Neformalusis suaugusiųjų švietimas ir tęstinis mokymasis Vilkaviškio rajone

Gintarė Gudeliauskė, Laura Kavaliauskienė
,
neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi Vilkaviškio r. koordinatorės

Remdamiesi Pasaulio ekonomikos forumu (2016) dr. Romas Prakapas ir dr. Violeta Jegelevičienė įvardija įgūdžius, būtinus XXI a. visuomenei: pamatiniai raštingumo įgūdžiai (raštingumas, skaičiavimas, mokslinis raštingumas, informacinių technologijų raštingumas, finansinis raštingumas, kultūrinis ir pilietinis raštingumas), jie yra reikalingi kasdieniams veiksmams atlikti; kompetencijos, būtinos įveikiant kompleksinius šių dienų iššūkius, tokius kaip kritinis mąstymas / problemų sprendimas, kūrybiškumas, bendravimas, bendradarbiavimas; asmeninės savybės, leidžiančios reaguoti į aplinkos sąlygų kaitą. Šiomis savybėmis įvardijamas smalsumas, iniciatyvumas, atkaklumas, prisitaikomumas, lyderystė, socialinis ir kultūrinis sąmoningumas.

 

Analizuodami šiuos XXI a. visuomenei būtinus įgūdžius ir Vilkaviškio r. savivaldybės 2018 m. spalį atliktos apklausos duomenis dėl suaugusiųjų mokymosi poreikio nustatymo, matome, kad Vilkaviškio r. neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi darbo grupė pasirinko reikiamus orientyrus. Rajono suaugusieji įvardijo, kad norėtų tobulintis šiomis temomis: psichologinių problemų sprendimas (žinių gilinimas apie streso valdymą, pasitikėjimo savimi stiprinimas, veiksmingas bendradarbiavimas, savęs pažinimas, konfliktų valdymas); žinių gilinimas apie sveikatą ir sveiką gyvenimo būdą; užsienio kalbų mokymasis (anglų k.); teisinės žinios, reikalingos kasdieniame gyvenime (vartotojų teisės, turtiniai klausimai, įstatymai); kompiuterinis skaitmeninis raštingumas (dokumentų rengimas, informacijos paieška); augalininkystė, kvalifikacijos tobulinimosi kursai, reikalingi profesinei veiklai; amatai – siuvimas. Siekiant atspindėti įvardytą poreikį, buvo iškelti kontekstualūs tikslai, juos pagrindžiantys uždaviniai ir pokyčio siekio koduotę turinčios priemonės. Suplanuoti streso valdymo mokymai, teisinės konsultacijos, praktiniai reabilitaciniai užsiėmimai, siuvimo pagrindų modulis, (ne)kilnojamosios parodos, edukacinės programos, saviraiškos praktikumai ir kt.

 

Už Vilkaviškio rajono savivaldybės neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi 2019–2021 m. veiksmų plano įgyvendinimą atsakomybę prisiėmusių įstaigų yra 12. Naujai (2019 m.) prie neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi plėtotės rajone procesų prisijungė Vilkaviškio r. savivaldybės administracijos Juridinis skyrius, Marijampolės profesinio rengimo centro Vilkaviškio skyrius, Vilkaviškio r. Suvalkijos (Sūduvos) kultūros centras-muziejus, Jono Basanavičiaus gimtinė, Vilkaviškio socialinės pagalbos centro Neįgalaus jaunimo dienos užimtumo padalinys, Vilkaviškio r. Giedrių jaunimo ir suaugusiųjų mokykla.

Dar kartą norime pabrėžti veiksmų plane įvardytą teiginį, kad „įstaigų konsolidacija padės kurti sinergiją, atspindinčią „Lietuva 2030“ esmines pokyčių iniciatyvas: plėtoti aukštos kultūros paslaugas, skatinti įvairių sričių partnerystę, orientuotis į kūrybiškumo, pilietiškumo ir lyderystės ugdymą, ugdyti sveiką gyvenseną, kurti gyvybingą informacinę viešąją erdvę, ugdyti visuomenės ekologinę savimonę, pagerinti PIAAC įvardytus pagrindinius suaugusiųjų gebėjimus“.

 

Vilkaviškio rajono savivaldybės neformaliojo suaugusiųjų švietimo ir tęstinio mokymosi 2019–2021 m. veiksmų planą galite rasti čia.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.