Mokyklų bibliotekininkai telkiasi į pagalbą ugdymui

Kauno pedagogų kvalifikacijos centras inicijavo Kauno mokyklų bibliotekininkų metodinio būrelio susitikimą virtualioje erdvėje, jo metu bibliotekininkės papasakojo apie savo veiklą, pagalbą ugdymui karantino metu.

 

Justinas Marcinkevičius rašė: „Kada nors knygos atėjimas pas žmogų bus prilygintas dieviškosios ugnies pagrobimui – nes kuo gi mes ginamės nuo tamsos ir smurto žvėrių, jei ne knyga, kuo sušildom sugrubusią sielą, kieno, jei ne knygos šviesa mus vedė ir veda pasaulio ir pačių širdies labirintais“.

Bet gyvenimas nestovi vietoje ir visiems mums tenka susidurti su vis naujais iššūkiais…

Karantino metu Kauno miesto mokyklų mokiniai skundžiasi dėl padidėjusių mokymosi krūvių, mokymo(si) intensyvumo, nuovargio, užklupusios informacijos įvairovės. Šioje kritinėje situacijoje mokyklos bibliotekininkui tenka misija – palengvinti mokymo(si) procesą mokiniams, darbą mokytojams (neretai ir tėvams), savalaikiai prisidedant prie aktualios informacijos sklaidos. Į šiandienos ugdymui tenkančius iššūkius mokyklų bibliotekininkai privalėjo reaguoti netgi anksčiau nei pedagogai.

 

Mokyklų bibliotekininkai aprūpina mokyklą mokymosi ištekliais – vadovėliais, skaitmeninėmis mokymo priemonėmis, papildoma literatūra. Informacinės pagalbos teikimas – pagelbėti tiems, kuriems nesiseka surasti informacijos ar prisijungti prie nuotolinio mokymosi platformų, tad, kiek leidžia mūsų kompetencija, galime padėti. Taigi, šiuo metu mūsų pirmoji užduotis surinkti ir paskelbti bibliotekos ar mokyklos puslapyje, per „Facebook“ grupes: skaitmeninių vadovėlių, grožinės literatūros, įgarsintų knygų nuorodas. Dabar nuorodomis dalinasi visi, o mes stengiamės jas aiškiai atrinkti, sugrupuoti ir vienoje vietoje pateikti reikalingą informaciją. Kadangi visa veikla keliasi į internetą, paskelbiame ir saugaus interneto naudojimo nuorodas.

 

Pagalba mokytojams. Padedame mokytojams surasti informaciją elektroninėje erdvėje, galime nuskenuoti, nufotografuoti, nusiųsti mokytojams ir mokiniams. Šiuo metu mokytojai rengia nuotolines pamokas. Socialiniame tinkle „Facebook“ sukūrėme grupę „Bibliotekininkai Kauno mokyklose“, ten pasidalintas nuorodas sugrupuojame pagal temas, išsaugome ir kaupiame. Maloniai kviečiame apsilankyti.

Padedame savo vartotojams atrasti elektroninių išteklių lobynus (www.ibiblioteka.lt, www.epaveldas.lt, www.e-kinas.lt, www.limis.lt, www.vyturys.lt, www.sinemateka.ltl, www.lrt.lt/mediateka ir kt.), atrasti tai, ką, galbūt, primiršo (www.grazitumano.lt), skatiname domėtis gimtojo krašto istorija (Kauno apskrities viešosios bibliotekos pavyzdys: https://datos.kvb.lt/ ar išmokti naujų dalykų https://www.prisijungusi.lt/savarankiskas-mokymasis/.

 

Skaitymo skatinimas. Karantino metu patraukti skaityti ženkliai lengviau. Galima susigalvoti įvairių būdų, konkursų, viktorinų, garsinio skaitymo, knygų aptarimų. Labai svarbu netgi asmeninis susirašinėjimas su vienu ar kitu skaitytoju, socialinių ryšių išlaikymas.

 

Pasakoja bibliotekininkės

 

„Ieškojau, kaip galėčiau nudžiuginti mokinius ateinančių šv. Velykų proga, todėl sugalvojau paskaityti ir įrašyti pasakojimą apie Velykų papročius bei pasaką apie Velykų margutį. O įrašus išsiunčiau pradinių klasių mokytojoms, kurios „Tamo“ dienyne pasidalijo su vaikais.

Ateinančią savaitę jau turiu perskaičiusi ir įrašiusi dar vieną pasaką. Žinoma, įrašai labai jau paprasti. Norėdama nudžiuginti, ne tik pasakų mėgėjus, sumaketavau el. „Karantino laikraštį“, kuriame galima rasti rekomenduojamų knygų, linksmų užduočių mokiniams, jo kopijomis pasidalinau „Tamo“ dienyne.

6-tos klasės mokiniams pasiūlėme peržiūrėti filmą „Knygnešys“ ir pabūti kino kritikais – įvertinti jį.“

„Legendinis „Vyturys“ atgimsta įsielektrinusiomis plunksnomis!“ Skaitmeninės knygos – https://vyturys.lt/kodas/corona. Programinės literatūros sąrašas 1–8 kl. – https://vyturys.lt/knygu-sarasas. Garso knygos – https://soundcloud.com/vyturys-382449132/sets.

