Namų darbai – vienas iš svarbių „Mąstymo mokyklos“ metodikos elementų

Ilona Orentienė
,
Vilniaus l.-d. „Žemyna“ mokytoja
Lina Medeišienė
,
Vilniaus l.-d. „Žemyna“ mokytoja ekspertė

Darželyje „Žemyna“ jau keletą metų vaikai ugdomi pagal „Mąstymo mokyklos“ metodikos programą, kurios neatsiejama dalis yra namų darbai. Dalinamės patirtimi apie namų darbų naudą vaikams, tėvams bei mums, pedagogams.

 

Labai svarbi namų darbų paskirtis yra galimybė vaikui praleisti laiką su tėvais ties bendru darbu, gauti individualų dėmesį, pasikalbėti rūpimais klausimais, pasitarti. Vaikas pajunta, kad tėvams labai vertinga ir svarbi jo veikla, pastangos ir dėl to dar labiau stengiasi teik namuose, tiek ir grupėje ugdomosios veiklos metu. Atlikdamas užduotį namuose, ramioje aplinkoje, kai dėmesys neblaškomas pašalinių dirgiklių, vaikas labiau susikaupia, prisimena, ką sužinojo darželyje ir tėvų padedamas įtvirtina bei pagilina žinias. Turėdamas daug laiko, darbą atlieka kruopščiai, išradingai. Be to, namuose pasižiūri daugiau vaizdo medžiagos ir su naujomis idėjomis grįžta į grupę.

Apskritimo žemėlapis: „Metų laikų požymiai“

Medžio žemėlapis: Klasifikavimas, malonios ir nemalonios emocijos

Kaip paruošiami namų darbai ir kaip jie naudojami grupės veikloje.

Pasirenkamas žemėlapis, mąstymo raktas arba viena iš kepurių. Užduotis duodama temos pabaigoje (kartą per tris savaites). Darbalapiai paruošiami grupėje ir penktadienio vakare išdalinami tėvams. Kiekvieną pirmadienį šie darbai aptariami, vaikai pasakoja, dalijasi įspūdžiais. Kiekvieno darbas skirtingas, todėl pasakodami vaikai gilina vieni kitų žinias. Naudodami žemėlapius, lengviau reiškia mintis sunkumų turintys vaikai, nekantrieji mokosi valdyti impulsyvumą, lengviau susikaupia, išklauso nepertraukdami draugo.

Namų darbai būna įvairūs, pvz., gerų darbų namuose sąrašas, eskimų iglu statyba, picos kepimas, sniego gamyba ir pan.

Iglu statyba, laikas kartu, daug teigiamų emocijų.

Po to vietoje medžio žemėlapio (klasifikavimo) vaikas padarė skliaustų žemėlapį „5 pojūčiai“ – visumos skaidymas dalimis. Žemėlapio šablono vaikas nenaudojo, tačiau užduotį atliko teisingai, kiekvienai kūno daliai priskyrė pojūtį.

Namų darbas nagrinėjant temą „Šalys“. Šalis Meksika ir namų užduotis išsikepti patiekalą „burrito“. Sekos žemėlapis, kai visi veiksmai dėstomi nuosekliu eiliškumu su komentarais. Naudodami žemėlapį, vaikai ne tik dalijosi įspūdžiais, bet ir nepamiršo nė vienos sudėtinės dalies.

 

Kitas pavyzdys yra eilėraščio kartojimas bei įvairūs žemėlapio variantai.

Sekos žemėlapis, eilėraštis „Gruodžio nykštukai“.

Tema „Kosmosas“. Žalia mąstymo kepurė (kūryba) ir raktas „Kas, jeigu…“ Kas, jeigu galėtum nuvykti į kitą planetą, kokia ji būtų? Vaikas sukūrė pasakojimą, tėvai užrašė.

 

Tai tik keli iš daugelio namų darbų pavyzdžių, kurie rodo kiek teigiamų emocijų vaikai gauna, kaip auga jų patirtis.

Namų darbai naudingi ir tėvams, nes jie suteikia galimybę sužinoti, ko vaikas mokosi darželyje, praktiškai išbandyti žemėlapius, parodyti savo vaikui, kad vertina jo pastangas daugiau sužinoti, išmokti, domisi jo veikla. Kartu su vaiku atlikdami užduotis tėvai mato, kiek žinių vaikas įsisavina darželyje, kiek laiko geba išbūti susikaupęs, kokią dalį informacijos geba įsiminti.

Namų darbai padeda tėvams ir pedagogams bendradarbiauti, siekti bendro tikslo.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.