir Lietuvoje.

 

Dalyviai aplankė ir Jeruzalę, susipažino, kokia ji yra dabar ir kokia buvo įvairiais istorijos laikotarpiais, taip pat apžiūrėjo UNESCO kultūros paveldui priklausiančią Masadą, kur jau I a. žydų tauta parodė savo stiprybę, nepasiduodama Romos užkariautojams. Sunkiai emociškai pakeliamos ekskursijos po Jad Vašem memorialo ekspozicijas: muziejus su vardų kūgiu, meno galerija, memorialas žuvusiems vaikams, ypač stipriai paveikiantis kiekvieno emocijas, kai tamsoje žybsint daugybei švieselių girdisi tariami vaikų vardai, pavardės, nurodomas ir jų amžius. Įspūdingai atrodo milžiniški gelsvi stačiakampiai akmenys, kuriuose įamžintos gyvenusių žydų bendruomenių vietovės. Galima buvo rasti beveik visus Lietuvos miestus ir miestelius. Memoriale yra ir Pasaulio teisuolių parkelis, kuriame sodinami medžiai, skirti pagerbti kiekvienam ne žydų tautos piliečiui, gelbėjusiam žydus Holokausto metu. Keletas paskaitų buvo skirta atskirai menui, kuris galėtų būti integruojamas į ugdymo turinį: tai literatūros skaitymai, muzika ir tapyba, filmai, pristatantys įvykius ir patirtus žmonių išgyvenimus.

 

Organizatoriai skyrė laiko ir diskusijoms apie tai, kaip keičiasi požiūris į Holokausto nagrinėjamas temas, kaip mokoma ir integruojama ši tema į Lietuvos mokyklų ugdymo turinį. Iškėlėme klausimą, ar dar susiduriame su antisemitizmo protrūkiais savo bendruomenėse ir kaip galima šių ksenofobiškų protrūkių išvengti. Malonu buvo prieiti išvadas, kad Lietuvoje, o ypač tarp jaunimo, tai nebėra problema. Situacija labai pasikeitusi, palyginti su praėjusiu šimtmečiu, ir akivaizdu, kad ugdymo turinio ir švietimo bendruomenių sprendimai, neformalaus ugdymo iniciatyvos, projektai, pedagogų švietimas, dalyvavimas stažuotėse keičia visuomenės stereotipus ir formuoja vertybes, kurias nuolat reikia stiprinti.

 

Stažuotės metu dalyvaujant veiklose užsimezgė ryšiai, pasidalijome savo vykdomomis veiklomis, kilo naujų bendradarbiavimo idėjų, pritaikant stažuotėje įgytas žinias. Seminaras Jad Vašem, Jeruzalėje įkvėpė veikti dar aktyviau puoselėjant toleranciją, ugdant sąmoningumą ir kritinį mąstymą, išgyvendinant ksenofobijos apraiškas ir formuojant atsakingą XXI a. pilietį ne tik savo bendruomenėje, bet ir pasaulyje.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.