Pateikiau knygų sąrašus kiekvienai klasei atskirai 1-ai, 2-ai ir t. t., iki 8-tos klasės.“

„Renku medžiagą viktorinai „Moki žodį, žinai kelią“, skirtą kalbos metams.“

„Ruošiu viktoriną „Spaudos, kalbos ir knygos dienai“.

„Ruošiu skaidres apie vaistažoles – habilituotos biologijos mokslų daktarės, vaistininkės, žolininkės Eugenijos Šimkūnaitės metams paminėti.“ (PowerPoint).

„Balandžio 23–19 dienomis, Nacionalinė Lietuvos bibliotekų savaitė – jubiliejinė – 20-oji, pasitinkanti priminimu – „Saugiai iš namų“ – kuriame filmukus su nuotraukomis vaikų su mėgiamiausia knyga“.

 

„Siekiant užtikrinti sklandų nuotolinio mokymo(si) procesą gimnazijos mokytojams parengta ir pristatyta elektroninių nuorodų atmintinė. Bendradarbiaujant su leidyklomis (pavyzdžiui, „Baltų lankų“ vadovėliai prisijungimus prie skaitmeninių išteklių pateikė po bendravimo elektroniniais laiškais), gimnazijos bendruomenė aprūpinta reikalingais vadovėliais ir mokymosi priemonėmis, tai lėmė pamokoms reikalingos medžiagos prieinamumą.

Nuotolinis mokymasis – nelengvas iššūkis ir naujovė ugdymo procese ne tik mokytojams, tačiau ir mokiniams. Dirbdama gimnazijoje su vyresnių (9–12) klasių mokiniais bibliotekininkas šiandien privalo atsiliepti į mokinių poreikius jiems prieinamiausiu būdu: nuolat bendraudama jaunimui puikiai pažįstamomis ir naudojamomis programomis: „Messenger“, „Viber“, „Skype“. Mokiniui iškilusi problema sprendžiama „čia ir dabar“ – padedant prisijungti prie naujų mokymosi aplinkų, pateikiant nuorodas į programinės grožinės literatūros kūrinius arba, netgi, siunčiant reikalingą medžiagą į asmeninį paštą. Bibliotekininkas šiandien privalo žinoti VISAS mokymosi platformas ir programas, kad galėtų (pagal poreikį) prisidėti, patarti, konsultuoti, siūlyti sprendimus ir mokymosi alternatyvas.“

 

„Karantinas turi ir pliusų – jo metu galima atsidėti puikioms knygoms“ – atsivėrusiomis galimybėmis džiaugiasi Nacionalinės bibliotekos bibliotekininkės.

Ką knygos duoda žmogui? Ugdo empatiją, padeda geriau pažinti save patį ir, žinoma, plečia akiratį. Kartais biblioterapija gali reikšti individualų rekomenduotos ar susirastos knygos skaitymą, apmąstymą, knygoje pateiktų užduočių atlikimą – toks pagalbos sau knygų skaitymas. O koks įprastas? Skaitymas su pieštuku rankoje kažką pasižymint ar skaitymas pliaže, autobuse… Galų gale, net skaitant nieko neįpareigojančią knygą, mūsų psichikoje vyksta įvairūs procesai, ir tai visada padeda geriau pažinti save, gyvenimą.

Šiomis ypatingomis karantino sąlygomis, dalindamosi įvairiomis virtualių turų nuorodomis, leidžiame virtualiai pasivaikščioti ten, kur netekdavo būti net tada, kai bibliotekos paradinės durys būdavo svetingai atviros visiems. Nacionalinė biblioteka kviečia iš arčiau pažinti nematomas Nacionalinės bibliotekos erdves ir apsilankyti saugyklose, į kurias patenkama tik turint specialius leidimus. Sužinosite, kiek biblioteka sukaupusi leidinių ir kaip juos saugo, kaip užsakytos knygos pasiekia skaitytojus ir pan. Kviečiame drąsiai leistis į pažintinę kelionę!“

***

Natūralus ir nuoširdus bendravimas bei bendradarbiavimas šiandien būtinas sklandžiam ugdymo procesui užtikrinti. Bibliotekininkas – aktyvi šio proceso dalis, dažnai „nematoma“. Būtina suprasti, jog tik įsigilinus į konkrečią mokytojui ar mokiniui kylančią problemą, tarpininkaujant tariantis su leidyklomis, naudojant modernias programas, kaupiant reikalingą informaciją ir ja tikslingai dalijantis, komunikuojant su mokiniais jiems patogiose platformose, bibliotekininko teikiama pagalba tampa reali, o jo atliekamas darbas – prasmingas ir aktualus šiandienos iššūkių kontekste.

Galbūt ne viskas pritaikoma konkrečioje mokykloje, galbūt mokyklų administracija skirs kitokių įpareigojimų mokyklos bibliotekininkei, nuolat atsiras naujų idėjų. Virusas atsitrauks, o tai, ką nuveiksime šiuo laikotarpiu – išliks.

 

Kauno mokyklų bibliotekininkų metodinio būrelio inf.

Mielai sutinkame pasidalyti „Švietimo naujienų“ svetainėje skelbiamais tekstais ir nuotraukomis, tik prašome nurodyti informacijos šaltinį ir autorius.